De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

'k Moet bekennen dat ik alleen een kort ritje heb gemaakt om alles even te testen. De tt-naald heeft bij nul toeren ook kuren, hij blijft dan hangen op ong. 1000 omw/min en zakt daarna langzaam terug en bij een klap op z'n kop helemaal terug. Stationair klinkt hij als de vertrouwde 8 a 900 omw/min, maar dan geeft hij ruim 1500 aan. Bij 80 km/h wees hij precies 3000 omw/min aan = de +43%. Ik ga z.s.m. de precieze karakteristiek testen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Misschien moet je de stappenmotor vervangen voor het type dat bij het nieuwe instrumenten paneel hoort?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Breeze wrote: Fri Jan 15, 2021 7:19 pmGelukkig is het omwisselen van de toerenteller-aandrijfspoel een fluitje van een cent. Dus binnenkort het dashboard maar weer opengooien.
Dit schreef ik gisteren. Als jij met "stappenmotor" hetzelfde bedoelt, dan is omwisselen een kwestie van het motortje/spoelhuis uit de printplaat wippen:
Aandrijfspoel TT.jpg
Aandrijfspoel TT.jpg (84.07 KiB) Viewed 2681 times
Onder de spoel zitten 4 contacten genaamd sin en cos.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Breeze wrote: Fri Jan 15, 2021 7:19 pmHet onderdeelnummer is voor zowel mijn oude als nieuwe tellerbak identiek, een SAGEM 216 2430-7.
Dit was een foute veronderstelling. Deze nummers betreffen het kunststof buitenhuis van de tellerbak. Het (oude) tellerpaneel heeft een ander onderdeelnummer: SAGEM 21655945. Het nummer van het nieuwe paneel is onleesbaar want verborgen achten de afdekplaat, maar ik verwacht een ander nummer.

Zou JW zo vriendelijk willen zijn om op de Cit.Service website het onderdeelnummer van het tellerpaneel op te zoeken, horende bij mijn VIN 72378390.
Bij voorbaat herzlichen Dank. Het is toch koopweekeind?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

6101VR?
Dat is de complete tellerbak
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Breeze wrote: Fri Jan 15, 2021 8:41 pmMijn oude tellerbak is een loepzuivere V6 bak, maar met de beste wil van de wereld zie ik geen V6 aanduiding.
Kan jij vertellen / laten zien waar dat bij jou staat
Bij mij stond het ergens op één van de stickertjes bovenop, maar zoiets zou natuurlijk best specifiek voor een type 1 kunnen zijn. Ik heb heel eventjes een tellerblok uit een Tct geprobeerd, maar dat was van een te oud modeljaar waardoor hij rare dingen deed (airbaglampjes laten branden bij aanzetten van verlichting en zo). Ik heb hem toen maar gauw weer losgehaald voordat er eventueel nog iets stuk zou gaan, dus heb ik hem toen niet gestart. Achteraf wel jammer...
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Inderdaad, 6101VR.
Staat op NFP......

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Goh... en bedankt.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Heb vandaag nog wat uitgevogeld en nagedacht.
Om te beginnen heb ik de nomenclatura van de tellerbak duidelijk gemaakt, althans voor mezelf:

Tellerbak in onderdelen.jpg
Tellerbak in onderdelen.jpg (232.22 KiB) Viewed 2653 times
A = Voorpaneel
B = Klokkenpaneel
C = Printplaat

De naamgeving voor de tellerbak is toch een zooitje, ACtronics noemt het een instrument cluster, Bart Ebben een klokkenpaneel en Jan van Gompel een tellerset.

Ik krijg het sterke vermoeden dat het omwisselen van alleen de aandrijfspoel/stappenmotor van de toerenteller niet voldoende is om het V6 toerental juist weer te geven. Op de spoelhuizen (die er allemaal hetzelfde uitzien) staan nummers en de snelheidsmeter en de toerenteller hebben identieke nummers. Evenals trouwens de benzinemeter en de watertemperatuurmeter. De olietemperatuurmeter heeft een afwijkend nummer. Daaruit concludeer ik dat de invoer van de juiste hoeveelheid pulsen en dan vertaald in een spanning, wordt geregeld in een rekeneenheid ergens vóór de teller, waarschijnlijk in de "electronique central" op de printplaat.

Verder neem ik op gezag van zowel Henk als JW aan, dat het onderdeelnummer voor de tellerbak is: 6101VR. Maar dat nummer zou je toch ergens verwachten op de bak. Voor mij onvindbaar, maar volgens mw. Breeze kunnen mannen slecht zoeken. Het zij zo.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Dat onderdeel nummer 6101VR is er door Citroën aan toegekend, niet door de fabrikant van het instrumentenpaneel.
Maar er bestaat slechts één instrumentenpaneel voor een handgeschakelde T2 benzine, met olietemperatuur aanduiding. En dat is deze.

In de T1 zit een andere, inderdaad.

Groet,
JW
Post Reply