Ondanks plannen om met een v6 te gaan rijden, is de Turbo CT nog altijd mijn dagelijkse auto. Er is sinds mijn laatste posts nog genoeg mee gebeurd. Laten we het eens samenvatten. De laatste keer dat ik over mijn tct postte, was er een stel vandalen langsgekomen om de Xantia te bewerken. Het was toen zelfs nog niet eens bekend of de Xantia total loss verklaard zou worden! De verzekering deed een beetje vreemd. Ik ben WA+-verzekerd. Omdat het vandalisme op een zaterdagnacht gebeurd was, wou ik de verzekeraar op zondag bellen. Gelukkig was mijn verzekeraar "24/7 bereikbaar". Dat mochten ze dan wel eens waarmaken! Omdat ik op zondag belde, kreeg ik blijkbaar een andere partij aan de lijn dan ik normaal gekregen zou hebben. Dit was gelukkig geen enkel probleem. De maandag werd ik door de normale lijn gebeld om het één en ander te regelen en werd geregeld dat er een berger zou komen om de Xantia bij een schadehersteller te brengen. Ook kwam Autotaalglas langs om alvast een noodruit op de plek van de achterruit te zetten. Dat zag er zo uit:

Terwijl de berger onderweg was, realiseerde de verzekeraar zich iets cruciaals: ik ben helemaal niet verzekerd tegen vandalisme ,want dat zit alleen bij all-risk! Maar omdat de berger al onderweg was, is de Xantia toch bij de schadehersteller gebracht. Wel zeiden ze dat er, behalve dat transport en de noodruit, niets vergoed zou worden.
De schadehersteller heeft de Xantia wel even bekeken en was best enthousiast over de Xantia over het algemeen, maar niet zozeer over de mijne

Na wat gesteggel met de verzekeraar werd overeengekomen dat ze ook een nieuwe achterruit voor me zouden vergoeden omdat de afspraak daarvoor al stond en Autotaalglas al een nieuwe achterruit had besteld. Prima, want de spiegels en motorkap zou ik zelf ook wel kunnen vervangen. Dus een paar dagen later was dit het beeld:

Na een tijdje werd het tijd voor de APK en moest ik toch maar eens die ingetapete spiegels vervangen. Eerlijk gezegd was het ook maar matig verantwoord om met zulke spiegels rond te rijden. Ze trilden op snelheid alle kanten op, ze waren niet bepaald makkelijk verstelbaar en door de tape waren ze ook gewoon kleiner dan ze horen te zijn (en ze zijn al niet zo groot...). Gelukkig had ik al eens een setje spiegels gekocht in Vert Véga. Ik had ze eigenlijk alleen voor de kapjes gekocht, maar de rest van de spiegels was nu ook nuttig! Helaas was de linker spiegel niet elektrisch verstelbaar. Daar heb ik nu een aftermarket spiegel van de v6 op gezet die niet in carrosseriekleur is. Het zij zo. Echt onder de indruk van de kwaliteit van die spiegel ben ik trouwens niet: hij trilt stevig op de snelweg en je lijkt hem niet uit elkaar te kunnen halen. In ieder geval niet zoals een originele spiegel. Maar beter dan een kapotte spiegel is het zeker. Op de v6 heb ik nu een nieuwe en originele spiegel van een t2 gezet, met asferisch glaasje.
Tijdens het monteren van de linker spiegel liep ik tegen een probleempje aan: ik miste een gele stekker bij de spiegel. Nadat alles weer in elkaar zat bleek ook waarom:

Ik vroeg me al af waarom de buitentemperatuurmeter van de v6 het niet deed... Ik dacht dat die sensor in de rechter spiegel zat, maar bij een Xantia type 1 zit hij blijkbaar in de linker spiegel. De originele sensor was toch stuk, dus uiteindelijk maakte het niet zo veel meer uit. Later heb ik de sensor van de rechter spiegel van de set die ik had gekocht er wel in gezet. Daarvoor waren wat kunstgrepen nodig. Ik heb het originele, gele stekkertje van de sensor die origineel in mijn Xantia zat op die sensor gezet, omdat een t2 origineel een rode sensor heeft die niet past. Bij een t1 wordt die stekker voor het alarm gebruikt.
Aan de rechter kant had ik ook struggles: mijn Xantia heeft een indexeerbare rechter buitenspiegel. Dat betekent dat het glaasje iets naar beneden en iets naar binnen kantelt als je de auto in z'n achteruit zet. Ik vind het best handig om stoeprandjes e.d. te zien, dus wou ik die functie eigenlijk wel houden. Dat is gelukt: ik heb het binnenwerk van de originele spiegel over weten te zetten in de spiegel die ik had gekocht. Het glaasje zelf kun je loshalen door een soort klemveertje naar binnen te drukken aan de boven- of onderkant van het glaasje. Het glas kun je er dan zo uit halen. Vervolgens kun je het verstellende gedeeltje met de motortjes en dergelijke (en in het geval van een indexeerbare spiegel een berg elektronica) zo losdraaien met drie torxboutjes. Die breken wel erg snel af, kwam ik achter... Daarna moet je de kabeltjes door de slurfjes heen trekken en alles weer terugzetten in de andere spiegel. Het is niet heel erg moeilijk, maar kost wel veel tijd. Toch kan het het waard zijn bij indexeerbare spiegels, want die zijn erg lastig te vinden voor de Xantia.
Toen zou de APK komen, maar dat liep allemaal net even wat anders dan gepland. Toen ik in de zomer van 2017 airco had inbouwde, bleek dat de dynamo versleten was. Ik heb hem toen laten reviseren. Kon er toch prima bij op dat moment, want het hele front en de multiriem lagen er al af. Helaas heeft die revisie niet lang stand gehouden, want na een paar maanden werkte de dynamo na een koude start een paar minuten niet. Onhandig, maar ik was er nog nooit mee gestrand. Tot een paar dagen voor de APK... Omdat de dynamo niet meer meewerkte en ik in Sneek woon, kon ik de Xantia nooit zoals gepland in Damwoude brengen want dat zou hij nooit redden. Ik heb even overwogen om snel de v6 op de weg te krijgen, maar die was ook nog lang niet klaar dus is uiteindelijk besloten om de Xantia te laten keuren bij een garage die ik kende in Nijland. Bekenden van mij hebben daar hun XM in onderhoud, dus wist ik dat ze in ieder geval iets van oudere Citroëns wisten en dat ze niet bang waren om hun vingers daaraan te branden.
Op zich ben ik heel tevreden over wat ze hebben gedaan, maar de score van de Xantia viel wel een beetje tegen (en de rekening dus niet). Ik had echt geen zin om die dynamo te vervangen en dus hebben ze dat bij de garage gedaan. Eigenlijk hebben ze hem laten reviseren bij dezelfde tent als waar ik dat had laten doen, maar tot dusver gaat het tenminste goed... Verder moesten de ruitenwissers vervangen worden en bleef de remklauw linksvoor plakken en waren niet alle leidingen van de hydrauliek goed. Omdat de hele hydrauliek in zekere zin deel is van het remsysteem, hebben ze daar wat aan gedaan. Dat waren de kosten ook niet.
Verder is het voor deze Xantia een saai jaar geweest. Hij ging nauwelijks stuk en de dingen die wel stuk gingen waren niet zo spannend. Ik heb een paar kleine dingetjes gedaan. Toen ik de kruiskoppeling in de stuurinrichting inspoot met wit wet (wat een kl*teplek bij een Turbo CT!), ging hij een stuk beter sturen. Tot dusver houdt dat zich erg goed. De verlichting was gefixt door een zekering te vervangen. Niet spannend. De oude was stukgegaan omdat één van de kentekenlampjes zichzelf had opgeblazen en daarbij blijkbaar zó veel stroom had getrokken dat hij de zekering meenam. Ook heb ik hem eens een beurtje gegeven, heb ik een accuklemmetje vervangen en heb ik er een ander houtstripje in gezet. Hij ziet er hetzelfde uit, maar de verstelling van de luchtroosters was bij de oude stukgegaan toen ik airco inbouwde. Dat is één geheel met het rechter deel van het houtstripje bij een t1. Nu werkt het weer perfect. Ik heb verder voetverlichting ingebouwd:

Matig soldeerwerk... Ik heb er wel wat tape omheen gedaan. Krimpkousjes zijn natuurlijk mooier, maar gaan wat lastig als je de originele bedrading niet door wilt knippen.

Het werkt wel perfect. Blijkbaar moet je de buitenste twee draden van de binnenverlichting aftakken.
Ook heb ik hier maar eens wat aan gedaan:

Het dopje dat hier hoort te zitten was nog nieuw te koop bij de dealer. Ik heb er meteen een paar gekocht. Helaas ben ik bang dat ik al iets te laat ben...

Gek genoeg zit het aan beide kanten ongeveer even erg. Het lijkt nu nog niet zo spannend, maar ik ben bang dat dit wel van binnenuit komt... Ach, het is nog steeds het ergste roestpunt aan mijn Xantia en hij heeft ook zestien jaar in de zoute lucht op Ameland gestaan. Niet zo gek dat het dan uitiendelijk een keer gaat roesten. Wel valt op dat het nu best wat verder heen is dan toen ik ermee ging rijden in 2017.
Iets ingrijpender was mijn gepruts met de speaker linksvoor. Die speaker was altijd al zachter dan de andere en was er nu helemaal mee opgehouden. De bedrading zag er niet al te best uit, dus besloot ik die te vervangen. Echt een leuke klus kon ik dat niet noemen. Blijkbaar zit er geen stekker naar de deur toe in een Xantia

De bedrading achter het dashboard geloof ik wel. Om die netjes te vervangen moet het dashboard eruit, want de bedrading loopt denk ik over het tellerblok heen of erachter langs. Op het punt waar ik het doorknipte zag het er nog netjes uit.
Na deze ingreep was de speaker linksvoor oorverdovend....stil

Ik heb al een mooie mp3-cd gebrand! Hij klinkt wel goed gelukkig, alle speakers doen het beter dan ooit tevoren! Helaas vond mijn versnellingspook het minder leuk. Daar kun je dus blijkbaar geen radioframe op laten rusten...

Mocht iemand nog een houten pookknop van een t1 hebben liggen, dan heb ik wel interesse! Die van een XM of Xantia t2 zijn iets anders en zo storend vind ik dit nou ook weer niet.
Ten slotte heb ik wat dingen omtrent de motor gedaan. Het eerste wat ik gedaan heb was het vervangen van een motorsteun/trekontlasting. Ik had al een poosje een rare resonantie als ik gas losliet of weinig gas gaf tussen de 2000 en 2500rpm. Dus net als je rond de 80 rijdt

Die oude steun was echt goed stuk zeg! Toen ik de nieuwe erop had gezet, reed de Xantia meteen een stuk lekkerder. Geen rare resonanties meer en je merkte ook duidelijk dat de motor veel minder kantelde bij gas geven en gas lossen. Opovallend was dat de "nieuwe" steun ook uit 2012 was. Die lag dus al zeven jaar op de plank bij Citroën. Ach, het is nog altijd zestien jaar nieuwer dan de originele en stukken beter dan de meeste aftermarket steunen...
Verder had ik altijd al problemen met hoe de motor liep en mis ik altijd al flink wat vermogen bovenin. Ik heb daarin het afgelopen jaar een paar meters gemaakt. In eerste instantie zocht ik het in de brandstoftoevoer. De benzinepomp is vervangen:

Om de benzinepomp los te krijgen, moet die kunststof ring los. Die zit na 20+ jaar geheid muurvast. Er zijn speciale tangen of iets dergelijks voor, maar als normale sterveling heb je die niet en kun je weinig anders dan die ring losrammen met een hamer en beitel/fikse schroevendraaier. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb die hele ring gemold. Gelukkig zijn ze nog nieuw leverbaar voor pakweg een tientje. Helaas had het vervangen van de pomp helemaal geen zin, want hij liep nog altijd beroerd

Daarna heb ik de injectoren gewisseld. Dit bleek een stuk makkelijker te gaan dan ik had verwacht: zekering van de brandstofpomp eruit met draaiende motor, die slaat dan vanzelf af. Vervolgens twee boutjes losdraaien bij de benzinerail, de benzinerail lostrekken en je kunt de injectoren zo één voor één vervangen. Helaas liep hij op de andere injectoren net zo beroerd als op de oude. Ze kwamen dan wel uit een andere Xantia Turbo CT (ik had ze gekregen van de eigenaar van de aircodonor), maar ik kon me niet voorstellen dat ze precies even slecht waren als mijn andere injectoren. De Xantia waar ze uit kwamen liep gewoon netjes. De originele injectoren heb ik vervolgens ultrasoon gereinigd, met dank aan medeforummer citroen23

Toen ik die weer monteerde werd het er niet minder van, maar het hielp ook niet echt.
Ik gaf het op en heb de Xantia maar bij de garage (nu weer in Damwoude) gebracht. Daar kwamen ze erachter dat de lambdasonde slecht was. Ze hebben hem vervangen, maar dat hielp niet. Na een tijdje zoeken, ontdekten ze nog een ander probleem: de krukaspoelie van de distributieriem heeft een rubber deel. Volgens mij zit die er om trillingen op te vangen. Blijkbaar stond de poelie zelf keurig op tijd, maar de poelie was over dat rubber deel een stuk over de krukas verschoven, waardoor de distributie toch niet op tijd stond. Dat hebben ze opgelost. Sindsdien loopt de Xantia een stuk netter! Heerlijk dat je bij langzaam rijden gewoon stationair door kunt rollen zonder horten en stoten.
Wel bleef er een ander probleem bestaan: als ik vol gas gaf in de drie of vier, kreeg ik vaak een motorstoring. De garage verdacht dit klepje daarvan:

Dat klepje hoort de turbodruk te regelen. Hoe dat precies werkt weet ik niet (ik laat het me graag vertellen als iemand dat wel weet!), maar volgens de garage was het waarschijnlijk stuk. Dus ik zoeken naar een ander klepje voor een Turbo CT. Het was nog een aparte ervaring om aan dat ventieltje te komen. Ik kwam ergens de tweede helft van de middag bij de garage vandaan. Alsof ik geen oude Citroën gewend ben, ben ik als eerste naar de dealer gereden. Uiteraard is dat ding NFP, dus konden ze me niet helpen. Tsja, en nu? Naar een sloperij dan maar, maar ik had helemaal geen gereedschap bij me en de tank was leeg. Eerst tanken en naar huis dus. Helaas stond centrum Sneek he-le-maal vast dus dat duurde wel even (haha, toch zeker tien minuten).
Na het inladen van gereedschap was het toch al 17:00 geweest, dus werd het toch wel tijd om te bedenken naar welke sloperij ik zou gaan. Ik besloot dat ik de meeste kans had bij GAOS in Emmeloord (van de sloperijen die ik ken tenminste). Ik wist dat daar een XM Turbo CT stond en tct’s zijn redelijk schaars op de sloop, dus moest ik daar maar heen.
Ik kwam daar rond 17:40 en werd meteen al gewaarschuwd dat ze om 18:00 gingen sluiten en dat ik dus niet veel tijd had. ”Geen probleem, het onderdeel dat ik zoek zit alleen maar vast met twee moertjes, drie slangetjes en een stekkertje.” Dus ik stap meteen op die XM af, trek de motorkap open en...het ventieltje mist al

Tsja, wat nu? Er staan geen andere XM’s of Xantia’s met Turbo CT. Dan maar even bij Peugeot kijken. 406’jes zouden er genoeg moeten zijn toch? En als ik daar dan niks in vond, dan was er misschien ook nog wel een 605 met Turbo CT. Dus liep ik naar Peugeot toe. Geen 605 te bekennen natuurlijk, maar inderdaad 406’jes zat...als je een 1.8 of HDI zoekt tenminste. Man, man, man, je zoekt je wezenloos maar zelfs als je een normale tweeliter vindt is het al bijzonder (meestal is het dan een Coupé).
Compleet uit wanhoop besloot ik dan maar naar de Italiaanse hoek te lopen. Geen Fiat-bus te bekennen natuurlijk, maar mijn oog viel wel op een Lancia Zeta. Bingo? Nou, nee. Het bleek een 2.1TD te zijn. Ik had niet verwacht ooit nog een Lancia Zeta met 2.1TD te zien en was daarom redelijk blij, maar ik had er niks aan. Maar een paar meter verder zag ik onder wat groen nog de gestalte van een Eurovan. Het bleek een Zeta te zijn. Maar eens even kijken naar het stickertje: 2.0. Tsja, wat voor eentje? Ik liep naar de voorkant en was niet bepaald blij verrast om te zien dat daar weinig van over was. Onder de kap kijken was geen optie, want die zat er niet meer op en ook de voorbumper en het hele voorste subframe misten, inclusief motor. Toch maar even rondzoeken. En warempel, ergens achter het expansievat zit nog zo’n ventieltje! Het bleek een Zeta Turbo CT te zijn geweest! Ook daarvan had ik nooit verwacht dat ik er ooit nog eentje zou zien, maar juist op het moment dat ik hem nodig had bleek hij er ook te zijn

Hierna ben ik gauw aan de slag gegaan om dat klepje te vervangen, maar al gauw zag ik een ander probleem...

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n ventieltje zijn werk goed kan doen als de slangetjes er zo aan toe zijn. Het lijkt ook een bekend probleem te zijn bij Turbo CT's: bij de slangetjes van de Zeta was er eentje vervangen en de andere twee zagen er ook zo uit. Ik heb het slangetje plaatselijk gerepareerd (ingekort en gekoppeld met een ander slangetje om de verloren lengte goed te maken) en een ander slangetje vervangen. Nu heb ik de motorstoring veel minder vaak, maar ik krijg hem soms nog steeds. Ook heb ik bovenin nog steeds te weinig vermogen, zelfs zonder dat ik die motorstoring krijg. Het is wel beter geworden, maar hij is er nog niet helemaal. Zou dit verband kunnen houden of moet ik ergens anders zoeken? In het middendeel doet de motor het nu meestal uitstekend, dus zou je zeggen dat de turbodruk meestal gewoon goed geregeld wordt.
Dit is een flink verhaal geworden zo, maar ik liep ook een poosje achter. Binnenkort wil ik ook een update geven over de v6, maar dat kan nog even duren. Het heeft me al twee uur gekost om deze post te typen. Zo lang zal het misschien ook wel ongeveer duren om hem helemaal te lezen trouwens