Een jaartje verder.
Het is geen dikke V8 diesel 4x4 geworden, maar gewoon iets wat precies bij mij past. De Xantia Break Hdi.
Ik rijd dus nog steeds met deze Xantia
Nog steeds nergens roest, motorisch perfect, zelfs geen olieverbruik, geen lhm-problemen, zelfs nog geen rammeltje. De km stand is nu boven 460.000 km. De sleutels houden zich nu goed (hoe kan dit, waarom? Wat is dit geweest? Lijkt nu stabiel na de zoveelste keer inleren).
Door de chip blijven sprintjes leuk, vooral op de snelweg. Het langdurig verbruik is bijna 1:19.
Omdat deze diesel van 2001 is met Euro 3 heb ik vanaf mijn woonomgeving nog niet echt hinder van milieuzones gehad.
Door een ander leven is mijn 35.000 km per jaar teruggevallen naar nauwelijks 10.000 km per jaar.
Alle problemen heb ik opgelost.
Behalve:
De wagen wordt van donker nu helemaal lichtgrijs, net als de bestuurder. Beiden zichtbaar bejaard.
Een onoplosbaar windgeruis bij hoge snelheden. Door mijn na isolatie is de wagen wel heerlijk stil bij lagere snelheden (tot 120 km/u).
Te hoog (eng hoog) opklimmen op de achteras als je vol gas accelereert (het is geen Hydractief).
Gisteren bij Chyparse de bollen weer op druk laten afvullen (met bijzondere dank aan Ivo).
Ooit, 'lang geleden' had ik deze Xantia uit de lease gekocht met ca 160.000 km en de verwachting er een jaar of 4 er mee te kunnen rijden en 150.000 km op de teller te kunnen toevoegen. Het zijn nu al 12 jaar en 300.000 km.
Als onze relatie breekt, dan kan ik haar niet de schuld geven
