De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

:? Mag ik vragen wat voor budget ik ongeveer moet reserveren voor zoiets? :cry:
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Menno »

Vaste delen 250~300 per deel ….
http://www.autonout.nl/spuitprijzen.htm

Rondshoppen en vaste prijzen afspreken loont !

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by JW-C5 »

Daar is ook te lezen:
Auto geheel over spuiten (spuitklaar) ongeacht kleur EUR 1250.-
Prijzen :excl. btw. excl.hersel werkzaamheden. excl. de- en montage
Dat valt me niet tegen.

Vraag is wel: wat wordt verstaan onder "spuitklaar".
Betekent dit dat hij al in de spuitplamuur moet zitten en dat dit geschuurd is?
Goed navragen en afspraken maken is dus belangrijk.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Als hij al onder de plamuur zit en geschuurd is, is dat ongeveer wat ik zou verwachten. De garage had het over pakweg €3500 all-in als zij alles moeten doen. Maar ze zeiden er meteen bij dat ik beter zelf dingen kan demonteren zoals de bumpers, grille, deurstrips, mss de deuren zelf, etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Mon May 16, 2022 12:36 amIk dacht trouwens dat alle Xantia's in Rennes gebouwd waren, maar ik begrijp dat de productie meer verspreid was.
Die van mij wel en volgens mij geldt dat voor iedere Activa. Ik heb ze in ieder geval nog niet uit een andere fabriek gezien. Maar Breaks werden bijvoorbeeld altijd bij Heuliez gemaakt. Dat geldt overigens ook voor de XM. Van de oude website:
Productie.png
Productie.png (33.49 KiB) Viewed 2124 times
Aan de tekst kun je wel zien dat er nog veel meer type 1's in omloop waren toen dit geschreven werd. Bij een type 2 kan het ORGA-nummer ook op de A-stijl staan, op hetzelfde stickertje als de bandenspanning. Volgens mij staat de fabriekscode daar dan ook gewoon bij.

Wat hier nog niet bij staat is dat Xantia's natuurlijk ook nog tot 2010(?) in Iran gebouwd zijn door Saipa. Ik zou graag eens zo'n Xantia zien. Wat ik ervan weet is dat ze volgens mij altijd een 2.0 16v kregen en dat ze hem in 2008 een foeilelijke facelift gaven... :P Daarvoor zagen ze er gewoon uit als een type 2 zoals wij die ook kennen.
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Tato »

Google is your friend. ;)

https://www.citroenet.org.uk/foreign/ir ... aipa2.html

2x een facelift dus. De eerste keer koplampen als de C5/Xsara, de tweede idd foeilelijk.
Grtz,

Maurice
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Lbarré »

Dat verkleuringsprobleem heeft mijn Xantia HDi Quartz Grijs van 2000 dan gelukkig nog niet, maar wel vele andere probleempjes...
Op de voor- en achterbumper begint de blanco laag op de verf nu geheel af te bladeren, de ruitenwissers beginnen te verkleuren
en zelf gedeeltelijk wit te worden dan vroeger zwart.
Deze winter wel wat problemen gehad met water op de links en rechter onderzijde van de achterruit.
Rubber dat zich dan geheel vervormde en plots de achterruitverwarming en spiegels die nog weigerden te werken. :cry:
Ook de trekhaak die roestvlekken vertoond en zeker waar de elektrische aansluiting zit. :oops:
Ook roest op Heuliez-hoek links was probleem maar werd hersteld.
Het originele stuur dat nu ook echt volledig versleten is en dat echt aan vervanging toe is, maar probleem is ook een correct stuur
te hebben / vinden dat op die versie correct werkt met de airbag.
Zonder dan ook nog te spreken over de originele alcantara zetels die ook echt geheel versleten zijn, zowel voor- als achteraan en waar ik de
bestuurderszetel al door een gewone standaard zetel heb moeten vervangen. :roll:
Maar toestand motor, koppeling, vering, en vele andere zaken zou je zeggen alsof die Xantia echt nog maar enkele jaren oud is :lol:
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Bij Q&K in Polen verkopen ze een soort alcantara lappen die je over de originele alcantara heen kunt plakken bij een XM. Ik denk dat ze dat ook wel willen maken voor een Xantia. Je zou ze best eens een berichtje kunnen sturen? Voor de prijs hoef je het ook niet echt te laten. Ik weet alleen niet of de kleur hetzelfde is als het alcantara van een leer/alcantaraset.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by H@ns »

Bij mijn blauwe Xantia begint de blanke lak nu ook stilaan los te komen. Eerst heel minimaal op wat bekende hoekjes en randjes maar de afgelopen weken gaat het best snel.

Wat ik wel interessant vind: waarom gaan de rode Xantia’s als eerste bladderen? (Afgezien van die van Henk dan ;) ) en waarom de blauwe of zwarte pas later?
En hoe zou het dan bij een witte zijn? Die werden in de jaren 90 massaal als taxi gebruikt in en rond Barcelona.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Naar mijn idee is in veel gevallen de originele lak toch beter dan de reparatielak.
Mijn eerste Xantia was 8 mnd oud en had schade rechtsachter gehad toen ik hem kreeg.
Omdat is auto's die echt vies zijn schoon maak met een hogedrukreiniger (150 bar heet water) kwam al vrij gauw de lak van de rechter dorpel los tot op de wit/gele grondlaag.
Nadat dit 2x hersteld was via de dealer en telkens weer gebeurde concludeerde ik dat ik mijn verlies maar moest nemen en het bij een beter bedrijf laten doen.
Deze man zei dat er best veel werk in zat om alle aanwezige lak van de dorpel te halen, waarop ik zei: "dat doe ik dan zelf wel even" :D
Met dezelfde HD reiniger en de vlakstraalsproeier vervangen door een vuilfrees (roterende puntstraal) had ik binnen 3 minuten de lak er af van voor tot achter. :D Na die spuitbeurt nooit meer last gehad.
De huidige rode Xantia was nog maar een paar weken oud toen mdv ermee in aanraking kwam met een overstekende kat, de kat was op slag dood en de eigenaar lag op hetzelfde moment ook op het kerkhof. :oops: (werd dus voor eigen rekening c.q. no-claim)
Omdat er een barst in de keienbak zat moest dit gerepareerd worden door een bedrijf met ervaring in kunststofreparatie, Nefkens Noord, wat een drama!
Omdat de gehele keienbak en bumper hierbij gespoten waren begon het bladderen van de blanke lak stante pede.
Uiteindelijk toen ik me er echt aan begon te ergeren het hele spul laten overblazen voor eigen rekening toen de auto 16 jaar was.
Image
Met mijn gebruikelijk cynisme zou ik dus willen stellen dat elke schade voor eigen rekening komt, de eerste keer als lapmiddel door de cascoverzekering dan wel garantie, daarna nog een keertje dunnetjes over en echt goed voor eigen rekening. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply