Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Sun Dec 15, 2024 5:34 pm
Ervaringen KIA Ceed SW PHEV, dl. 3
Na anderhalve maand de eerste tanking gedaan en daar kwamen wat betrouwbaardere verbruikscijfers uit.
Wat opvalt is dat het verbruikscijfer van de (fossiele) brandstof, dat de boordcomputer èn Spritmonitor opgeeft, een flauwekulwaarde is. Want dat is de afgelegde afstand gedeeld door de getankte hoeveelheid benzine. Maar dat houdt bij een (P)HEV, dus geen rekening met de eveneens geladen (of geregenereerde) elektrische energie. Als je veel elektrisch laadt en rijdt, kom je dan op zinloze lage verbruikscijfers. In mijn geval heb ik van de 1100 gereden kilometers ongeveer de helft op peut en de helft op elek gereden. Dat geeft een aangegeven verbruik van 35 km/dm³. Elektrisch: 21 kWh/100 km. Uiteraard is het benzineverbruik hoger dan 35 km/dm³ en een waarde van 17 km/dm³ lijkt me een redelijk verbruikscijfer voor een 1600 cm³ motor, dus dat gebruik ik om het elektrisch verbruik te berekenen.
Het zal niet meevallen om de energieverbruiken goed vast te stellen, want de ICE valt voortdurend in om de e-motor te assisteren (en andersom). Dat begint al bij het contact aanzetten en wegrijden in EV modus, dan blijft de ICE voor een minuut of 5 meewerken. Alleen als de accu net is volgeladen, wil de ICE wel eens stil blijven. Bij een versnelling (ook een matige) valt de ICE bij. En uiteraard aan het einde van de accu-lading, ong. bij 12% resterend.
Het bereik op e-energie is onveranderd 55 km. Tenminste dat is wat de boordcomputer vertelt na elke (vol)lading. Maar ik denk dat het effectief minder is, zo’n 50 km, door het eerder inkomen van de ICE aan het eind van het bereik.
Om het verbruik van de HEV modus goed te kunnen meten zou je een tijdje of een lange rit, zonder e-laden moeten doen. Het zuivere verbruik in ICE modus is niet goed te meten, door het voortdurend bijspringen van de e-motor. En afkoppelen van de tractie-accu is ook weer zowat..
Wat verder opvalt:
- De A-stijlen zijn erg dik. Zo dik dat ze echt het uitzicht belemmeren. 'k Begrijp dat we niet meer terug kunnen naar de vijftiger en zestiger jaren met van die rietdunne spijltjes, maar het lijkt me dat met een uitgekiende constructie en betere materialen toch wel (zicht)winst te behalen is.
- Ik mis een toerenteller.
- De knipperlichten komen regelmatig slecht terug naar ruststand na een (flauwe) bocht. Misschien een exemplarische fout? De X deed dat perfect.
- De draaicirkel is opvallend klein, erg prettig. Je kan ook zeggen dat de X draaicirkel (te) groot is.
- Nadat ik de sleutel(s) van de afneembare trekhaak had opgespoord, d.w.z. had bijbesteld, heb ik die haak gelijk gemonteerd, als beveiliging tegen en afschrikking van achterop rijders. Tot dan toe werkten de 4 ultrasoon-sensoren in de achterbumper prima voor de obstakel-indicatie bij het achteruitrijden en de dodehoekdetectie. Maar ineens zat er een constante waarschuwing voor een obstakel bij achteruitrijden en de achteruitrijcamera gaf een mooi plaatje van een trekhaak. De KIA monteur van mijn KIA verdeler gaf mij het telefonische advies om de beschermdop van de trekhaak te verwijderen. De sensorhoek is kennelijk heel kritisch, want na verwijdering van dat lullige kapje, werkt alles weer zoals het hoort. En volgens bartjens moet/mag je de trekhaakknobbel niet invetten.
Samengevat, de Ceed bevalt heel goed. Het comfort is o.a. door het lage geluidsniveau, uitstekend (behalve natuurlijk dat gedreun op een klinkerweggetje) en het weggedrag en de stuurprecisie doen niet onder voor een X. Het tekort aan vermogen is niet storend. Alleen, heel af en toe bij b.v. een inhaalmanoeuvre, mis ik wat kW’s. Uiteindelijk komen ze wel, maar pas na kick-down en het bijschakelen van de ICE. Ook niet onbelangrijk, alle toeters en bellen werken nog.
Adri
Na anderhalve maand de eerste tanking gedaan en daar kwamen wat betrouwbaardere verbruikscijfers uit.
Wat opvalt is dat het verbruikscijfer van de (fossiele) brandstof, dat de boordcomputer èn Spritmonitor opgeeft, een flauwekulwaarde is. Want dat is de afgelegde afstand gedeeld door de getankte hoeveelheid benzine. Maar dat houdt bij een (P)HEV, dus geen rekening met de eveneens geladen (of geregenereerde) elektrische energie. Als je veel elektrisch laadt en rijdt, kom je dan op zinloze lage verbruikscijfers. In mijn geval heb ik van de 1100 gereden kilometers ongeveer de helft op peut en de helft op elek gereden. Dat geeft een aangegeven verbruik van 35 km/dm³. Elektrisch: 21 kWh/100 km. Uiteraard is het benzineverbruik hoger dan 35 km/dm³ en een waarde van 17 km/dm³ lijkt me een redelijk verbruikscijfer voor een 1600 cm³ motor, dus dat gebruik ik om het elektrisch verbruik te berekenen.
Het zal niet meevallen om de energieverbruiken goed vast te stellen, want de ICE valt voortdurend in om de e-motor te assisteren (en andersom). Dat begint al bij het contact aanzetten en wegrijden in EV modus, dan blijft de ICE voor een minuut of 5 meewerken. Alleen als de accu net is volgeladen, wil de ICE wel eens stil blijven. Bij een versnelling (ook een matige) valt de ICE bij. En uiteraard aan het einde van de accu-lading, ong. bij 12% resterend.
Het bereik op e-energie is onveranderd 55 km. Tenminste dat is wat de boordcomputer vertelt na elke (vol)lading. Maar ik denk dat het effectief minder is, zo’n 50 km, door het eerder inkomen van de ICE aan het eind van het bereik.
Om het verbruik van de HEV modus goed te kunnen meten zou je een tijdje of een lange rit, zonder e-laden moeten doen. Het zuivere verbruik in ICE modus is niet goed te meten, door het voortdurend bijspringen van de e-motor. En afkoppelen van de tractie-accu is ook weer zowat..
Wat verder opvalt:
- De A-stijlen zijn erg dik. Zo dik dat ze echt het uitzicht belemmeren. 'k Begrijp dat we niet meer terug kunnen naar de vijftiger en zestiger jaren met van die rietdunne spijltjes, maar het lijkt me dat met een uitgekiende constructie en betere materialen toch wel (zicht)winst te behalen is.
- Ik mis een toerenteller.
- De knipperlichten komen regelmatig slecht terug naar ruststand na een (flauwe) bocht. Misschien een exemplarische fout? De X deed dat perfect.
- De draaicirkel is opvallend klein, erg prettig. Je kan ook zeggen dat de X draaicirkel (te) groot is.
- Nadat ik de sleutel(s) van de afneembare trekhaak had opgespoord, d.w.z. had bijbesteld, heb ik die haak gelijk gemonteerd, als beveiliging tegen en afschrikking van achterop rijders. Tot dan toe werkten de 4 ultrasoon-sensoren in de achterbumper prima voor de obstakel-indicatie bij het achteruitrijden en de dodehoekdetectie. Maar ineens zat er een constante waarschuwing voor een obstakel bij achteruitrijden en de achteruitrijcamera gaf een mooi plaatje van een trekhaak. De KIA monteur van mijn KIA verdeler gaf mij het telefonische advies om de beschermdop van de trekhaak te verwijderen. De sensorhoek is kennelijk heel kritisch, want na verwijdering van dat lullige kapje, werkt alles weer zoals het hoort. En volgens bartjens moet/mag je de trekhaakknobbel niet invetten.
Samengevat, de Ceed bevalt heel goed. Het comfort is o.a. door het lage geluidsniveau, uitstekend (behalve natuurlijk dat gedreun op een klinkerweggetje) en het weggedrag en de stuurprecisie doen niet onder voor een X. Het tekort aan vermogen is niet storend. Alleen, heel af en toe bij b.v. een inhaalmanoeuvre, mis ik wat kW’s. Uiteindelijk komen ze wel, maar pas na kick-down en het bijschakelen van de ICE. Ook niet onbelangrijk, alle toeters en bellen werken nog.
Adri