Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Ik heb zelf een keer gehad bij een R11 dat ik de olie uit een bak aftapt had en later weer aangevuld. Toen ik de auto startte reed ie ook niet. Toen heb ik voor niks de motor en bak weer uitgebouwd. Achteraf kwam ik er achter dat de bakolie verdwenen was in de koppelomvormer. Ik had gewoon olie moeten bijvullen toen. Zo'n fout maak je niet snel nog een keer :-)

Met betrekking tot de Xantia: Bart vertelde dat er wel olie aan de peilstok zat. Maar niveau controleren van een bak kan heel ingewikkeld zijn, dat de olie precies op een bepaalde temperatuur moet zijn en dat je dan een afgemeten hoeveelheid olie moet bijvullen en dat er dan uit een apart gat weer een bepaalde hoeveelheid olie uit moet komen of zoiets. Maar hoe dat bij de 4hp20 zit weet ik niet.
JW-C5

Post by JW-C5 »

Bij de eerste serie 4HP20 is er nog een peilstok.
Als ik me goed herinner kun je daarmee het niveau meten, bij draaiende motor :idea:

Ik zal kijken of ik daarvan de instructie nog kan vinden. Zo ja, dan post ik die hier.

Bij de latere versie is die peilstok verdwenen, en moet je het via de aftapopening meten. Ook in dat geval bij draaiende motor, en met de bak op temperatuur.

Groet,
JW
Feije

Post by Feije »

Volgens Europese regelgeving heb je denk ik sowieso recht op een stevige coulance, omdat je een stevig bedrag hebt uitgegeven waarbij je mag verwachten dat die bak ook meer dan een jaar goed blijft. Helaas is die wet ook daadwerkelijk zo vaag, concreet wordt er bijna niks genoemd. Als je hier een rechtszaak van zou maken, zou je waarschijnlijk best wel sterk staan, maar de vraag is of je dat nou wel zou moeten willen.
Menno

Post by Menno »

Voor 6200,- mag je toch wel meer verwachten dan dat een bak het maar een jaar uithoudt ...

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
H@ns

Post by H@ns »

Ik weet niet of het controleren en bijvullen van deze bak hetzelfde is als bij de AL4 maar mocht dat het geval zijn dan hier wat documentatie.

Juiste Niveau van de bakolie:
AL4vidange02.JPG
AL4vidange02.JPG (56.71 KiB) Viewed 4140 times
Niveau van de bakolie controleren:
AL4 Transmission.jpg
AL4 Transmission.jpg (114.71 KiB) Viewed 4140 times
AL4 Transmission2.jpg
AL4 Transmission2.jpg (62.73 KiB) Viewed 4140 times

officieel moet je de Lexia gebruiken om de olietemperatuur op 60 graden te brengen. Ik heb bij het vervangen van de olie bij mijn Xantia (AL4) destijds een kerntemperatuur meter van Ikea gebruikt. Deze in de bak hangen aan de bovenzijde (bout onder de schakelkabel) en stationair laten lopen tot je tussen de 60 en 65 graden zit. Dan bijvullen tot het aan de onderzijde er weer uit loopt. Paar keer schakelen en nogmaals herhalen.
Mijne had te weinig olie en gaf een storing in de vorm van knipperende sport en sneeuw lichtjes. Na bijvullen was alles weer in orde!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
JW-C5

Post by JW-C5 »

Dat is de procedure van de AL4, inderdaad.

Bij de 4HP20 is dat anders.

De uitvoering die in de Xantia zit heeft een peilstok, daar gaat het zó:
4HP20 oliepeilen.jpg
4HP20 oliepeilen.jpg (108.84 KiB) Viewed 4135 times

De latere uitvoering zoals in de eerste C5 gebruikt, werkt het meten van het niveau via een plug aan de zijkant van de bak:
4HP20 niveauplug.jpg
4HP20 niveauplug.jpg (168.99 KiB) Viewed 4135 times
Dat gaat dus anders dan bij de AL4

Groet,
JW
henkr

Post by henkr »

Leuk om te lezen hoe anders de procedure is dan bij de Al4, ik kan alleen niet bedenken waarom de handrem niet aangetrokken mag worden.
Kan de elektronica van de bak "weten" wanneer dit het geval is?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas

Post by bthomas »

Bedankt allen. Ik houd jullie op de hoogte.
bthomas

Post by bthomas »

Met de V6 berline staat het even stil. Ik heb een prijsschatting van 1500 euro gekregen voor het uit- en inbouwen van de bak. Maar ik vind eigenlijk dat de oude garage die kosten behoort te dragen omdat ik vind dat zij in gebreke zijn gebleven. Als ik het spel volgens de spelregels wil spelen moet ik de auto naar hen laten brengen en hen de kans geven om het probleem op te lossen. Zouden ze dat weigeren dan kan ik verder. Ik twijfel alleen ontzettend of ik dat wil doorzetten omdat ik er niet veel vertrouwen in heb dat als ze aanpakken het op de juiste manier zullen doen. Ik vermoed dat ze vooral zullen proberen met zo min mogelijk tijd en geld van de claim af te komen.

Ondertussen wilde ik de "nieuwe" V6 break naar Oldemarkt brengen om hem daar bij Bart van de GvT te laten opknappen. Ik wilde dat vorige week donderdag doen en wel door 's morgens van mijn huisadres in Alphen met deze auto naar mijn werk in Amsterdam te gaan en dan na het werk door te rijden naar Oldemarkt. Toen ik 's morgens de auto in stapte en de contactsleutel omdraaide bleef het lampje branden dat aangeeft dat er te weinig koelvloeistof in zit. Meestal als je de auto dan start gaat het lampje wel weer uit maar kennelijk zat er zoveel te weinig in dat dat dit keer niet gebeurde. Pas toen ik wegreed ging het lampje uit. Al rijdend met de auto stonk het nogal binnen. Misschien is de kachelradiateur lek.

Toen ik 's middags na het werk wilde vertrekken heb ik er eerst een liter water ingegooid. Maar het lampje bleef branden. Het leek me beter om daarmee niet de redelijk grote afstand naar Oldemarkt af te leggen, ook nog eens omdat het erg druk was en veel file stond. Dus ik reed naar een tankstation om extra koelvloeistof te kopen. Toevallig was er een gamma tegenover dat tankstation dus in plaats van dat tankstation kocht ik het bij de gamma. Alleen... terwijl ik het erin gooide realiseerde ik me ineens dat het ruitensproeiervloeistof was! :oops:

Ik had geen idee hoe erg dat was en het leek me beter om maar terug naar Alphen te gaan.

Vandaag wilde ik het opnieuw proberen maar wel in 1 keer van Alphen naar Oldemarkt en dan midden op de dag om niet in de file te komen staan. Dus eerst maar koelvloeistof bijvullen met water. Dat viel me niet eens tegen, het leek allemaal wel mee te vallen. Dus ik ging op pad. Sue-Ann, mijn vriendin, zou me volgen met de andere break (die met die deuk).

Het viel me eigenlijk wel mee. Onderweg verdween de stank gedeeltelijk, het koelvloeistoflampje bleef uit en de motortemperatuur was perfect. Tot ik bij Emmeloord van de A6 af ging. Toen begon het ineens weer te stinken. En even later zelfs te roken! Er hing rook in de auto!

Ik heb onmiddellijk de auto aan de kant van de weg gezet en gekeken waar het vandaan kwam. Dat bleek de passagiersstoel te zijn! De stoelverwarming werd zo heet dat de bekleding aan het verbranden was!

Image

Ik had voor de zekerheid een kannetje water meegenomen om onderweg de koelvloeistof bij te kunnen vullen. Het lag echter in de kofferbak dus ik ben dat gaan pakken en heb een beetje water op de brandende plek gegooid.

Zo ben ik verder gereden naar Bart. Hij zei dat ik veel geluk had gehad want volgens hem als de stoelbekleding eenmaal brandt kun je alleen nog maar maken dat je weg komt en krijg je het zelf niet meer uit.

Bart gaat wanneer hij tijd heeft onderzoeken wat er allemaal met de V6 break moet gebeuren en dan gaan we kijken wat we gaan doen. Ik neem nu aan dat de stank die ik rook in de auto niet van de kachelradiateur afkomstig was maar van de smeulende stoel.
henkr

Post by henkr »

Een collega van me heeft jaren geleden de motor van zijn CX rijp voor de sloop gemaakt door er ruitensproeierantivries in te gooien, het schijnt dat er heel veel onderdelen zijn die daar niet tegen kunnen, o.a. de koppakking.
M.a.w: zo gauw mogelijk aftappen.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply