De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

zou het voor de werking veel uitmaken als je één wikkeling minder doet? In dat geval kun je het misschien net redden.
maar dit is, samen met de leiding naar de stuurbekrachtiging, ook wel de lastigste om exact op maat te maken hoor.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik zat juist i.v.m. de elastische eigenschappen van een koperlegering te denken aan meer windingen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Ja dat vroeg ik me ook nog af. Als je ziet hoe relatief makkelijk dat uitgegloeide koper te buigen is, is het dan wel bestand tegen schokken en steenslag en dergelijke?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De leiding met krul in de hoofdtoevoerleiding (4½ mm) zit er nu ruim 4 jaar in en dat lijkt goed te gaan, naar wat ik begrepen heb krijgt deze ook gemene drukpulsen vanuit de HD regelaar.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zoals eerder gemeld had ik een tijdje geleden nog een nieuwe aandrijfas rechts (de lange dus) gescoord voor de 2.0-aut.
Onder de auto zie ik dat de buitenzijde van beide assen wel identiek lijkt.
De vraag is dus: Als je het verlengstuk van de rechter as (dus het deel tussen differentieel en tussenlager) er af zou halen, hou je dan feitelijk een linker as over? dus inclusief de hele tripoïd ?
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by slimenslecht »

henkr wrote: Wed Apr 06, 2022 11:33 am De leiding met krul in de hoofdtoevoerleiding (4½ mm) zit er nu ruim 4 jaar in en dat lijkt goed te gaan, naar wat ik begrepen heb krijgt deze ook gemene drukpulsen vanuit de HD regelaar.
Image
Die ene leiding pakte ik standaard elk jaar voor de apk keuring even aan. Licht opschuren of losse deklaag er af halen en wederom een laagje of 3 tot 5 tectyl/underbodycoating erover heen spuiten. Dit nadat ik er ooit de nodige roestaanslag op aantrof.

En v.w.b. de aandrijfassen, ik zou het niet weten, maar wellicht klopt je theorie. Misschien heeft iemand nog een setje links en rechts los liggen om e.e.a. te controleren :ugeek:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Uiteindelijk zullen we het weten Ben! :)
Vandaag weer moeiteloos door de APK gerold tot 19-06-2023. :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Gefeliciteerd Henk. Maar het verbaast me niet echt. Afkeur op “te veel deinende vering”, handrem die “niets doet op de achterkant” of de remmen werken niet goed “nadat we hem met koude motor van buiten naar binnen hebben gereden rechtstreeks op de remmentestbank”. Dat zou pas nieuws zijn ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Gefeliciteerd Henk!

Als de schone staat van de onderzijde van je Xantia een richtlijn is voor de technische staat verbaast me dat niets
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Gefeliciteerd Henk! Ik mocht willen dat mijn Xantia er van onderen ook zo uitzag...
Post Reply