De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Bij nader inzien: misschien moet ik zien dat ik die Buffalo op de kop kan tikken, kan ik toch komen ;-)
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Xantia's blijven voorlopig toegestaan :P
Dus welkom!

Mvg. Alfred.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by slimenslecht »

Voor een 4-WD meeting moet ik maar effe wat lenen, qua 4 wielergebeuren...

Kennis van mij heeft nog een leuk Nissan´tje ;)

Iets van een Titan, 5.6 liter V8 benzine, want hij vond een RAM zo´n tokkiebak :lol:
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Een jaartje verder.
Het is geen dikke V8 diesel 4x4 geworden, maar gewoon iets wat precies bij mij past. De Xantia Break Hdi.

Ik rijd dus nog steeds met deze Xantia :)
Nog steeds nergens roest, motorisch perfect, zelfs geen olieverbruik, geen lhm-problemen, zelfs nog geen rammeltje. De km stand is nu boven 460.000 km. De sleutels houden zich nu goed (hoe kan dit, waarom? Wat is dit geweest? Lijkt nu stabiel na de zoveelste keer inleren).

Door de chip blijven sprintjes leuk, vooral op de snelweg. Het langdurig verbruik is bijna 1:19.
Omdat deze diesel van 2001 is met Euro 3 heb ik vanaf mijn woonomgeving nog niet echt hinder van milieuzones gehad.

Door een ander leven is mijn 35.000 km per jaar teruggevallen naar nauwelijks 10.000 km per jaar.

Alle problemen heb ik opgelost.
Behalve:
De wagen wordt van donker nu helemaal lichtgrijs, net als de bestuurder. Beiden zichtbaar bejaard.
Een onoplosbaar windgeruis bij hoge snelheden. Door mijn na isolatie is de wagen wel heerlijk stil bij lagere snelheden (tot 120 km/u).
Te hoog (eng hoog) opklimmen op de achteras als je vol gas accelereert (het is geen Hydractief).

Gisteren bij Chyparse de bollen weer op druk laten afvullen (met bijzondere dank aan Ivo).

Ooit, 'lang geleden' had ik deze Xantia uit de lease gekocht met ca 160.000 km en de verwachting er een jaar of 4 er mee te kunnen rijden en 150.000 km op de teller te kunnen toevoegen. Het zijn nu al 12 jaar en 300.000 km.

Als onze relatie breekt, dan kan ik haar niet de schuld geven ;)
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Goed om te lezen!
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Dit is een leuk verhaal, dat de goede naam die de Xantia heeft mooi illustreert.

Zou onze accelleratie/snelheidsvergelijking ooit nog eens uitgevoerd worden? Het kan nog steeds.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Dat wordt wel steeds lastiger.
Overdag mag je nog maar 100 km/u en na 21:00 uur mag je al helemaal niet meer rijden.

Sterker nog, we mogen niet eens de grens over.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Als ik het goed begrijp is eigenlijk de lak het enige probleem Alfred?
Is het een idee een vakantieweekje naar Polen te boeken en daar de auto helemaal te laten "overblazen" ?
Schijnt spotgoedkoop te zijn daar!
Alleen maar even wachten tot we weer los mogen. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Alfred wrote: Sat Mar 06, 2021 12:27 pmDat wordt wel steeds lastiger. Overdag mag je nog maar 100 km/u en na 21:00 uur mag je al helemaal niet meer rijden.
Oh maar er blijft nog genoeg tijd over. 's Avonds van 19:00 tot 21:00 en 's morgens van 04:30 tot 06:00. Hoe streng wordt er gecontroleerd aan de B - NL grens?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by H@ns »

Bij de overgang Maastricht-Vise (Luik) niet heel streng heb ik gemerkt.
Maar dan mag je officieel ook nog maar 120 km/u. Als je luik eenmaal voorbij bent kun je best een keer doorblazen, zeker nu, nu er weinig verkeer is en de weg vrij is van overmoedige Hollanders met caravans en campers je linkerbaan versperren......
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply