Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Een rode break automaat met CC? die heb ik een tijd geleden ergens gezien, weet niet meer waar. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Breeze wrote: Fri Dec 06, 2019 5:06 pm
bthomas wrote: Fri Dec 06, 2019 1:27 pm Adri, ik ben groot fan van het SI eenhedenstelsel.
Join the club.

bthomas wrote: Fri Dec 06, 2019 1:27 pmAls F = m * a en F vóór het SI eenhedenstelsel werd uitgedrukt in kg, wat was dan de eenheid voor massa?
Voor een SI fan wil ik dit wel uitleggen. Henk mag kiezen of hij meeleest of z'n tijd gaat verdoen in de garage.
Vroegah, werd in de techniek en de wetenschap het cgs (centimeter, gram, seconde) eenhedenstelsel gebruikt, een z.g. statisch stelsel. Wat in zo'n stelsel ontbreekt is de eenheid voor massa. Een massa van 1 g oefende (oefent) een kracht van 1 g uit op zijn ondergrond. De kracht en massa hadden dus gelijke getalwaarden, dus niemand maakte zich zorgen over het begrip massa. Maar voor dynamische berekeningen kan je niet zonder het begrip massa. Ene meneer Georgi (inderdaad een spaghetti vretende ingenieur) stelde in 1901 een dynamisch stelsel voor genaamd MKSA (meter, kilogram, seconde, ampère). Onderwijs en wetenschap gebruikte dit algemeen, maar merkwaardig genoeg wilde de techniek er niet aan. Die ploeterde voort met het statische cgs stelsel. In 1950 lapte ze het op tot een dynamisch stelsel door de massa kg te noemen en de bijbehorende kracht kgf (kilogramforce). Onze Oosterburen wisten het beter en noemde het kp (kilopond). Gelukkig (of helaas) hadden kg en kgf weer gelijke getalwaarden. Om aan alle verwarring een einde te maken heeft het al eerder genoemde CIPM, onder mandaat van de ISO, het MKSA stelsel verder ontwikkeld tot het huidige SI stelsel en meneer Newton werd vereerd met zijn naam voor de eenheid van kracht. Er zitten wat weeffoutjes in, maar over het algemeen is het een goed bruikbaar stelsel met als grote voordeel coherentie, d.w.z. geen factoren in berekeningen bij consequent toepassen van de SI eenheden.
Een grote weeffout is de naam voor de grondeenheid van massa, de kg. Want dat bestaat uit een eenheid van massa g, die niet tot het SI behoort, met het decimale voorvoegsel k (kilo). Er is hard gevochten voor een nieuwe naam, de Einstein was favoriet, maar het merendeel (lees grote landen) vonden dat de kg té veel ingeburgerd was... Het zij zo.

Adri
Nog even terugkomend op ouwe meuk:
Rekening houdend met de wet persoonsgegevens heb ik sterke twijfels of Mr. Newton toestemming gegeven heeft dat zijn naam gekoppeld wordt aan het ISO stelsel (Nm) en dat zou wel eens een dure grap kunnen worden, alleen de Nederlandse overheid dreigt al met boetes van 20 miljoen!
Als er dan toch wetten overtreden worden zou ik voor deze eenheid de Newton-John willen kiezen om de eenvoudige reden dat Olivia er veel leuker uitziet dan Isaac. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Bert's break

Post by Breeze »

Ich bin einverstanden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Die mevrouw is toch ook al over de houdbaarheidsdatum?

Overigens: hierbij geef ik iedereen toestemming om mijn naam te verbinden aan een eenheid. :lol:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Dat is waar maar ik heb haar nog steeds in gedachten zoals in "Grease" en ook nu al gauw beter dan Isaac.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Image

Mijn nieuwe aanwinst. V6 exclusive break. Dankzij de updates van Rob deze gevonden op marktplaats. Er mankeert wel het nodige aan maar ik vermoed dat het een prima basis is om op voort te bouwen.

Het valt mij steeds op dat Citroënrijders bijzonder interessante mensen zijn. Zo ook de verkoper van deze auto. Hij bezit nu nog een Xantia V6 berline, een CX, een BX en een C6. Hij verraste me wel met de mededeling dat hij vindt dat de C6 het minst comfortabel rijdt. De BX is perfect en de CX is zoals de DS.

De stand is nu 5 xantia's waarvan 4 in de wegenbelasting. (Nr 5 heeft geen kenteken)
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Mooie break! Was dit diegene die voor €950 of zo te koop stond? Die leek mij ook wel een nette deal.
De c6 waar ik wel eens mee gereden heb veert ook niet zo geweldig, maar ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat dat exemplarisch was. Die c6 barst van de storingen in zowel de motor als vering. Is wel één van de “juiste” modellen, een 2.7HDi. De 2.2 had onder andere geen AMVAR en zal daardoor geheid iets anders veren.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Bert's break

Post by H@ns »

De vering luistert heel nauw bij de C6. Als er iets niet goed is ingesteld of niet meer goed is ingesteld voel je dat meteen. Alles moet met de Lexia/Diagbox gedaan worden en niet iedereen of elke handelaar/garage heeft die mogelijkheid. Daarom wordt er soms wel eens op de vering van de C6 afgegeven. Maar als alles goed is ingeregeld veert het perfect! (inderdaad; m.u.v. het budget Model met onderbemeten motor en handbak)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Ik zou graag nog eens een perfecte c6 proberen! Maar de 2.2HDi onderbemeten? Met 170pk en 370Nm kan ik me dat nauwelijks voorstellen. Die 2.7 met 200pk en 440Nm komt echt goed van z'n plek, zoveel slechter zal de 2.2 toch ook weer niet niet zijn? De c6 is helaas wel loodzwaar natuurlijk... Zelfs die 2.2 weegt 1800kg :!:. Voor mij al reden genoeg om voorlopig geen c6 te nemen, want de wegenbelasting loopt gewoon hopeloos uit de hand bij zulke gewichten. Bovendien bevallen Xantia's nog steeds heel goed! ;)
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Was dit diegene die voor €950 of zo te koop stond? Die leek mij ook wel een nette deal.
EUR 650,- stond ie voor te koop en dat heb ik er ook voor betaald.
Ik hield al maandenlang buitenlandse sites in de gaten voor een V6 break. In Duitsland stond er eens een te koop voor 150 euro maar die was heel snel weg. De rest komt niet onder de 1000 euro volgens mij. Daar zou voor mij dan nog bij komen transport naar Nederland en op kenteken zetten in Nederland. Zo bezien vind ik dit dus een buitenkansje!

Toen ik een stukje ging proefrijden met de verkoper sprong het lichtje aan dat de benzinetank bijna leeg is. Toen ik gisteren de auto kwam ophalen vertelde de verkoper dat hij was vergeten om de tank een beetje bij te vullen en dat hij mij daarom een tientje zou geven. Ik vond dat niet zo belangrijk maar hij stond erop.

Wat ook mooi is is dat de auto 2 februari APK gekeurd is.
De vering luistert heel nauw bij de C6. Als er iets niet goed is ingesteld of niet meer goed is ingesteld voel je dat meteen.
Als ik nou ga proefrijden met een C6, hoe weet ik dan of het een correct verende is of niet?
Post Reply