De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
Stars_Falling_93

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje

Post by Stars_Falling_93 »

Oh, wat heerlijk wazig weer. Als ik kijk naar de referentienummers van andere merken zijn die allemaal hetzelfde bij beide. Wat mij betreft ook een aanwijzing dat ze hetzelfde zijn. Wel een domme fout, zeg.

Maar ik moet zeggen dat ik niet van veel sta te kijken nadat ik las dat GL4 het blijkbaar minder lekker doet in PSA-bakken en dat Total geen GL5 heeft.
bthomas

Post by bthomas »

Naar mijn idee is het ondenkbaar dat een groot internationaal opererend bedrijf zulke fouten zou maken.
Ik ben het daar niet mee eens. Uiteindelijk zijn er ook in een grote organisatie slechts een paar mensen verantwoordelijk voor zoiets en als die even niet opletten denk ik dat zoiets best kan gebeuren.

Mijn broertje werkte bij Renault Nederland en was daar onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van de technische documentatie. Hij vertelde mij eens dat die vertaling met de computer gebeurt en zo kon het gebeuren dat in de documentatie stond dat de bestuurder op de koplamp zit...

Het was een koplamp met ledverlichting en die had een 'driver' die op de koplamp bevestigd zat.

Een ander verhaal is het verhaal van het write-only-memory. Geheugen waar je wel iets in kunt stoppen maar nooit meer uit kunt halen is nogal nutteloos. Bij wijze van grap maakten engineers bij Signetics (IC fabrikant, later overgenomen door Philips) een datasheet van een niet bestaand onzinnig product. De belangrijke mensen die het moesten controleren letten kennelijk toch niet goed op want die datasheet is gewoon gepubliceerd.

https://web.archive.org/web/20120316141 ... asheet.pdf
henkr

Post by henkr »

Bipolaire compatibliteit :lol: Ja! daar kunnen we wel wat mee! :lol:

Zoals het bestellen van minimaal 10 portierrubbers voor de automaatbak?

Image

Ik kijk toch iets anders tegen het Total verhaal aan, de Fluide ATX is zeker 25 jaar in productie geweest, zou er al die tijd niemand geweest zijn die dat nummer gecheckt heeft? op de 1 liter verpakkingen staat sinds jaar en dag die kennelijk correcte S afgebeeld.
O.K, het heeft 70 jaar geduurd maar nu ben ik dan toch eindelijk ergens de eerste mee? :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Stars_Falling_93

Ik denk dat zulk soort dingen toch minder strikt gecontroleerd worden dan vroeger, waardoor zulke foutjes er makkelijker tussendoor kunnen glippen.

Even iets anders, ik bedacht me dat ik het gasklephuis van Lorraine ik nog een keer wilde schoonmaken. De stappenmotor heb ik al eens onder handen gehad en als de vervulling daarop iets zegt over het gasklephuis kan het absoluut geen kwaad. De Haynes heeft het over een pakking/o-ring die vervangen moet worden. Logisch, want je zit niet op valse lucht te wachten. Nu kan ik echter met geen mogelijkheid een vervangende pakking vinden. Na de onderdelenboeren ben ik gaan googlen, maar dat leverde ook niets op. Is dit werk voor de dealer? Of heb ik niet goed genoeg gezocht?
henkr

Post by henkr »

Geeft de Haynes aan waar die pakking precies zou moeten zitten?
Stars_Falling_93

Nee. Simpelweg: vervang de pakking. Dat daarmee die tussen blok en gasklephuis wordt bedoeld lijkt me het meest logisch. Aan de andere kant, ik weet niet eens of er daar een zit. Ik heb de boel daar nog nooit uit elkaar gehad, maar het lijkt me in ieder geval logisch.
JW-C5

Post by JW-C5 »

Als ik dit plaatje zo bekijk, zie ik daarop geen pakking tussen het gasklephuis en de verdeler:
.
Inlaatspruitstuk Xantia 2.0i.jpg
Inlaatspruitstuk Xantia 2.0i.jpg (243.12 KiB) Viewed 2105 times

Groet,
JW
henkr

Post by henkr »

Toch mooi dat het 8mm tapeind (04) nog wel leverbaar is. :(
H@ns

Post by H@ns »

Dan moet het over nr. 2 gaan. Twee pakkingen en een O-ring
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
H@ns

Post by H@ns »

Staat dan wel op nfp maar hier is hij gewoon te koop
https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 38394.html
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply