Gereedschap

Alles wat niet in de andere categorieen past.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gereedschap

Post by henkr »

Ik bedoelde het ook theoretisch, in de praktijk zal het nooit voorkomen.
Uitgaande van fase 1 als basis van een driefasen aansluiting, fase 2 ga je 120 graden vervroegen en fase 3 120 graden verlaten, dan zou je dus 3 aders precies in fase hebben die stuk voor stuk tot 16A belastbaar zijn, totaal dus 48A.
Niet dat iemand dit ooit nodig zou hebben want daarvoor heb je geen 3 fasen aansluiting.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gereedschap

Post by Alfred »

Met een condensator en spoel krijg je maximaal (theoretisch) resp. + en -90 graden. Geen 120.
De totale stroom blijft 16A, maar de effectieve stroom kan wel iets hoger worden doordat de duty cycle verandert.


Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gereedschap

Post by henkr »

Gaat op die manier dus niet lukken! :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gereedschap

Post by Alfred »

Die 16A is gebaseerd op de 'gemiddelde' waarde.
Het is immers wisselstroom, je hebt dus momenten van stroom en momenten van niets, namelijk op het moment dat de fase omkeert.
De topwaarde is √2 x gemiddelde waarde.

Als je die topwaarde verlengt in tijd (door dus meer fases te genereren met een spoel en condensator), dan stijgt ook de gemiddelde waarde.
Dat merkt de zekering ook, dus het blijft bij die maximale 16A.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Gereedschap

Post by bthomas »

Volgens mij zou je best 48A uit 3 fasen van 16A kunnen trekken maar dan moet je een speciale trafo daarvoor hebben.

Persoonlijk vind ik het gepruts met condensatoren om een motor te laten draaien niks. In het beste geval werkt het maar heeft het veel minder kracht dan op correcte 3 fasen en in het slechtste geval blijft ie gewoon staan.
Als er geen alternatief zou zijn zou het anders liggen maar je koopt voor relatief weinig geld een frequentieregelaar die met 1 fase gevoed wordt en 3 fasen uitstuurt. Behalve dat voordeel kun je ook de frequentie en dus het toerental nauwkeurig regelen. Je kunt er zelfs veel meer dan 50 Hz uit laten komen waardoor de motor veel harder draait dan ie zou kunnen op 50Hz. Draairichting omkeren is ook een fluitje van een cent evenals bijvoorbeeld beveiligingen aansluiten.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Gereedschap

Post by slimenslecht »

Ach, niet te moeilijk...

Mijn oude compressor draaide op 1 fase met en condensator, en de nieuwe kan dat ook gaan doen. Zijn zelfs zo geleverd, of 3 fase of 1 fase met condensator. Zelfde elektromotor die er op zit.

Voor mij de makkelijkste manier, en een frequentieregelaar kost ook weer een bom duiten.
Post Reply