Ik bedoelde het ook theoretisch, in de praktijk zal het nooit voorkomen.
Uitgaande van fase 1 als basis van een driefasen aansluiting, fase 2 ga je 120 graden vervroegen en fase 3 120 graden verlaten, dan zou je dus 3 aders precies in fase hebben die stuk voor stuk tot 16A belastbaar zijn, totaal dus 48A.
Niet dat iemand dit ooit nodig zou hebben want daarvoor heb je geen 3 fasen aansluiting.
Gereedschap
Re: Gereedschap
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Gereedschap
Met een condensator en spoel krijg je maximaal (theoretisch) resp. + en -90 graden. Geen 120.
De totale stroom blijft 16A, maar de effectieve stroom kan wel iets hoger worden doordat de duty cycle verandert.
Mvg. Alfred.
De totale stroom blijft 16A, maar de effectieve stroom kan wel iets hoger worden doordat de duty cycle verandert.
Mvg. Alfred.
Re: Gereedschap
Gaat op die manier dus niet lukken!
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Gereedschap
Die 16A is gebaseerd op de 'gemiddelde' waarde.
Het is immers wisselstroom, je hebt dus momenten van stroom en momenten van niets, namelijk op het moment dat de fase omkeert.
De topwaarde is √2 x gemiddelde waarde.
Als je die topwaarde verlengt in tijd (door dus meer fases te genereren met een spoel en condensator), dan stijgt ook de gemiddelde waarde.
Dat merkt de zekering ook, dus het blijft bij die maximale 16A.
Mvg. Alfred.
Het is immers wisselstroom, je hebt dus momenten van stroom en momenten van niets, namelijk op het moment dat de fase omkeert.
De topwaarde is √2 x gemiddelde waarde.
Als je die topwaarde verlengt in tijd (door dus meer fases te genereren met een spoel en condensator), dan stijgt ook de gemiddelde waarde.
Dat merkt de zekering ook, dus het blijft bij die maximale 16A.
Mvg. Alfred.
Re: Gereedschap
Volgens mij zou je best 48A uit 3 fasen van 16A kunnen trekken maar dan moet je een speciale trafo daarvoor hebben.
Persoonlijk vind ik het gepruts met condensatoren om een motor te laten draaien niks. In het beste geval werkt het maar heeft het veel minder kracht dan op correcte 3 fasen en in het slechtste geval blijft ie gewoon staan.
Als er geen alternatief zou zijn zou het anders liggen maar je koopt voor relatief weinig geld een frequentieregelaar die met 1 fase gevoed wordt en 3 fasen uitstuurt. Behalve dat voordeel kun je ook de frequentie en dus het toerental nauwkeurig regelen. Je kunt er zelfs veel meer dan 50 Hz uit laten komen waardoor de motor veel harder draait dan ie zou kunnen op 50Hz. Draairichting omkeren is ook een fluitje van een cent evenals bijvoorbeeld beveiligingen aansluiten.
Persoonlijk vind ik het gepruts met condensatoren om een motor te laten draaien niks. In het beste geval werkt het maar heeft het veel minder kracht dan op correcte 3 fasen en in het slechtste geval blijft ie gewoon staan.
Als er geen alternatief zou zijn zou het anders liggen maar je koopt voor relatief weinig geld een frequentieregelaar die met 1 fase gevoed wordt en 3 fasen uitstuurt. Behalve dat voordeel kun je ook de frequentie en dus het toerental nauwkeurig regelen. Je kunt er zelfs veel meer dan 50 Hz uit laten komen waardoor de motor veel harder draait dan ie zou kunnen op 50Hz. Draairichting omkeren is ook een fluitje van een cent evenals bijvoorbeeld beveiligingen aansluiten.
-
- Posts: 84
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Gereedschap
Ach, niet te moeilijk...
Mijn oude compressor draaide op 1 fase met en condensator, en de nieuwe kan dat ook gaan doen. Zijn zelfs zo geleverd, of 3 fase of 1 fase met condensator. Zelfde elektromotor die er op zit.
Voor mij de makkelijkste manier, en een frequentieregelaar kost ook weer een bom duiten.
Mijn oude compressor draaide op 1 fase met en condensator, en de nieuwe kan dat ook gaan doen. Zijn zelfs zo geleverd, of 3 fase of 1 fase met condensator. Zelfde elektromotor die er op zit.
Voor mij de makkelijkste manier, en een frequentieregelaar kost ook weer een bom duiten.