Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het onderhoud aan een Xantia V6, samen met wat sleutelvrienden, een topic met foto's volgt.
We liepen tegen het probleem aan dat de rechter bovenste motorsteun kapot was, Citroen nr. 1814 35, uiteraard NFP.
Onderstaande geld voor een Xantia/XM v6-24V en mogelijk ook voor de TCT, en mogelijk ook voor de Peugeot soortgenoten.
Na wat googlen vond ik deze link: https://www.andre-citroen-club.de/forum ... xantia-v6/
Uit deze link en wat onderzoek door mij, zijn onderstaande alternatieven geschikt.
Citroen nrs.: 182714 / 182722 zijn geschikt, al zijn deze nummers niet terug te vinden op Service.Citroen, ik heb deze Citroen nrs. van AutoDoc waar ze o.a. worden afgeroepen voor Xantia/XM V6-24V.
Zie onderstaande links, deze steunen zijn identiek aan het origineel 181435, vandaag de FEBI 24595 vergeleken met het (kapotte) origineel, komt overeen wat betreft vorm, gewicht, hydraulisch en kleine montage pennetje.
Indien je deze snel nodig heb, kunnen de meeste automaterialenzaken het merk Febi leveren, heeft niet de voorkeur i.v.m. kortere levensduur dan Sasic/origineel, wij hadden echter geen keus i.v.m. tijd.
Heel schokkend is het niet, denk aan 100k voor Febi vs 200k voor Sasic/Origineel, dit is mijn persoonlijke ervaring met deze merken.
SASIC: 8271221
https://www.auto-onderdelen24.nl/sasic/2575940
FEBI: 24595
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1882005
Alternatief: Citroen C5 1/2/3 2.0-16V (en Peugeot 407, etc) met Citroen nr. 184493 is (ook) geschikt, heeft dezelfde hoogte als origineel 181435
Mist alleen het klein pennetje, wat niet meer dan een montage hulp is, volgens de Duitsers is deze prima geschikt als vervanger voor het origineel.
Deze steun is ook hydraulisch (zachte met olie gevulde onderkant) en weegt 2x zo zwaar als het origineel 181435.
Voordeel is dat deze veel makkelijker leverbaar is en meestal wel op voorraad bij de automaterialenzaken of hun toeleveranciers.
SASIC: 8441931
https://www.auto-onderdelen24.nl/sasic/2576004
FEBI: 19019
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1877729
Voor ons Xantia V6 project hadden we beide steunen van Febi besteld bij de automaterialenzaak, de C5 Steun 184493 met FEBI nr. 19019 ging retour.
Persoonlijk zou ik deze laatste gemonteerd hebben omdat deze mijns inziens van een zwaardere kwaliteit is en ook specifiek word vermeld hydraulisch.
Voor de FEBI 24595 welke we gemonteerd hebben vandaag, word niet specifiek hydraulisch afgeroepen, echter de onderkant is wel zacht en lijkt met vloeistof gevuld.
Motorsteun Rechts Xantia/XM V6-24V
Motorsteun Rechts Xantia/XM V6-24V
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: Motorsteun Rechts Xantia/XM V6-24V
Kijk eens, dit zijn de dingen die goed zijn om te weten . Zulk soort kunstgrepen zullen we op termijn wel vaker uit moeten voeren bij Xantia’s, want steeds meer onderdelen worden NFP. Het lijkt me goed om ze hier op het forum te verzamelen.
Re: Motorsteun Rechts Xantia/XM V6-24V
Ter info, Sasic is een Franse fabrikant van rubberdelen zoals motorsteunen, krukaspoellies, silentblocks, etc.
Ik heb het sterke vermoeden dat Sasic de OEM leverancier voor PSA is, als ik Sasic met origineel dealer spul vergelijk.
Het is bijna zo niet identiek wat vorm, gewicht en kleine details betreft, ook de kwaliteit is goed is mijn ervaring.
Ik vermoed dat de patenten verlopen zijn en dat Sasic dit soort onderdelen via sites als Autodoc, nu ook direct aan de eindgebruiker levert.
Ik heb het sterke vermoeden dat Sasic de OEM leverancier voor PSA is, als ik Sasic met origineel dealer spul vergelijk.
Het is bijna zo niet identiek wat vorm, gewicht en kleine details betreft, ook de kwaliteit is goed is mijn ervaring.
Ik vermoed dat de patenten verlopen zijn en dat Sasic dit soort onderdelen via sites als Autodoc, nu ook direct aan de eindgebruiker levert.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI