De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: geen achteruitrijlichten

Post by henkr »

Het was een redelijk vroege T1 2.0-8v automaat van mei '93
"La meilleure voiture française jamais construite"
Menno

Post by Menno »

Onze zeer vroege ( nieuwe ) 1a Xantia had een thuiskomer …
Bij de 1b en II nooit meer gezien/tegengekomen.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
JW-C5

Post by JW-C5 »

Was dat niet wat ik eerder aangaf:
Om de stalen velgen van de T1 2.0i liggen 185/65-14 banden, om de LM's zijn dat 195/55-15's
Het bijbehorende stalen reservewiel is 165/70-14.
Dat is, min of meer, een thuiskomer....

Groet,
JW
Feije

Post by Feije »

Nou, wat mij betreft écht niet hoor. De thuiskomers die ik ken zijn maximaal 135 breed of zo en je mag er maar 80km/h mee rijden. 165/70R14 komt nog wel redelijk in de buurt bij een normale maat voor de Xantia.
JW-C5

Post by JW-C5 »

Ik heb uitvoerig in de Citroën DB gezocht.
Daar komt die band als enige tevoorschijn.

Als iemand een VIN heeft van een vroege '93-er, kan ik kijken of ik langs die weg nog wat anders kan vinden.

Groet,
JW
Feije

Post by Feije »

Bij nader inzien is het misschien ook niet zo gek dat je zoiets als een thuiskomer ziet als je hem naast de andere wielen houdt. Ik vraag me wel af waarom Citroën dit gedaan zou hebben. Mijn reservewielbak is volgens mij hetzelfde als die van alle andere t1 berlines en blijkbaar past 205/60R15 er zelfs in. Lijkt me dus niet dat dit een kwestie van ruimtegebrek is geweest.
Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik vind het ook vreemd dat het blijkbaar net geen volwaardige reservewielen zijn, maar ook niet iets wat we tegenwoordig als thuiskomer zouden kwalificeren. Aangezien de velg van mijn reservewiel gewoon 15 inch is zoals de rest van de wielen, heb ik besloten dat daar t.z.t. 195/55 R15 om komt te liggen zodat het een volwaardig reservewiel is.
JW-C5 wrote: Thu Jun 09, 2022 7:59 pmAls iemand een VIN heeft van een vroege '93-er, kan ik kijken of ik langs die weg nog wat anders kan vinden.
Ik zal mijn VIN even naar je PB'en. ORGA 6069 is wel vroeg genoeg, toch? Van wat ik heb gezien bij mijn eigen auto qua kleine afwijkingen en hier lees over vroege T1's met thuiskomers zouden die ook wel eens dingetjes van het begin van productie kunnen zijn.
Stars_Falling_93

Om nog even terug te komen op mijn gebrek aan achteruitrijlichten. Vanmiddag had ik wat tijd over en dacht ik laten we eens aan de gang gaan met de multimeter. Zoals ik eerder zei besloot ik te beginnen met te kijken of er spanning aankwam op de fitting. Multimeter aan de fitting gehangen, auto op contact en pook in z'n achteruit. En wat schetste mijn verbazing? 11 volt op de fitting! Dus mijn achteruitrijlichten doen het ineens weer! Toen ik lampjes wisselde regende het en misschien is er iets van vocht verkeerd gekomen. Of zit er ergens een slecht contact. Ik ga eens in de gaten houden of dit goed blijft gaan.

De pook in z'n achteruit krijgen kostte wel wat moeite, dus het verversen van de bakolie komt wat hoger te staan.
Feije

Post by Feije »

Wees blij dat je geen ML-bak hebt, want die hadden dat probleem met de achteruit al toen ze nieuw waren :lol:.

Kan ook best zijn dat je achteruitrijsensor wat minder wordt? Want dat zou heel simpel te fixen moeten zijn. Ik denk ook wel dat zo'n sensor prima te vinden is.
Stars_Falling_93

In het kader van vooruitdenken had ik al een beetje rondgekeken bij de verschillende internetonderdelenboeren (3x woordwaarde?) en de achteruitrijsensor voor een BE3-bak is nog prima te vinden.

Zou best kunnen dat de sensor gaar begint te worden. Eens kijken of de achteruitrijlichten het nu blijven doen en mogelijk vervang ik de sensor preventief als ik de bakolie ga wisselen.
Post Reply