Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

User avatar
JW-C5
Posts: 371
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Mogelijkerwijs een uit het Amerikaans vertaalde disclaimer.
Dáár kom je dit soort gekkigheid tegen......

Groet,
JW
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Een scan ook goed?
Pedaaladvies.jpg
Pedaaladvies.jpg (216.49 KiB) Viewed 792 times

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
Feije
Posts: 1036
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Feije »

Hartelijk dank!
Menno
Posts: 536
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Menno »

Met JW eens …
Amerika gekkigheid, stel je voor je gaat de fabrikant aanklagen omdat er in het boekje niets staat beschreven over de gevaren van een rem en gaspedaal verwisselen :mrgreen:

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Ervaringen met de Ceed. dl.2

Wat opvalt en wat ik natuurlijk had kunnen weten, is de gecompliceerde techniek van het hybride systeem en speciaal van deze KIA uitvoering. Behalve de bekende systemen van een ICE zoals ontsteking, koeling en smering, is er hier ook nog:
- De besturing en keuze van de diverse modi van het hybridesysteem, waarbij op grond van de voertuiggegevens, externe omstandigheden en de chauffeurs input, een keuze wordt gemaakt tussen volledige elektro-aandrijving (EV), verbrandingsmotor (ICE), of de gecombineerde modus (EV + ECE), waarbij ook nog de ‘hoogspannings’accu kan worden geladen tijdens regeneratief remmen.
- Koelsysteem met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, voor de Inverter.
- Een DubbeleKoppelingVersnellingsbak (DKV), ook wel DCT genoemd in goed NL, die meer onderdelen heeft dan een normale handbak. Voor diegene die denkt dat ik weer op mijn taalpurisme stokpaardje zit, Wiki ging mij voor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeleko ... ellingsbak
- Elektronica voor de besturing ven de DKV.
- Motor-koppelingsactuatorvloeistof van de DKV.
En dat allemaal opgepropt in de machinekamer:

KIA Ceed SW PHEV, motorruimte.JPG
KIA Ceed SW PHEV, motorruimte.JPG (232.78 KiB) Viewed 312 times


Er was geen plaats meer voor de kleine hulp/startaccu, dus die zit in de kofferbak.

DKV-GSG=DCT, principetekening.jpg
DKV-GSG=DCT, principetekening.jpg (228.46 KiB) Viewed 312 times
Principeschets van de DKV.

Er is een aktief KIA-forum, maar omdat er veel modellen zijn, hangt dat als los zand aan elkaar. Het is mij wel duidelijk dat, ondanks de goede naam en hun 7 jaar fabrieksgarantie, KIA net zoals elk merk genoeg technische problemen heeft. Verzuchtingen als: ‘nooit meer een KIA’ ben ik al tegengekomen.

Daar komt nog bij dat zoals tegenwoordig bij elke nieuwe auto, hij is afgeladen met ‘Stumperhulpjes, Toeters en Bellen’. Het is werkelijk bizar wat ze allemaal hebben verzonnen.
Een opsomming:
- Adaptieve snelheidsregelaar (erg handig). In de meest luxe Ceed uitvoering zit er ook nog een navigatie gebaseerde snelheidsregelaar op. Die ziet b.v. een scherpe bocht aankomen en remt dan af
- Elektronische stabiliteitsregeling (ESC). Instructieboek: de bestuurder blijft verantwoordelijk voor de veiligheid. Goh …
- Rijstrook-assistent. Waarschuwing en/of licht ingrijpen in de besturing om hem binnen de lijntjes te houden. Kan worden uitgeschakeld, maar bij elke start werkt hij weer
- Botsing vermijden met voorligger middels waarschuwing of ingrijpen
- Waarschuwing voor obstakel of voertuigen in de dodehoek, zowel links- als rechtsachter.
- Waarschuwingssysteem voor de aandacht van de bestuurder. Als het systeem teveel rare stuurbewegingen ziet, suggereert hij een koffiestop
- Automaatstand van de verlichting. Wordt automatisch aan/uitgeschakeld naar gelang de lichtomstandigheden (werkt erg nerveus).
- Dimlicht assistent. Dimt groot licht automatisch bij tegen- of voorliggers
- Achteruitrij camera
- Hulp bij inparkeren, zowel in dwarse- als langsparkeervakken
- Waarschuwing bij uitstappen indien er een obstakel of voertuig in de nabijheid is
- Bewaking van de bandenspanning met alarm bij te lage druk.
- De AB van de sloten en het kontakt kan je in je zak houden, maar moet je wel meenemen. Dan gaat deuren-openen en starten bijna vanzelf. Bij een AB met lege batterij is er een noodprocedure, die je wel bij de hand moet hebben. ‘k Heb maar een reserve knoopcel bij de uitrusting gedaan.
En dan nog zaken als verwarmde ruitesproeiervloeistof, verwarmde spiegels, de volg-mij en welkomst-functie (15 s) van de koplampen, enz.
Het is wel zo dat een aantal hulpsystemen door de EU verplicht zijn gesteld.
Er is ook nog het infotainment (aka multi-media) systeem. Dat is geïntegreerd in de rest van de voertuigelektronica, zodat je b.v. sommige voertuiginstellingen alleen maar via het infotainmentsysteem kan verrichten. De beheersing van dat infotainmentsysteem is voor mij de volgende uitdaging.

EN DAT KAN ALLEMAAL KAPOT GAAN

Gelukkig werkt tot nu toe bij mij alles perfect en heb ik van de 7 jaar KIA fabrieksgarantie nog 2,5 jaar over. Maar bij het aanschaffen van een (plug-in) hybride is een Privé-Lease contract zeker het overwegen waard.

De DKV is In principe een handbak, maar door een vracht elektronica wordtie automatisch, dus eigenlijk een robotbak. Ervaring na één maand: schakelt zijdezacht en op tijd. Maar ik mis toch nog steeds het directe gevoel van een zelfgekozen versnelling. ‘t Zal wel wennen.

De spanning van de z.g. ‘hoogspannings’accu, gesitueerd onder de achterbank, leek mij erg hoog. Desgevraagd werkt hij met 400 V, dus geen hoogspanning. Maar het voltage van een accu ‘hoogspanning’ noemen, staat natuurlijk interessanter.

Het repareren van een lekke band met schuim. Hieronder de opstelling van de 12 V compressor. Werkt ook zonder schuim, langzaam maar goed:
KIA Compressor met dichtmiddel.jpg
KIA Compressor met dichtmiddel.jpg (44.73 KiB) Viewed 312 times
Prijs van het flesje dichtmiddel is ong. € 100. Voor elk lek in elke band heb je een nieuw flesje nodig. Ja doei. Toen mijn KIA verdeler mij deze prijs meedeelde, vertelde ik hem over mijn thuiskomertje. Heel verstandig, was zijn reactie. Trouwens de voorgeschreven luchtdruk van dat thuiskomertje is 420 kPa, terwijl mijn bandenspanningsmeter maar tot 350 kPa gaat.

Ik heb in mijn omgeving al diverse gevallen gehoord en meegemaakt, waarin de koper van een nieuwe auto wanhopig werd van alle (hulp)systemen en naar de dealer reed voor uitleg en de verzuchting of het dringende verzoek om alles uit te schakelen. Ook bij mensen met een technische achtergrond, waarvan ik het niet verwacht had.
Als ‘knoppen-nerd’ vind ik het allemaal prachtig, probeer alles uit en behoud het goede. En het is toch ook wel wennen, zoals die keer dat ik wegreed op een regenachtige donkere avond. Het zicht vond ik erg slecht, zo slecht dat ik het verweet aan de weersomstandigheden en misschien zelfs aan mijn vers aan staar geopereerde ogen. Totdat ik achterop werd gereden door een vriendelijke jonge dame. Meneer, meneer, uw achterlichten branden niet. Leermoment, dagrijlichten hebben niet voldoende opbrengst voor duistere omstandigheden. Sindsdien laat ik de verlichtingsknop maar in de stand ‘automatisch’ staan. Wel opletten bij mist, want dat beoordeelt hij wel eens verkeerd.

Zomaar een gedachte.
Zou het geen idee en een gat in de markt zijn om een simpelmans-versie van een model op de markt te brengen. Met technisch stand van zaken van zeg maar 30 jaar geleden, toen de Xantia uitkwam. ‘k Denk dat een heleboel mensen daar dankbaar voor zouden zijn.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alfred
Posts: 299
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Alfred »

Je hebt een sprong van 20 jaar gemaakt.
In die tijd is er veel veranderd.
Veel mensen hebben in die periode al 4 of 5 keer een stap gezet naar een volgende wagen. Dan is die overgang veel kleiner.
Ik hoor nu verhalen van nieuwe wagens waar je de motorkap niet eens meer van kan openen, dat is voorbehouden aan de dealer.

Wat ik nog een beetje mis in je beschrijving is, hoe je de overstap ervaart van een uniek veersysteem naar passief staal.
Want dat HP was toch een van de belangrijkste troeven van een Xantia.

Overigens vind ik elke technische voortgang niet per se ook een vooruitgang.
Je kunt steeds minder zelf en het maakt het geheel ook steeds kwetsbaarder. Vooral als ze ouder worden en van garantie geen sprake meer is.
En wat als een moderne wagen te water geraakt, kunnen de deuren zonder mechanische hendels dan nog bediend worden, of de raampjes geopend worden? Vliegen de "hoogspannings" accu's dan in brand?
Moderne auto's zijn op internet aangesloten en kunnen alles over je rijgedrag registeren. Ze zijn (straks) ook op afstand uit te schakelen.

Onbetwist is natuurlijk het steeds lagere verbruik, emissies en veiligheid van moderne auto's.

Ik lees graag je verdere bevindingen. :D
Nog heel veel rijplezier toegewenst.
Alfred.
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Ha die Alfred.
Puntsgewijs:
Horrorverhalen over het nieuwe rijden en de nieuwe techniek kan natuurlijk niemand zijn ontgaan. Een bolletje in de koplamp vervangen kost je of vele uren en geschaafde knokkels, of een gang naar je garage.
De overgang naar een ander veersysteem geeft een dubbel gevoel. Als ik over zoiets als een klinkerweg rijd denk ik, verdorie dit is toch geen vering meer, waar is mijn stikstof veerkarakteristiek? Maar aan de andere kant geeft het een stevig, maar niet oncomfortabel gevoel. Iets wat ik altijd als een belachelijke uitvlucht heb gevonden van een berijder van zo´n keihard geveerde SlOpel of VAGger.
Vwb de deurbediening kan ik je geruststellen, die is nog met een hendel die zo te voelen mechanisch met het slotmechanisme is verbonden. Bovendien is het advies (waar ik in geloof) om bij te water raken, lichten aanzetten en ontsnappen vis de ramen, die tegenwoordig bijna altijd elektrisch worden bediend en de vonkjes en elektroontjes lopen in de eerste schrikseconden heus nog wel even door.
Het verouderen van de gecompliceerde (e)systemen en daarbij de afname van garantie is inderdaad een reële zorg. Maar ik heb zoiets van: wie dan leeft die dan zorgt, of ook: na mij de zondvloed. Dat is één van de (weinige) voordelen van het ouder worden.
De zorgen over het ´Grote Broer´ gedrag van onze overheid en steeds meer grote bedrijven deel ik. Maar ik heb (nog) niet de indruk dat meneer Park of Kim uit Z. Korea al is binnengedrongen in mijn privé domein. Het bijwerken van de voertuig-software gaat wel via een Internetverbinding en dat is dacht ik het enige.

De grote zuinigheid van een hybride (20 à 30 km/dm3) geeft een lekker gevoel en dat zal sterk toenemen als ik in het voorjaar door mijn dakpanelen gratis ga rijden, althans voor de korte(re) afstanden.

En het rijpleizier is er. Net zoals ik 15 jaar lang altijd met groot genoegen in mijn Vzesje stapte, doe ik dat nu in het Ceedje, vol verwachting wat de elektronica nu weer voor verrassende verrassingen heeft.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alfred
Posts: 299
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Alfred »

Breeze wrote: Sun Dec 01, 2024 10:52 pm De zorgen over het ´Grote Broer´ gedrag van onze overheid en steeds meer grote bedrijven deel ik. Maar ik heb (nog) niet de indruk dat meneer Park of Kim uit Z. Korea al is binnengedrongen in mijn privé domein.
Die zal het worst zijn :lol:

Ik zat meer te denken aan nieuwe wagens en de belangen van lease- en verzekeringsmaatschappijen mbt je rijgedrag, of de belastingsdienst bij zakelijke ritten in het weekend, of snelheidsovertredingen, milieu/woonzones en misschien toekomstige klimaatlockdowns. Of vervallende garanties als je een circuit betreedt, of als je stoplichtsprintjes erg leuk vindt. In het Belgenland ken ik al de eerste voorbeelden.
slimenslecht
Posts: 86
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by slimenslecht »

Ha die Adri,

Mijn zwagertje rijd al jaren, meer dan tiental jaren Kia en Hyundai (komt uit zelfde stal), eigenlijk meestal probleemloos en heeft twee maal iets gehad wat na ruim 6 jaar gewoon als garantie werd afgedaan. Dus ze zijn echt wel goed bezig.

Maar voor de opvolger hebben ze een V6 in huis hoor;

KIA EV6

Of je hem mooi vind is punt twee :roll: :? :shock: :o ;)

Ik ren het draadje weer hard uit !!!
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Ha die Ben,

Heb de laatste tijd wat rondgelopen in KIA sjoroems en daar in de nodige Zuid-Koreaanse produkten proefgezeten.
KIA EV6.jpg
KIA EV6.jpg (89.3 KiB) Viewed 200 times
Bij die EV6 heb ik natuurlijk gezocht naar de V6, maar nadat ik eindelijk de motorkap had opengekregen, zat er naks onder.

KIA EV6 interieur.jpg
KIA EV6 interieur.jpg (230.04 KiB) Viewed 200 times
Het interieur is niet opwindend en het uiterlijk en innerlijk geeft mij meer een gevoel van een pretwagentje in de Efteling.
't Zal allemaal wel een kwestie van gewenning zijn

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Post Reply