Page 65 of 119

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 25, 2021 2:38 pm
by henkr
Wat dus ook geniepig is, is dat men uitgaat van het toegestaan totaalgewicht van een ahw, iemand met een rijbewijs B mag in veel gevallen dus ook niet met een lege aanhanger rijden. ( voor de controlerende ambtenaren is het wel makkelijker) :lol:
Zit zelf soms met het volgende dilemma:
Heb mijn trailer gestald in een garagebox aan zo'n pleintje in een woonwijk hier in de buurt, past ie net in, had geen 10cm langer moeten zijn :)
De straat is vrij smal en net buiten de inrit staat steevast een auto geparkeerd.
Aan de overkant is geen trottoir en de bewoners daar hebben een soort spoorbielzen bloembak tot aan de straat
Ik moet dan een slordige 100meter achteruit de straat in en een dan na die geparkeerde auto haaks de bocht om, dan komt er op neer dat de Xantia gewoon te lang is om die bocht te maken want de neus kan niet over de stoep zwaaien vanwege die bloembakken.
Dan heb ik de keus uit 2 106jes waar het wel mee wil:
1. Ph1 106, 1.0,handgeschakelde 4bak, 3gats velgjes kleine remschijven en trommels, eigen gewicht 748kg, max aanhangergewicht 600kg.
Daar zou dus die lege trailer van 590 kg net nog achter mogen.
2. Ph2 106 1.6-automaat, 4gats velgen, grotere remschijven en trommels, eigen gewicht 890kg maar max. aanhangergewicht 500kg! dan zou de trailer dus 90 kg te zwaar zijn.
Wil ik me dus aan de wet houden dan zou ik de klus dus met de 1.0 moeten doen wetende dat de koppelingsplaten dit bepaald niet leuk gaan vinden terwijl de automaat dit vrolijk zonder gas geven op zijn "kruip" kan doen.
De oplettende lezertjes zullen inmiddels wel begrepen hebben hoe een en ander in de praktijk plaatsvindt. :lol:
Blijft natuurlijk sowieso een opvallende combinatie, een autotransporter getrokken door een 106. :)

Groet Henk

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 25, 2021 3:45 pm
by Feije
henkr wrote: Sun Apr 25, 2021 12:56 pmVerder is er nog een slangenkuil aan regels m.b.t. het rijbewijs maar dat zal voor de meeste Xantiarijders geen probleem zijn omdat we vrijwel allemaal de E al dan niet in combinatie met B,C of D (sorry Feije) cadeau gekregen hebben. :lol:
Was het maar zo'n feest :lol:. Maar volgens mij krijg je E al sinds 1984 niet meer cadeau, in ieder geval bij B. Mijn vader heeft ook geen E-rijbewijs omdat zijn instructeur het per se nodig vond om zijn examen pas in januari '84 aan te vragen. Is m'n vader achteraf niet over te spreken :roll:. Als het in december '83 was aangevraagd, had hij nog drie keer examen mogen doen om zijn rijbewijs (met E er gratis bij) te halen. De kans dat die instructeur dat dondersgoed wist lijkt me nogal aanwezig.

Ik denk dat er (inmiddels) best wel veel Xantiarijders zijn die hun E-rijbewijs er niet gratis bij kregen. Weliswaar is volgens VWE de gemiddelde Xantia-eigenaar geboren in 1957, maar ik denk dat er ook een grote groep is die van 1966 of jonger is en dus nooit de kans heeft gehad om E gratis te krijgen.

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 25, 2021 4:26 pm
by henkr
Zo uit mij hoofd, BE in 1970, A in 1971, CD in 1982, D kreeg je dus ook gratis bij C en de E gold automatisch voor alle categorieën. :D

Re: Het Café

Posted: Sun Apr 25, 2021 11:24 pm
by Breeze
Goh, dat weet ik al jaren uit m'n hoofd. A (1 les) en BE in 1964 (3 lessen + examen, totaal ƒ 60), CE en DE in 1967 (militair, gratis), CE en DE 1968 (burger, gratis overschrijving), T in 2021 (ongevraagd dus gratis).

Adri

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 12:05 am
by Feije
Breeze wrote: Sun Apr 25, 2021 11:24 pm(3 lessen + examen, totaal ƒ 60)
Oef, als je inflatie meerekent is dat nu ongeveer 184 euro. Die drie lessen heb je daar wel voor, maar een examen alleen al kost misschien wel evenveel. Nog los van dat het niet realistisch meer is om je rijbewijs in drie lessen te halen...

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 8:34 am
by Breeze
Ach ja, inflatie. Ik had mijn eigen examens aangevraagd (dat kon toen nog) zodat ik scherp na mijn 18e verjaardag zou kunnen afrijden. En toen naar een gerenommeerde rijschool gestapt met het verzoek voor een paar lessen en het gebruik van hun lesvoertuig met verplichte dubbele bediening voor het examen. De rijschool was ook iets duurder dan gemiddeld met ƒ 10/les en... ze reden in Opel Rekord P2, i.p.v. de toen gebruikelijke Kevers. Het verhaal ging dat in de vensterbank van de rijschoolhouder een bloempot stond met afgebroken clignoteur-stengels, want met grote stress grijp je wel eens mis bij de stuurschakeling.
En het rijden was geen probleem, dat had ik mezelf aangeleerd op Willys Jeeps op vliegveld Hilversum.
Dat waren nog eens tijden.

Adri

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 9:46 am
by web
henkr wrote: Sun Apr 25, 2021 2:38 pm
Blijft natuurlijk sowieso een opvallende combinatie, een autotransporter getrokken door een 106. :)
Zodra de politie dat ziet word je echt wel aangehouden...
En dan leeg al over je trekgewicht zitten, ben bang dat je dan een prent kunt verwachten. Hoeven ze niet eens voor te wegen.

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 10:58 am
by henkr
Ik ben opgelicht! :oops:
Betaalde 11 gulden per les!
En dan ook nog in een Skoda 1000MB :lol:

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 11:05 am
by henkr
web wrote: Mon Apr 26, 2021 9:46 am Zodra de politie dat ziet word je echt wel aangehouden...
En dan leeg al over je trekgewicht zitten, ben bang dat je dan een prent kunt verwachten.
Dat bedoel ik dus, blijft toch idioot dat zoiets met een 1000cc wel mag?
Eigenlijk hoop ik dat je in zo'n geval na het voorgaande verhaal wel enig begrip mag verwachten?

Groet Henk

Re: Het Café

Posted: Mon Apr 26, 2021 11:52 am
by henkr
henkr wrote: Mon Apr 26, 2021 11:05 am
web wrote: Mon Apr 26, 2021 9:46 am Zodra de politie dat ziet word je echt wel aangehouden...
En dan leeg al over je trekgewicht zitten, ben bang dat je dan een prent kunt verwachten.
Dat bedoel ik dus, blijft toch idioot dat zoiets met een 1000cc wel mag?
Eigenlijk hoop ik dat je in zo'n geval na het voorgaande verhaal wel enig begrip mag verwachten?
Ook kan je je afvragen waarom PSA hier wat voorzichtig mee geweest is, dat heeft natuurlijk alles te maken met tig keer optrekken op een helling van zoveel % een situatie die op een vlakke weg natuurlijk niet van toepassing is.
Door het hogere eigen gewicht en de forsere remmen remt de combinatie gewoon veel beter dus er komt toch zeker ook een stukje gezond verstand om de hoek kijken?


Groet Henk