Ik heb de onderhoudsboekjes die ik heb er eens op nageslagen en kom tot de conclusie dat Citroën er zelf ook niet zo duidelijk in is. Dat ik het interval vijf jaar noemde baseerde ik
hierop, maar waar ze het bij CiFo vandaan hebben zou ik ook niet weten.
Ik heb hier onderhoudsboekjes liggen van '93 tot '98. Ten eerste valt op dat er geen twee boekjes gelijk lijken te zijn, en daarmee doel ik niet op de naderhand ingevulde inhoud

. Alle boekjes hebben een net iets verschillende layout of volgorde, maar in grote lijnen komen ze wel op hetzelfde neer. De distributieriem wordt in latere boekjes (eind '95 en later) ook niet meer binnen het schemaatje genoemd, maar staat er in een tekstje onder.
Één van de boekjes is zelfs zo oud dat de Xantia er nog niet in wordt genoemd. Dat boekje is geleverd bij een 1A van maart '93. In dat boekje staat de mededeling dat de eigenaar zo spoedig mogelijk een onderhoudsboekje zal ontvangen waar de Xantia wél in staat (
"een onderhoudsboekje dat speciaal bestemd is voor uw auto"). Dat boekje zit er ook bij en zal de oudste variant zijn van de boekjes waarin een Xantia genoemd wordt.
Tussen die boekjes zit verschil in het interval: het oude boekje, dat onder meer van toepassing was op de BX en XM, gaf een interval aan van 80.000 km. In het nieuwere boekje, dat van toepassing is op de Xantia maar ook nog steeds op de XM en vermoedelijk ook op late BX'en, wordt al het interval van 120.000 km genoemd. In de XM zat gewoon dezelfde XU10-motor als ook in Xantia's werd geleverd. Ik kan me niet voorstellen dat die op één of andere magische wijze ineens 40.000 km langer met zijn distributieriem door kon rijden. Wellicht zijn er toch kleine wijzigingen doorgevoerd, maar fundamenteel zullen die naar mijn verwachting niet geweest zijn. Service Box geeft echter wel een wijziging in onderdeelnummers aan per 1 januari 1993 (ORGA 5898) bij de spanrol en de nokkenaspoelie. EDIT: Dat verhaal blijkt niet helemaal te kloppen, want het opgegeven interval van 80.000 km is alléén voor diesels. Wel vraag ik me af of bijvoorbeeld een XM diesel van begin '93 dan een korter interval heeft dan diezelfde auto van eind '93. Service Box geeft geen verschil in onderdeelnummers aan. Een interval voor benzinemotoren wordt in dat boekje niet genoemd, ook al geldt het boekje wél voor benzinemotoren.
Iets soortgelijks zie je ook met de v6'en: volgens oude onderhoudsboekjes gaan de riemen daarvan 120.000 km mee, maar volgens latere boekjes (die ik zelf niet heb) 160.000 km. Ik weet niet of de late boekjes ook nog bij Xantia's geleverd zijn. Een oorzaak van de verhoging zou kunnen zijn dat de spanrol van de distributieriem bij de v6 na een poosje compleet is aangepast. Volgens Service Box zijn die latere spanrollen echter ook al op Xantia's vanaf 20 december 1999 geleverd (ORGA 8442).
Ook viel op dat vroege boekjes onder zware omstandigheden een interval van 80.000 km hanteren en latere boekjes een interval van 90.000km. Dit is per begin '95 of daarvóór al veranderd.
Alle onderhoudsboekjes waar de Xantia in genoemd wordt die ik heb zijn het er echter wél over eens dat het interval van de distributieriem onder normale omstandigheden 120.000km is, dus ik denk dat we dat wel aan kunnen houden. Wel is het misschien handig als iemand met een latere Xantia verifieert of dat ook volgens late onderhoudsboekjes ('99/'00/'01) zo is. Maar hoeveel tijd gaat zo'n distributieriem eigenlijk mee? Dat staat er niet meteen duidelijk in, maar na eventjes zoeken in een vroeg onderhoudsboekje had ik bingo:

- Boekje 93.jpg (247.35 KiB) Viewed 4697 times
120.000km of acht jaar dus. Het vreemde is dat dit in de latere boekjes niet meer staat. Daar staat geen aantal jaren meer in, maar alleen maar een kilometrage. Een boekje van eind '95 had het aantal jaren nog wel, maar een boekje van begin '98 (nog wel type 1!) had het niet meer. Ik kan nu even niet bij de boekjes van '97 die ik heb. Nogmaals: in een boekje van '99 of later zou het wel weer eens anders kunnen zijn, dus bezitters van zo'n boekje zou ik graag vragen om aanvullingen

.
Tl;dr: Citroën hield ten minste tot en met eind '95 zelf 120.000 km of 8 jaar aan, maar zette daarna het aantal jaren niet meer in de boekjes. Het kilometrage bleef voor zover ik kan nagaan altijd gelijk.