Nog een tip: vertel de uitlijner dat hij de Xantia met draaiende motor uitlijnt!!
Je zal niet de eerste zijn die de auto “uitgelijnd” terugkrijgt terwijn hij niet in de rijstand stond…
Zeker bij jouw vroege T1 is dat essentieel!
De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Je hebt absoluut gelijk, maar ze laten die auto toch niet urenlang op de brug staan? Vraag me af hoe uitlijners het voor elkaar krijgen om hem in te laten zakken voordat ze hem uitlijnen. Je zou toch zeggen dat het ook wel opvalt. Los daarvan: de uitlijner waar ik laatst was zorgde dat de auto niet wegrijdt door een soort stang tegen het rempedaal aan te klemmen met de motor uit. Leuk bedacht, maar ik vraag me af of je dan niet langzaamaan de remdruk verliest. Het is niet ondenkbaar dat de Xantia dan een beetje verplaatst tijdens het uitlijnen.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Ik heb ook zo'n stang, als het zou moeten kan je die uren laten zitten, de remmen gaan echt niet lekken hoor!
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Uitlijnen met "ingetrapt rempedaal", dat gaat mis.
Daarmee worden de achterremmen geblokkeerd, dat betekent dat de vering helemaal z'n werk niet meer kan doen als de vier wielen nog contact maken met het vlak waarop hij staat.
Bij het uitlijnen moeten de remmen helemaal los, ook de handrem moet er vanaf.
Groet,
JW
Daarmee worden de achterremmen geblokkeerd, dat betekent dat de vering helemaal z'n werk niet meer kan doen als de vier wielen nog contact maken met het vlak waarop hij staat.
Bij het uitlijnen moeten de remmen helemaal los, ook de handrem moet er vanaf.
Groet,
JW
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Bij het uitlijnen van een automaat kan ik me helemaal voorstellen dat zo’n remstang nooit gaat werken.
Maar dat het voor alle andere auto’s ook geheel remloos moet wist ik niet.
Maar dat het voor alle andere auto’s ook geheel remloos moet wist ik niet.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Ik gebruik die stang alleen voor het ontluchten van de Xantiaremmen en checken van de remlichten, bij "normale" auto's is dat uiteraard niet nodig, daar zet ik eerst het hele systeem onder druk vanaf het voorraadreservoir:
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Als ik afga op het topic op het XM-forum wat ik eerder linkte zat daar misschien het issue in.
In mijn boekje zag ik trouwens dat 75W/80W aanbevolen en niet 75W/80. Sommige aanbieders zie ik verschil maken hiertussen en sommige niet. Hoe zit dat precies? Die extra W zal geen hardnekkige typfout zijn.
Een poosje terug zag ik een type 1 Xantia demontageauto op Onderdelenlijn. Ik dacht gelijk: daar moet ik eens langsgaan om het een en ander af te schroeven. Maar natuurlijk is het een eind weg vanuit Utrecht, in Venray. Dat is toch wat ver rijden voor een stapel onderdelen. Misschien toch maar voor aftermarket knipperlichtjes gaan.Feije wrote: ↑Wed May 11, 2022 1:36 pmVan een sloper halen kan natuurlijk ook hoor. Die knipperlichtjes zaten op zowat ieder PSA-product zo tussen '93 en '98. Daarna werden ze wit. Ik heb de lichtjes bij mij vervangen omdat ze lek waren, maar toen ik ze eraf haalde bleek dat er gewoon een O-ringetje in zit dat ik had kunnen vervangen.
Goeie! Nu je het zegt, snap ik gelijk waarom, maar ik zou er zelf niet aan gedacht hebben.
Voordat ik 'r laat uitlijnen wil ik eerst de achterophanging aan een inspectie onderwerpen. Gisteren heb ik ruim 200 snelwegkilometers gemaakt en ik merk dat ze af en toe trilt vanuit achter boven de 100 km/h. Met de oude banden was het trillen er ook al, maar dan veel heftiger. Dan leek het op de snelweg alsof ik massagestoelen had. Sindsdien zitten er dus nieuwe banden zonder vlakke plekken onder en zijn de velgen gebalanceerd. Het trillen is sindsdien veel minder erg geworden, maar nog wel merkbaar. Iemand suggesties waar het vandaan zou kunnen komen?
Ik heb daar laatst mijn gereedschapskist voor gebruikt. Voor onluchten niet echt ideaal, maar om de remlichten te checken was het afdoende.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Die 75W80W lijkt me onzin, zoals ik het geleerd heb hoort de W bij het eerste getal en geeft daarmee aan hoe de olie zich gedraagt onder Winterse omstandigheden.
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Toch staat het echt op sommige flessen. En het staat ook zo in mijn instructieboekje, en ook in de scan op het oude forum. Heel apart en onlogisch, maar ik heb het idee dat die tweede W niks uitmaakt.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Zo ben ik momenteel in discussie met Total Nederland om zeker te weten of Fluide ATX hetzelfde is als Fluidmatic ATX temeer omdat het PSA/Citroën referentienummer een fractie verschilt, respectievelijk beginnend met 571 en S71.
De voorlopige conclusie van Total is dat er op de fabriek een schrijf/leesfout gemaakt is waar een S aangezien is voor een 5, de S zou dus de juiste zijn.
Naar mijn idee is het ondenkbaar dat een groot internationaal opererend bedrijf zulke fouten zou maken.
De voorlopige conclusie van Total is dat er op de fabriek een schrijf/leesfout gemaakt is waar een S aangezien is voor een 5, de S zou dus de juiste zijn.
Naar mijn idee is het ondenkbaar dat een groot internationaal opererend bedrijf zulke fouten zou maken.
"La meilleure voiture française jamais construite"