Het Café

User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Rondrijden in zo’n gedrocht van een BMW is ook gewoon kut , kortom past prima zo’n kenteken :mrgreen:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Is maar goed dat hij het zelf niet beseft :)
User avatar
Armand
Posts: 16
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:41 pm

Re: Het Café

Post by Armand »

In Duitsland kom je meer ongelukkige kentekens tegen.
trut.jpg
trut.jpg (144.99 KiB) Viewed 2662 times
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Wie heeft er kennis van de eigenschappen/samenstelling van LHS-2?
Ik ben tijdens mijn opruiming nogal wat blikken van dit spul tegengekomen en sommige waren hoewel van buiten als nieuw beginnen te lekken.
Dit fenomeen was mij bekend dus ik had ze uit voorzorg jaren geleden al in een lekbak gezet.
Nu is het plan om alles in kunststof cans over te gieten maar omdat het spul als nogal agressief bekend staat (geloof dat er ammoniumverbindingen in zitten?) vraag ik me af of alle soorten plastic dit zullen verdragen.
Iemand een idee?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

LHS-2 is prima in kunststof kannen te bewaren. Ik heb zelf ook de lekkende stalen blikken LHS overgegoten in kunststof jerrycans. Tot nu toe gaat dat prima. Nb. als je het weg doet.... altijd belangstelling.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Begrijp ik je nu goed, gesloten blikken gaan lekken? :o
Lost dan misschien het tin van de gesoldeerde naden op?

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

@Wibo: dat wilde ik het liefste horen! maakt het nog uit welke soort plastic? Ik kan me voorstellen dat UV licht ook nog invloed ka hebben?
Ik had in mijn vorige garage een flesHVI22, dus zeg maar krikolie staan op een vensterbank naar het oosten, de inhoud is in ongeveer 15 jaar van blank naar rood gegaan.
Dit zou dus pleiten voor een niet lichtdoorlatende soort plastic.
@Alfred: inderdaad gave blikken zonder roest beginnen na zoveel jaar gewoon te lekken, 't is lastig te zien of dit soldeernaden of felsnaden zijn maar ik neem aan gesoldeerd à la conservenblik.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

@ Alfred. De blikken gaan roestig veelal op de bodem en niet op de vertinde naden. Veel hangt af van de bewaarcondities. Een vochtige ruimte is voor LHS ideaal om vocht op te nemen, want het is sterk hygroscopisch. De zg. rood systeem DS-sen na een lange stilstand dan ook vaak aangeroest remplunjers, vastzittende HD-pomp etc. Kortom, het is een wijs besluit van Citroen geweest om over te stappen op het groene systeem (LHM).
@Henkr De LHS bewaar ik in de bekende 5-liter benzinetanks. Het afsluiten doe ik door over de opening een plastic folie te doen en dan de dop er op. Zodat het goed luchtdicht blijft. Blootstellen aan lucht is voor LHS al voldoende om te oxideren.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Zou een ongeopend blik niet luchtdicht moeten zijn?
Bij de 1liter blikken van "Citroën-Stop" zit er zelfs nog een soort extra "sealdop" over de schroefdop, de 5 liter blikken van Lockheed hebben een dop met uitwendige schroefdraad met een afdichtring.
De 1 liter blikken lekken het eerst. :(
Heb ook nog een aangebroken blik van Castrol staan die ik een keer uit Engeland meegenomen heb, daar blijft de bodem vreemd genoeg lekvrij. :o

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Als de blikken gesoldeerd zijn met zuiver tin dan kan tinrot ontstaan.
Dan zou de lekkage niet veroorzaakt zijn door het LHS-2 zelf maar door het poreus worden van de solderingen.
Tinrot ontstaat bij zuiver tin en <14 graden. Begint meestal na 10 tot 25 jaar. Bij onder nul veel eerder.

Sinds ruim 10 jaar mag er geen lood meer worden toegevoegd aan tin.
Dit had, heeft én krijgt nog behoorlijk impact op elektronica.

Mvg. Alfred.
Post Reply