Wat is de voorgeschreven motor olie voor het TCT blok, is dat 10w40 en of 5w40 of uitsluitend 10w40?
Nu zit er 10w40 in maar omdat de C5's 5w40 nodig hebben , heb ik geen 10w40 meer staan...
TCT break project
Re: TCT break project
Volgens mijn instructieboekje mag het allebei (en is 15W-40 ook toegestaan), maar in Activakringen worden ze wel wat boos als je 5W-40 gebruikt. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom. Zelf had ik in m’n Tct altijd 10W-40, want ik moest toch speciaal voor die auto olie halen.
Welke 5W-40 heb je staan? Het enige wat ik kan verzinnen is dat veel 5W-40’s bij hoge temperaturen toch wel wat dunner worden dan 10W-40 - maar uiteraard nog wel binnen de SAE40-specificatie. Dat kun je vaak wel terugvinden in de spec sheets van de olie die je hebt. 5W-40’s van Total/Elf (die zijn hetzelfde) en Eurol blijven het dikst bij 100 graden van alle merken die ik heb opgezocht.
Welke 5W-40 heb je staan? Het enige wat ik kan verzinnen is dat veel 5W-40’s bij hoge temperaturen toch wel wat dunner worden dan 10W-40 - maar uiteraard nog wel binnen de SAE40-specificatie. Dat kun je vaak wel terugvinden in de spec sheets van de olie die je hebt. 5W-40’s van Total/Elf (die zijn hetzelfde) en Eurol blijven het dikst bij 100 graden van alle merken die ik heb opgezocht.
Ik heb de Eurol (dat is de dikste) de shell helix hx7 en de Valvoline Maxlife staan in 5w40.
Maar inderdaad voor een turbo is het noodzakelijk dat de olie "dik" blijft op de hoge temperaturen die heersen in de turbo zelf.
Maar inderdaad voor een turbo is het noodzakelijk dat de olie "dik" blijft op de hoge temperaturen die heersen in de turbo zelf.
Die Eurol kun je er sowieso zonder problemen in gooien
.