Naar mijn idee is in veel gevallen de originele lak toch beter dan de reparatielak.
Mijn eerste Xantia was 8 mnd oud en had schade rechtsachter gehad toen ik hem kreeg.
Omdat is auto's die echt vies zijn schoon maak met een hogedrukreiniger (150 bar heet water) kwam al vrij gauw de lak van de rechter dorpel los tot op de wit/gele grondlaag.
Nadat dit 2x hersteld was via de dealer en telkens weer gebeurde concludeerde ik dat ik mijn verlies maar moest nemen en het bij een beter bedrijf laten doen.
Deze man zei dat er best veel werk in zat om alle aanwezige lak van de dorpel te halen, waarop ik zei: "dat doe ik dan zelf wel even"
Met dezelfde HD reiniger en de vlakstraalsproeier vervangen door een vuilfrees (roterende puntstraal) had ik binnen 3 minuten de lak er af van voor tot achter.

Na die spuitbeurt nooit meer last gehad.
De huidige rode Xantia was nog maar een paar weken oud toen mdv ermee in aanraking kwam met een overstekende kat, de kat was op slag dood en de eigenaar lag op hetzelfde moment ook op het kerkhof.

(werd dus voor eigen rekening c.q. no-claim)
Omdat er een barst in de keienbak zat moest dit gerepareerd worden door een bedrijf met ervaring in kunststofreparatie, Nefkens Noord, wat een drama!
Omdat de gehele keienbak en bumper hierbij gespoten waren begon het bladderen van de blanke lak stante pede.
Uiteindelijk toen ik me er echt aan begon te ergeren het hele spul laten overblazen voor eigen rekening toen de auto 16 jaar was.

Met mijn gebruikelijk cynisme zou ik dus willen stellen dat elke schade voor eigen rekening komt, de eerste keer als lapmiddel door de cascoverzekering dan wel garantie, daarna nog een keertje dunnetjes over en echt goed voor eigen rekening.