Page 5 of 10
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 8:38 am
by Menno
Ook in mijn boekje stond naar ik dacht 10 jaar ... ( boekje is uiteraard bij de nieuwe eigenaar )
Dat was ook de interval die gehanteerd werd destijds bij mijn 96’er 2.0 16v alsook mijn 98’er en V6 ...
Allen door een bekende dealer ( specialist ) onderhouden.
Dat lijstje van cifo lijkt mij uit de lucht gegrepen, althans, ik zie zo al meerdere die niet kloppen. ( of het stamt uit 19 kruik, dat kan ook

)
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 12:54 pm
by henkr
Menno wrote: ↑Tue Aug 11, 2020 8:38 amAllen door een bekende dealer ( specialist ) onderhouden.
En daar gaan we juist de fout in! Dat de riem bij een dealer vervangen is zegt dus helemaal niets!
Als ik even een dealer-chefmonteur mag citeren:
Nee, die Seem meter gebruiken we niet, daar is helemaal geen ruimte voor onder de kap maar onze monteurs hebben zoveel ervaring dat ze met de vingers al voelen of de riem op de goede spanning staat.
De nokkenastanwielen lossen tijdens het op spanning brengen? Nergens voor nodig, de nieuwe riem heeft dezelfde vertanding dus hij komt er weer net zo op te zitten als de oude.
We komen nu onderhand op het punt dat we gaan stellen dat een riem er weliswaar versleten en gerafeld uit kan zien maar hij heeft zijn 10 jaar nog niet volgemaakt dus ik laat hem lekker zitten.
Groet Henk
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 2:19 pm
by Menno
Voor mij zegt het voldoende , ik kom daar al meer dan 25 jaar en sta bij de meeste reparaties met m’n neus erbovenop of indien het m’n pet niet overstijgt help ik mee
Dat gebeurt dus gewoon goed en zoals het hoort!
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 2:33 pm
by JW-C5
Eensch
Maar ik kan me Henk's trauma wel voorstellen, hij denkt er dan ook niet zomaar over om naar een zielenknijper te gaan

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 4:04 pm
by henkr
Menno wrote: ↑Tue Aug 11, 2020 2:19 pmDat gebeurt dus gewoon goed en zoals het hoort!
@ Menno: Even "to the point": Jij zou het dus zondermeer accepteren als de dealer je riem vervangt (bij een auto van 6 jaar oud) en nadat de riem er binnen een half jaar af loopt de klant confronteert met een rekening van 2400 euro? geen garantie, geen coulance en daarbij geen enkel begrip bij de importeur of bij de Bovag?
Ik betwijfel dat ten zeerste als het je zelf zou overkomen.
Die Bovag is sowieso een lachertje, die zeggen ijskoud: "Als de dealer vindt dat u dat moet betalen dan is dat gewoon zo, daar bemoeien wij ons niet mee.

Ik kan er dus nog steeds boos om worden, toen na die koprevisie de auto niet harder wilde dan 160 en de eerste vakantie een benzineverbruik van 1:6 liet zien kreeg ik als antwoord: "U moet ook niet zo hard rijden"
Dat die verlaagde topsnelheid een aanduiding was voor vermogensverlies vond men niet ter zake doen.
Dat probleem is uiteindelijk voor nog eens een smak geld door een niet-dealer opgelost.

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 4:36 pm
by Citrobenz
Je moet tegenwoordig niet meer bij de dealer zijn maar bij een Citroenspecialist
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 4:48 pm
by henkr
Of gewoon weer alles zelf gaan doen!
Als er dan iets fout gaat is er maar 1 die je de schuld kan geven!
Gaat tot nu toe best goed, denk dat de Xantia al zeker 10 jaar niet meer in een garage geweest is en de 106jes nog nooit

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 7:18 pm
by Menno
Henk , ik ga ervan uit dat m’n dealer mij niet in de kou zou laten staan na zo’n akkefietje!
Ben het dus eens dat dit destijds schandalig is “ opgelost “ ....
Zo was mijn post ook niet bedoeld , dat ging mij om de vervang termijn en dat ik daarin mijn specialist ( en de wijze waarop ) wel vertrouw ....
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Tue Aug 11, 2020 10:28 pm
by Feije
Ja, de ervaringen met Citroëndealers lopen heel erg uiteen. De dealer waar ik soms naartoe ga vraagt regelmatig aan me waarom ik daar nog kom voor onderdelen

. Ze hebben er helemaal geen problemen mee als ik er kom hoor, maar ze kunnen me vaak gewoon niet meer aan onderdelen helpen en zij weten ook dat ik dat weet.
Overigens zou ik mijn Xantia er best heen durven te brengen om hen eraan te laten sleutelen, want één van de monteurs heeft zelf ook een Activa

. Het grootste probleem is dat ik arme student ben en geen dealertarieven op kan hoesten... Ik heb de Turbo CT er nog wel een keer uit laten lezen. Het verbaasde mij dat ze de apparatuur er nog hadden om een t1 uit te lezen.
Re: De 1.8i 16v Break van TRXke
Posted: Wed Aug 12, 2020 7:43 am
by henkr
Daar zit ook een duidelijke discrepantie:
Als ik bij de dichtstbijzijnde dealer kom zegt de magazijnman al vaak voor dat ik überhaupt iets gevraagd heb "De fabriek is niet verplicht om na 10 jaar nog onderdelen te leveren" (mogelijk kent ie me langer dan vandaag)
De andere kant: ik krijg nog steeds elk jaar een brief van Citroën-Nederland dat ik toch echt de beurten bij de dealer moet laten uitvoeren omdat die als enige mijn auto door en door kent en over de juiste onderdelen kan beschikken.
Wat die 10 jaar betreft: Ooit stond er, toen hij die opmerking weer zo nodig moest plaatsen pal achter hem een C6 van 7 jaar oud in de showroom met het niet kinderachtige prijskaartje van 34000 euro, waarop ik gelijk vroeg: "dus een koper kan voor die 34 mille nog 3 jaar plezier beleven?"
Puur theoretisch zou een dealer dus bij een auto waarvoor een D-riem wissel staat op 10 jaar kunnen zeggen: "Die riem hebben we niet meer"
Groet Henk