Een van de meest ridicule verschijnselen, toen de Newton-eenheid gangbaar begon worden was de introductie van de daNm, m.a.w. we zorgen dat de getallen hetzelfde blijven zoals je die gebruikt bij de kgm maar er zit lekker toch een N in verwerkt.
Blijft voor mij een kwestie van onnodig moeilijk doen.
Op mijn redelijk geavanceerde digitale momentsleutel worden trouwens nog steeds eenheden als in-lb en ft-lb aangegeven dus de Engelsen zijn nog veel eigenwijzer dan ik.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ja dat was mijn voorstel al 12 postings geleden... BERT.
henkr wrote: ↑Sat Dec 07, 2019 12:10 pmEen van de meest ridicule verschijnselen, toen de Newton-eenheid gangbaar begon te worden was de introductie van de daNm.
Helemaal mee eens. Nog erger, meteorologen die toch pretenderen wetenschappelijk bezig te zijn, zien kans om de luchtdruk in hPa uit te drukken, ook om die getalwaarde maar vertrouwd te houden. Er is niets op tegen om de kPa te gebruiken (gem. luchtdruk is 101,325 kPa). In Canada wordt gewoon de kPa gebruikt.
bthomas wrote: ↑Fri Dec 06, 2019 11:58 pm
Waarom zou 1Mg niet mogen maar 1mg of 1µg wel? En als je het zo puristisch gaat bekijken zou je ook niet van gram mogen spreken maar millikilogram wat dan weer niet mag omdat je geen voorvoegsels mag combineren.
Prachtige weergave van het dilemma en de problemen die worden veroorzaakt door een grondeenheid een samengestelde naam te geven.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen