Prutsen met schade

Alles wat niet in de andere categorieen past.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Prutsen met schade

Post by bthomas »

Zoals bekend ben ik nu de trotse (?) eigenaar van de auto van Karel. Ik wil zelf proberen de schade te herstellen. Ik maak me geen illusies dat dat in de buurt komt van de kwaliteit van een professional, maar als ie gewoon weer door de APK komt en het niet al te erg opvalt ben ik tevreden.

Heeft iemand alvast wat tips hoe aan te pakken?

Image
Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Prutsen met schade

Post by Alfred »

Ik zou een aantal stevige houten balkjes halen en daarmee in de kofferbak een tijdelijk frame maken (driehoekconstructies).
Een frame wat kan steunen op harde vaste delen in de kofferruimte.
Dan een hydraulisch potkrikje gebruiken tussen houtenframe en het ingedeukte plaatwerk.

Even goed inschatten onder welke hoek het plaatswerk is ingedrukt, dan weet je hoe het frame gemaakt moet worden om in omgekeerde richting kracht te kunnen zetten.

Het laatste beetje kun je daarna uitkloppen.

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Prutsen met schade

Post by Feije »

Komt hij op deze manier niet door de keuring dan? Dat het er niet uitziet ben ik met je eens. Gewoon zorgen dat de verlichting werkt en deugdelijk bevestigd zit en je bent er al denk ik. Verder lijkt het me een kwestie van zorgen dat alles weer min of meer recht zit en misschien het spatbord wisselen (dat wordt lassen). Ik weet niet of je dit spatbord zelf weer recht krijgt. Misschien kun je wat inspiratie opdoen bij Arthur Tussik ;).
https://www.artaparts.nl/citroen-onderd ... werk/34520
Hier heb je misschien ook wat aan, maar ik denk dat deze schade net wat te ver naar achteren zit. Je kunt het misschien beter uit een sloper slijpen als je zoiets gaat doen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Prutsen met schade

Post by Feije »

Nu ik er nog eens naar kijk, lijkt het alsof de achterklep ook ontzet is. Dan zou het wel eens meer werk kunnen worden dan het in eerste instantie lijkt. Hij sluit aan de linkerkant ook niet meer mooi aan op het spatbord zo te zien. Is hij nog wel waterdicht?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Goed idee Alfred! Bedankt.

Ik weet zelf niet of ie waterdicht is of niet. Ik ga er zo mee naar mijn broertje om hem op de brug te bekijken. Hij is APK keurmeester dus kan me wel vertellen hoe en wat.
Karel is vorige week met de auto naar mij gereden en daarna zijn we samen weer naar zijn huis gereden om hem thuis te brengen. Daarna heb ik er niet meer mee gereden.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Volgens mijn broertje kan ie zo wel door de keuring. Hij heeft 'm niet eens op de brug gehad want volgens hem kon er voor de APK niets mis wezen als de bumper er nog zo uitziet.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Prutsen met schade

Post by H@ns »

Zolang die maar niet los kan laten of delen verliezen tijdens het rijden. Maar dat is aan de keurmeester om te beoordelen want daar zijn moeilijk marges en normen op te plakken.

Desnoods pak je de boel in met ducktape. Zo zie je er wel vaker rijden. Wel snel weer weghalen ivm plakresten en zuur in de lijm
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Image

Mijn V6 exclusive staat al sinds 3 januari bij de "garage van toen". Er mankeert nogal wat aan, onder andere lekt het stuurhuis en de uitlaat en de apk is intussen vervallen. Bart, de eigenaar, is er druk mee maar soms duurt het een tijdje voordat je de juiste spullen in huis hebt. Voor het eerst sinds weken kwam ik weer eens in Oldemarkt vandaag en ik ben even gaan kijken, met de rode 1.8 van hierboven. De APK van de rode zou vervallen op 12 februari en ik wilde van Bart weten of hij de auto zou goedkeuren met de schade. Hij vraagt: "heb je even tijd?" Ik zeg: "hoe bedoel je?" Hij: "nou dan zet ik hem even op de brug om te kijken." Ik had wel even tijd en voor ik er erg in had was Bart druk bezig met een APK keuring. Er mankeerde maar 1 ding aan: een van de koplampjes was kapot. Voor 45 euro en een nieuw lampje heb ik weer een jaar APK!

Voor Bart ook wel handig: nu heb ik de V6 minder snel nodig.

Op 9 januari kreeg Sue-Ann, mijn vriendin, plotseling hevige pijn. Via de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp van het LUMC. Het gebeurde 's avonds laat maar de volgende ochtend werd ze meteen geopereerd. Het bleek dat ze een paar gaatjes in haar darm had en de darminhoud in haar buikholte terecht gekomen was. Na de operatie heeft ze nog 3 dagen op de IC gelegen en daarna nog een week in het ziekenhuis. Ze is nu alweer een paar weken thuis maar elke dag komt er thuiszorg langs om de wond schoon te spoelen. Op zich gaat het wel goed maar ze moet natuurlijk nog herstellen. Wat heeft dit met Xantia's te maken? Nou, hierdoor kon ik met de break rijden terwijl de V6 in Oldemarkt stond. Gewoonlijk rijdt Sue-Ann met de break. Nu de rode nieuwe APK heeft hebben we weer 2 bruikbare auto's!

Dit neemt niet weg dat ik mij erop verheug om weer met de V6 te kunnen rijden. De 1.8 is handgeschakeld en dat is natuurlijk volstrekt achterhaald. En op de snelweg maakt ie al 3800 toeren om 130 km/h te kunnen rijden.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Prutsen met schade

Post by henkr »

Dat was dus goed schrikken Bert! Van hieruit Sue-Ann een spoedig herstel gewenst!
Wat de APK betreft: makkie dus! :)

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Prutsen met schade

Post by H@ns »

He jakkes! Zo’n lekkende darm is echt niet fijn weet ik uit ervaring. Hoop dat het snel herstelt. Sterkte jullie!!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply