Mijn oom vertelde laatst dat hij in een Duits autoprogramma had gezien dat er in de USA een model mercedes op de markt gebracht wordt met hydropneumatische vering. Een snelle zoektocht leverde deze pagina op:
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control
Heeft Mercedes nu echt een vergelijkbaar systeem die de rijhoogte kan regelen en dezelfde mate van comfort biedt?
Citroën opvolger
Re: Citroën opvolger
ik hoop dat Henk meeleest
Maar dit was toch al bekend of is dit weer een evolutie op de HP Mercedesen? Rolls Roys had ook altijd een HP lijn en Jaguar volgens mij ook (hoewel ik die niet zeker weet)
Maar dit was toch al bekend of is dit weer een evolutie op de HP Mercedesen? Rolls Roys had ook altijd een HP lijn en Jaguar volgens mij ook (hoewel ik die niet zeker weet)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Citroën opvolger
ABC lijkt mij een heel gaaf systeem, maar die Mercedessen zijn allang geen hydropneumaten meer. Ze gebruiken alleen nog hydrauliek om de rijhoogte te veranderen volgens mij. Je zou het wel als een soort Activa-systeem kunnen zien . Het werkt alleen lang niet zo effectief. Op JijBuis staat een aardig filmpje over ABC: https://youtu.be/Qn44RRv0rbg
Voor de doorsnee autoliefhebber in de jaren '90 vast erg indrukwekkend, maar als Xantialiefhebbers vinden wij het niet zo bijzonder dat je de rijhoogte naar wens kunt aanpassen en dat de auto actief zijn vering aanpast aan de rij-omstandigheden.
Dit systeem schijnt trouwens extreem duur te zijn in onderhoud. Een hydropneumaat ook, maar bij ABC lijkt het ook waar te zijn. Ik heb eens naar de onderdelenprijzen gekeken bij een specialist in het zuiden des lands. Daar werd ik niet echt vrolijk van... €500 voor een hydrauliekpomp, minimaal €120 voor een accumulator (je hebt er 4 en dit is de goedkoopste), €250 voor een veercomputer of €45 voor een filtertje dat je elke 20.000km of 2 jaar moet vervangen. En op dat filter na zijn dat geen nieuwe onderdelen...
Voor de doorsnee autoliefhebber in de jaren '90 vast erg indrukwekkend, maar als Xantialiefhebbers vinden wij het niet zo bijzonder dat je de rijhoogte naar wens kunt aanpassen en dat de auto actief zijn vering aanpast aan de rij-omstandigheden.
Dit systeem schijnt trouwens extreem duur te zijn in onderhoud. Een hydropneumaat ook, maar bij ABC lijkt het ook waar te zijn. Ik heb eens naar de onderdelenprijzen gekeken bij een specialist in het zuiden des lands. Daar werd ik niet echt vrolijk van... €500 voor een hydrauliekpomp, minimaal €120 voor een accumulator (je hebt er 4 en dit is de goedkoopste), €250 voor een veercomputer of €45 voor een filtertje dat je elke 20.000km of 2 jaar moet vervangen. En op dat filter na zijn dat geen nieuwe onderdelen...
Re: Citroën opvolger
Hydrauliek pomp bij PSA voor de C5 is ook niet goedkoop, c.a € 1200.
En helaas gaan ze gegarandeerd een keer kapot, met name de elektrische motor (koolkorstels), reparatie is mogelijk d.m.v. open slijpen.
Overzetten uit een sloper is ook mogelijk, waarbij je de originele computer overzet ivm ingeleerd chassis nr., je kan namelijk alleen een nieuwe pomp met een "blanco" computer éénmalig inleren.
Stel dat de computer kapot gaat, dan ben je de pineut om een complete nieuwe pomp te kopen, de computer zit aangebouwd.
Mocht iemand met een C5 Ph1/2 met HA3+, een computer nodig hebben, ik heb een nieuwe complete pomp liggen met blanco computer.
De computer zal ik zelf nooit nodig hebben, mijn C5 heeft HA3, zonder plus gelukkig.
Oh ja, mijn Citroen opvolger gaat zeer waarschijnlijk een Peugeot worden, een late 407 of een 508
En helaas gaan ze gegarandeerd een keer kapot, met name de elektrische motor (koolkorstels), reparatie is mogelijk d.m.v. open slijpen.
Overzetten uit een sloper is ook mogelijk, waarbij je de originele computer overzet ivm ingeleerd chassis nr., je kan namelijk alleen een nieuwe pomp met een "blanco" computer éénmalig inleren.
Stel dat de computer kapot gaat, dan ben je de pineut om een complete nieuwe pomp te kopen, de computer zit aangebouwd.
Mocht iemand met een C5 Ph1/2 met HA3+, een computer nodig hebben, ik heb een nieuwe complete pomp liggen met blanco computer.
De computer zal ik zelf nooit nodig hebben, mijn C5 heeft HA3, zonder plus gelukkig.
Oh ja, mijn Citroen opvolger gaat zeer waarschijnlijk een Peugeot worden, een late 407 of een 508
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: Citroën opvolger
Opvolger van m'n Citroën zal altijd een Citroën zijn, ....
En van onze peug een nieuwe 208 , zéér fraaie auto !
En van onze peug een nieuwe 208 , zéér fraaie auto !
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: Citroën opvolger
Afgaande op die filmpjes heb ik toch het idee dat het wel net zo comfortabel als HP vering zou kunnen zijn.
Bestaat er een meetapparaat waarmee je het comfort objectief kunt meten?
Bestaat er een meetapparaat waarmee je het comfort objectief kunt meten?
Re: Citroën opvolger
Jazeker kan dat. Met een versnellingsmeter kan je trillingen in een auto meten. De interpretatie er van is nog niet zo makkelijk. Het spectrum van alle frequenties moet je analyseren, want het blijkt dat het menselijk lichaam niet even gevoelig is voor de verschillende frequenties.
Vroegah, heb ik een aantal jaren rondgelopen op de afdeling Automobieltechniek in Delft en daar werd een z.g. zwevende brancard ontwikkeld, die in een stug geveerd ambulance-busje een patiënt toch comfortabel kon vervoeren. Later is daar uit een heel populaire toepassing ontwikkeld, de zwevende vrachtwagencabine.
De prof die dit allemaal initieerde en begeleidde reed in een DS en voor de analyse van optredende trillingen, hadden ze ook zijn DS geleend. Toen bleek dat op vloerniveau van zijn voiture de hoogste trillingsintensiteit werd gemeten van alle gemeten voertuigen, hoogfrequente trillingen, iirc. Mijn prof was "not amused".
Adri
Vroegah, heb ik een aantal jaren rondgelopen op de afdeling Automobieltechniek in Delft en daar werd een z.g. zwevende brancard ontwikkeld, die in een stug geveerd ambulance-busje een patiënt toch comfortabel kon vervoeren. Later is daar uit een heel populaire toepassing ontwikkeld, de zwevende vrachtwagencabine.
De prof die dit allemaal initieerde en begeleidde reed in een DS en voor de analyse van optredende trillingen, hadden ze ook zijn DS geleend. Toen bleek dat op vloerniveau van zijn voiture de hoogste trillingsintensiteit werd gemeten van alle gemeten voertuigen, hoogfrequente trillingen, iirc. Mijn prof was "not amused".
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Citroën opvolger
Hoogfrequente trillingen? Dan zou je dus ook geluid moeten krijgen in een spectrum dat wij niet kunnen horen (pakweg >20kHz). Kan me best voorstellen dat dat voor het comfortniveau dat wordt ervaren helemaal niks uitmaakt. Kan zoiets niet net zo goed door motortrillingen o.i.d. komen?
Re: Citroën opvolger
Ik weet niet wat er toen onder "hoogfrequent" verstaan werd....
De DS veerde fantastisch, met een zeer lage eigenfrequentie en lange veerwegen.
Maar wat minder was, was de demping op korte stoten, mede bepalend voor het afrolcomfort dus.
De oorzaak zat in de harde staalgordel van de Michelin's, maar in het bijzonder in het feit dat de wielophanging keihard verbonden was met het chassis. Er zat geen enkel dempingsrubber in, alle oneffenheden werden daardoor ongefilterd doorgegeven.
Dat zijn wellicht die "hoogfrequente" trillingen.
Groet,
JW
De DS veerde fantastisch, met een zeer lage eigenfrequentie en lange veerwegen.
Maar wat minder was, was de demping op korte stoten, mede bepalend voor het afrolcomfort dus.
De oorzaak zat in de harde staalgordel van de Michelin's, maar in het bijzonder in het feit dat de wielophanging keihard verbonden was met het chassis. Er zat geen enkel dempingsrubber in, alle oneffenheden werden daardoor ongefilterd doorgegeven.
Dat zijn wellicht die "hoogfrequente" trillingen.
Groet,
JW