Page 1 of 1

Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sat Dec 21, 2019 8:53 pm
by Breeze
Dit draadje stond oorspronkelijk in het oude Xantiaforum. Ook met de WaybackMachine is het niet meer terug te vinden en dat is jammer, want na mijn openingsposting ontstond er een levendige en soms verhitte discussie. Ik heb de TS tekst weer geplaatst en wie weet wat er dit keer van komt.

De afgelopen weken (dit was in feb '12) heb ik me af en toe verdiept in een onderwerp dat één van de favorieten is in de diverse Citroënfora (je moet toch wat met een gebroken sleutelbeen). Het gaat eigenlijk om 2 onderwerpen:
1. Voor en nadelen van HGB t.o.v. LHM
2. Het nut van doorspoelen van de remleidingen (bleeden)
Ik heb 3 draadjes gevonden die dit onderwerp uitputtend behandelen, waarbij ik vermoed dat daarmee de meeste meningen en ervaringen wel zijn uitgesproken.
Twee draadjes in de XCNL:
Renard of Chyparse (werkt natuurlijk niet meer)
Stugge Vering (idem)
en één draadjes in het CiFor:
Smurfenolie.

HGB i.p.v. LHM
Argumenten voor:
- Betere smerende eigenschappen (claim van HGB fabrikant en Renard).
- De viscositeit bij lage temperaturen is beter.
- De vloeistofeigenschappen blijven langer behouden (diverse ervaringen).
- Slechte ervaringen zijn niet bekend.
Argumenten tegen:
- Citroën heeft nooit iets anders dan LHM voorgeschreven.
- Het is slechter verkrijgbaar.
- Het stinkt.
Mijn conclusie: HGB is een betere olie voor het HP-systeem dan LHM, maar als mensen zich beter en geruster voelen met LHM, dan moeten zij dat vooral doen.

Bleeden van remleidingen
Argumenten voor:
- De stilstaande vloeistof in een doodlopende remleiding zal in de tijd degraderen en vervuilen.
- Al vele malen is bewezen dat bij bleeden de initiëel uitstromende vloeistof er “niet uitziet”.
Argumenten tegen:
- Twee garages, beiden specialist op HP Citroënsystemen, geven aan dat zij bleeden niet nodig vinden.
- Het overgrote deel van de hydraulische vloeistof wordt vervangen bij een normale verversing. De remleidingdoorsnedes zijn nl. klein.
Mijn conclusie: Als je niet bleed ben je een rund.

Adri

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sat Dec 21, 2019 9:37 pm
by Feije
Interessant spul, dat HGB. Ik zou het best eens willen proberen, maar geloof dat het wel wat duurder is dan LHM en het is inderdaad niet al te best verkrijgbaar. De laatste keer dat ik LHM kocht, kostte het me €3,50 per liter (dat was een mooie aanbieding) en werd het bij mij op de stoep afgeleverd. Voor HGB zou het voor mij twee uur rijden zijn naar Renard, enkele reis.
Nou is dat beide niet meteen een probleem als ik eens een keer LHM ga vervangen, maar mijn Xantia's lekken ook nog wel eens... En dan zul je altijd zien dat net even ik een litertje hydrauliekolie nodig heb op het moment dat ik niks heb liggen :roll:. Waar ga ik dan ineens zo snel die HGB vandaan toveren? Kun je LHM en HGB desnoods mengen?

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sat Dec 21, 2019 10:14 pm
by Breeze
Ja dat kan. In nood mag je ook motorolie door LHM of HGB gooien. Maar dan wel gelijk vervangen als je thuiskomt.

Adri

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sun Dec 22, 2019 10:58 pm
by C5hdi110
Zoals Fije aangeeft, heb ik om dezelfde reden nooit gewaagd aan blauwe smurfen olie, prijs en verkrijgbaarheid zijn een groot minpunt.
Tegenwoordig gooi ik er LDS in, maar dat heeft een andere reden :D

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sun Dec 22, 2019 11:01 pm
by Feije
Dat ga ik voorlopig niet proberen! :P

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Sun Dec 22, 2019 11:05 pm
by H@ns
Ik ben, in een absoluut noodgeval, een keer thuis gekomen na een 250km rit op arachide olie. (Eigenlijk bedoeld om frieten te bakken) remt iets minder, zeker als het koud is... maar werkte wel.
Daarna weer vervangen met LHM. Onconventioneel ik weet het maar op dat moment was mijn gedachte; olie = olie

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Mon Dec 23, 2019 10:46 am
by Menno
Ik zie het nut niet in van smurfenolie , als dat beter is/was had Citroën dat er wel in gedaan ;-) .....

Blijf lekker bij smurfensnot groen :mrgreen:

Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)

Posted: Mon Dec 23, 2019 11:22 am
by henkr
Precies! en alles van Total:
Image
Zelfs de shampoo:
Image
Met 1 uitzondering voor de AL4 bak:
Image