Wat is de voorgeschreven motor olie voor het TCT blok, is dat 10w40 en of 5w40 of uitsluitend 10w40?
Nu zit er 10w40 in maar omdat de C5's 5w40 nodig hebben , heb ik geen 10w40 meer staan...
TCT break project
Re: TCT break project
Volgens mijn instructieboekje mag het allebei (en is 15W-40 ook toegestaan), maar in Activakringen worden ze wel wat boos als je 5W-40 gebruikt. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom. Zelf had ik in m’n Tct altijd 10W-40, want ik moest toch speciaal voor die auto olie halen.
Welke 5W-40 heb je staan? Het enige wat ik kan verzinnen is dat veel 5W-40’s bij hoge temperaturen toch wel wat dunner worden dan 10W-40 - maar uiteraard nog wel binnen de SAE40-specificatie. Dat kun je vaak wel terugvinden in de spec sheets van de olie die je hebt. 5W-40’s van Total/Elf (die zijn hetzelfde) en Eurol blijven het dikst bij 100 graden van alle merken die ik heb opgezocht.
Welke 5W-40 heb je staan? Het enige wat ik kan verzinnen is dat veel 5W-40’s bij hoge temperaturen toch wel wat dunner worden dan 10W-40 - maar uiteraard nog wel binnen de SAE40-specificatie. Dat kun je vaak wel terugvinden in de spec sheets van de olie die je hebt. 5W-40’s van Total/Elf (die zijn hetzelfde) en Eurol blijven het dikst bij 100 graden van alle merken die ik heb opgezocht.
Re: TCT break project
Ik heb de Eurol (dat is de dikste) de shell helix hx7 en de Valvoline Maxlife staan in 5w40.
Maar inderdaad voor een turbo is het noodzakelijk dat de olie "dik" blijft op de hoge temperaturen die heersen in de turbo zelf.
Maar inderdaad voor een turbo is het noodzakelijk dat de olie "dik" blijft op de hoge temperaturen die heersen in de turbo zelf.
Re: TCT break project
Die Eurol kun je er sowieso zonder problemen in gooien
.

Re: TCT break project
Update.
Ik heb onverwacht een C5 Tourer gekocht met een handgeschakelde 2.0i 16v motor in Exclusive uitvoering met zwart vol leder en navigatie.
De wagen werd als sloper aangeboden ivm motorschade tgv een gefaalde waterpomp voor enkele honderd euro, die wagen moest ik dus redden.
Maar hierdoor gaan de plannen om de TCT op Belgisch kenteken te zetten minstens uitgesteld worden tot half 2028, en heb ik de uithoek van mijn garage opgeruimd en de auto hier verstopt



Zoals het er nu uit ziet zal er niet gauw nog iets te melden zijn tenzij er zich om 1 of andere reden nog iemand zich meld met interesse om de auto te kopen, wat ik nog altijd overweeg.
Maar te koop zetten ga ik niet doen tenzij dit om 1 of andere reden noodzakelijk zou zijn.
Ik heb onverwacht een C5 Tourer gekocht met een handgeschakelde 2.0i 16v motor in Exclusive uitvoering met zwart vol leder en navigatie.
De wagen werd als sloper aangeboden ivm motorschade tgv een gefaalde waterpomp voor enkele honderd euro, die wagen moest ik dus redden.
Maar hierdoor gaan de plannen om de TCT op Belgisch kenteken te zetten minstens uitgesteld worden tot half 2028, en heb ik de uithoek van mijn garage opgeruimd en de auto hier verstopt




Zoals het er nu uit ziet zal er niet gauw nog iets te melden zijn tenzij er zich om 1 of andere reden nog iemand zich meld met interesse om de auto te kopen, wat ik nog altijd overweeg.
Maar te koop zetten ga ik niet doen tenzij dit om 1 of andere reden noodzakelijk zou zijn.
Re: TCT break project
Tsja, het is wel een stuk handiger om die auto als klassieker te rijden. En ach, hoe langer je wacht om ermee te rijden, hoe unieker je auto wordt!