Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

henkr wrote: Sun Jul 18, 2021 12:16 pmDe opleiding buigtechnieken voor orthodontische apparatuur is dus best wel nuttig geweest. :lol:
Waaat, maken tandartsen hun eigen apparatuur? Dan noemen we het maar een Omega-opleiding.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Je moet het i.i.g wel zelf kunnen, anders kan je ook niet beoordelen of een technieker er met de pet naar gooit.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Nee ik zit niet op cifo, maar e ID19B is toch van latere datum? ik bedoel die met de 5-gats velgen.
Qua "Reparaturanleitung" heb ik deze, die is dus te nieuw;
Image
En verder de RTA van zowel DS als ID
Daarin staan alle afstellingen wel beschreven maar niet hoe je de vastzittende zuigers terug kan drukken en vervolgens uitpersen.
Ik had ooit 2 bollentesters gemaakt, pomp/drukregelaar met manometer en een raamslinger voor zowel rood als groen maar die 7-plunjerpomp voor rood is natuurlijk in de loop der jaren vast gaan zitten. :(
Zo'n pomp kan je ook mooi gebruiken om remzuigers uit te persen
Globaal komt het er op neer dat eerst de zuigers naar binnen gedrukt moeten worden daarna kunnen pas de geleide-spieën uit de wand gehaald worden.
Daarna heb je dus het "bloc-hydraulique"op tafel liggen die je vervolgens moet aansluiten op een hogedrukpomp om de zuigers naar buiten te krijgen.
Daarbij moet je een klem gebruiken om juist de makkelijkste zuiger even tegen te houden.
Ik kan dus proberen om eerst de rode pomp gangbaar te krijgen maar makkelijker is denk ik even een 4,5mm leidingnippel te voorzien van een vetnippel en vervolgens de vetspuit als pomp te gebruiken.
Met een halve vetpatroon heb ik alle zuigers er wel uit denk ik. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Foutje mijnerzijds, die A-R 59b is van de ID-19, dus nog met de 1911 motor en centrale wielmoer.
Er staan wel een paar aanvullingen in, die vanaf 1966 van toepassing zijn.
Maar jouw oude remmen staan er dus gewoon in.

Groet,
JW
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

Henk, ik zou dit eens raadplegen.Wel in het Frans, maar de foto's zeggen ook al heel veel. http://www.hd19.net/restauration/techni ... _DS19.html
Ook de vastzittende zuigers worden beschreven. Simpel maar doeltreffend. Met je vetspuit !
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

De demontage is een kwestie van goed uitkijken en zeker geen li/re onderdelen verwisselen maar de beschrijvingen houden geen rekening met vastzittende zuigers,
Wat ik in mijn vorige betoog nog niet vermeld had is dat ook de automatische handremverstelling teruggedraaid moet worden en die zit ook vaak vast.
Daar is een stukje speciaalgereedschap voor nodig wat ik 40 jaar geleden al gekocht heb bij de dealer, het is een rondsel met een slingertje er aan, leuk bedacht maar als de zaak vastzit loop je een gerede kans dat je het fragiele overeenkomstige tandwiel binnen in de klauw vernielt en dan is ie gelijk waardeloos.
Tijdens de invoerkeuring bij de RDW in 1981 bleek dat de handrem rechts onvoldoende werkte, omdat ik het sleuteltje toen nog niet had heb ik het plateau gedemonteerd en heb de verstelling gangbaar gemaakt en met de hand versteld, dat was achteraf bekeken dus mazzel.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Het eerste "bloc-hydraulique" is er onbeschadigd uitgekomen. :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Zuigers zijn er uit, eerst wilde de ontluchtinsnippel nog even roet in het eten gooien, die zat werkelijk muurvast en de ervaring leert dat je op een holle nippel niet net zoveel kracht kan zetten als op een bout met overeenkomstige dikte, na een paar keer met inductie heet stoken, plotseling afkoelen met shockspray en de hulp van een ¼" low torque/high frequency luchtsleutel kwam ie na een volle minuut trillen toch los.
Eerst alle vetresten laten weken in wasbenzine:
Image
Daarna ultrasoon gereinigd met een zure ultrasoonvloeistof pH3:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Voor de goede orde: bij een LHS systeem mag benzine niet gebruikt worden, dat is het juiste middel bij LHM.

Bij een LHS systeem moet je alcohol gebruiken als schoonmaakmiddel :idea:

Groet,
JW
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Ik weet dat Citroën vooruitstrevend is, maar dit slaat alles.
Image

Onderdelen van een ID 19 die in de toekomst gebruikt worden in een robotje.
Grtz,

Maurice
Post Reply