Dit draadje stond oorspronkelijk in het oude Xantiaforum. Ook met de WaybackMachine is het niet meer terug te vinden en dat is jammer, want na mijn openingsposting ontstond er een levendige en soms verhitte discussie. Ik heb de TS tekst weer geplaatst en wie weet wat er dit keer van komt.
De afgelopen weken (dit was in feb '12) heb ik me af en toe verdiept in een onderwerp dat één van de favorieten is in de diverse Citroënfora (je moet toch wat met een gebroken sleutelbeen). Het gaat eigenlijk om 2 onderwerpen:
1. Voor en nadelen van HGB t.o.v. LHM
2. Het nut van doorspoelen van de remleidingen (bleeden)
Ik heb 3 draadjes gevonden die dit onderwerp uitputtend behandelen, waarbij ik vermoed dat daarmee de meeste meningen en ervaringen wel zijn uitgesproken.
Twee draadjes in de XCNL:
Renard of Chyparse (werkt natuurlijk niet meer)
Stugge Vering (idem)
en één draadjes in het CiFor:
Smurfenolie.
HGB i.p.v. LHM
Argumenten voor:
- Betere smerende eigenschappen (claim van HGB fabrikant en Renard).
- De viscositeit bij lage temperaturen is beter.
- De vloeistofeigenschappen blijven langer behouden (diverse ervaringen).
- Slechte ervaringen zijn niet bekend.
Argumenten tegen:
- Citroën heeft nooit iets anders dan LHM voorgeschreven.
- Het is slechter verkrijgbaar.
- Het stinkt.
Mijn conclusie: HGB is een betere olie voor het HP-systeem dan LHM, maar als mensen zich beter en geruster voelen met LHM, dan moeten zij dat vooral doen.
Bleeden van remleidingen
Argumenten voor:
- De stilstaande vloeistof in een doodlopende remleiding zal in de tijd degraderen en vervuilen.
- Al vele malen is bewezen dat bij bleeden de initiëel uitstromende vloeistof er “niet uitziet”.
Argumenten tegen:
- Twee garages, beiden specialist op HP Citroënsystemen, geven aan dat zij bleeden niet nodig vinden.
- Het overgrote deel van de hydraulische vloeistof wordt vervangen bij een normale verversing. De remleidingdoorsnedes zijn nl. klein.
Mijn conclusie: Als je niet bleed ben je een rund.
Adri
Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Interessant spul, dat HGB. Ik zou het best eens willen proberen, maar geloof dat het wel wat duurder is dan LHM en het is inderdaad niet al te best verkrijgbaar. De laatste keer dat ik LHM kocht, kostte het me €3,50 per liter (dat was een mooie aanbieding) en werd het bij mij op de stoep afgeleverd. Voor HGB zou het voor mij twee uur rijden zijn naar Renard, enkele reis.
Nou is dat beide niet meteen een probleem als ik eens een keer LHM ga vervangen, maar mijn Xantia's lekken ook nog wel eens... En dan zul je altijd zien dat net even ik een litertje hydrauliekolie nodig heb op het moment dat ik niks heb liggen . Waar ga ik dan ineens zo snel die HGB vandaan toveren? Kun je LHM en HGB desnoods mengen?
Nou is dat beide niet meteen een probleem als ik eens een keer LHM ga vervangen, maar mijn Xantia's lekken ook nog wel eens... En dan zul je altijd zien dat net even ik een litertje hydrauliekolie nodig heb op het moment dat ik niks heb liggen . Waar ga ik dan ineens zo snel die HGB vandaan toveren? Kun je LHM en HGB desnoods mengen?
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Ja dat kan. In nood mag je ook motorolie door LHM of HGB gooien. Maar dan wel gelijk vervangen als je thuiskomt.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Zoals Fije aangeeft, heb ik om dezelfde reden nooit gewaagd aan blauwe smurfen olie, prijs en verkrijgbaarheid zijn een groot minpunt.
Tegenwoordig gooi ik er LDS in, maar dat heeft een andere reden
Tegenwoordig gooi ik er LDS in, maar dat heeft een andere reden
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Dat ga ik voorlopig niet proberen!
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Ik ben, in een absoluut noodgeval, een keer thuis gekomen na een 250km rit op arachide olie. (Eigenlijk bedoeld om frieten te bakken) remt iets minder, zeker als het koud is... maar werkte wel.
Daarna weer vervangen met LHM. Onconventioneel ik weet het maar op dat moment was mijn gedachte; olie = olie
Daarna weer vervangen met LHM. Onconventioneel ik weet het maar op dat moment was mijn gedachte; olie = olie
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Ik zie het nut niet in van smurfenolie , als dat beter is/was had Citroën dat er wel in gedaan .....
Blijf lekker bij smurfensnot groen
Blijf lekker bij smurfensnot groen
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: Hyken Glacial Blu (HGB) versus Liquide Hydraulique Minéral (LHM)
Precies! en alles van Total:
Zelfs de shampoo:
Met 1 uitzondering voor de AL4 bak:
Zelfs de shampoo:
Met 1 uitzondering voor de AL4 bak:
"La meilleure voiture française jamais construite"