Page 3 of 4

Re: Accu laden

Posted: Thu Sep 17, 2020 5:20 pm
by JW-C5
@ henkr,

Ik heb de Betriebsanleitung van jouw tester even opgehaald, daarin kom ik op pagina 30 de volgende zinsnede tegen:
"Interpretieren der Ergebnisse des
Batterielebensdauertests
Ende der Lebensdauer
(AA350, AA400, AA500P)
n Die Batterie hat das ‘Ende ihrer
Lebensdauer’ erreicht, wenn die
gemessene Leistung nur noch 75% des
vom Hersteller angegebenen Bezugswerts
beträgt. Wenn dies der Fall ist, ist die
Lebensdauer der Batterie = 0% und
erscheint das Symbol Batterie ersetzen
und gibt das Gerät dreimal einen Piepton
von sich. Es empfiehlt sich, die Batterie jetzt
sofort zu ersetzen."

Die van mij bleek op 50% te zitten toen hij twee weken geleden getest werd.
Maar hier in Frankrijk heeft hij de geest gegeven, en dan is het geen simpel klusje die even te vervangen als je ergens in de bergen op een doodlopend weggetje staat.....

Als je een account aanmaakt kun je het verhaal lezen, en de discussie volgen die daarover nu loopt ;)

Groet,
JW

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 2:12 am
by C5hdi110
bthomas wrote: Thu Sep 17, 2020 4:14 pm Heb jij geen booster?
Of ANWB lidmaatschap met Europa dekking :D

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 9:04 am
by henkr
bthomas wrote: Thu Sep 17, 2020 4:14 pm Heb jij geen booster?
Jazeker! deze, de F-925 van Ferve, heeft een forse capaciteit, 6/12/24V, daar kan je een vrachtwagen mee starten vanuit het stopcontact. :D
Image
Tijdens een snelstart jut ie trouwens de spanning op naar een schaamteloze 16V, kennelijk kunnen auto's daar tegen. :oops:
Later nog omdat ie bijna niks kostte bij de Lidl deze:
Image
Volgens de bijsluiter geschikt voor benzinemotoren tot 2.0 en diesels tot 1.6, heb hem nog nooit gebruikt maar volgens tevredenheidsrubrieken doet ie wat ie doen moet.

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 10:17 am
by henkr
JW-C5 wrote: Thu Sep 17, 2020 5:20 pm @ henkr:
Die van mij bleek op 50% te zitten toen hij twee weken geleden getest werd.
Maar hier in Frankrijk heeft hij de geest gegeven, en dan is het geen simpel klusje die even te vervangen als je ergens in de bergen op een doodlopend weggetje staat.....
Inderdaad, dan houdt het gewoon op, als een accu zo plotseling uitvalt is er altijd zoiets als inwendige sluiting, aan een booster of hulpaccu heb je dan ook niks.. :(
Ook kan je je afvragen of als de motor met hulp toch nog aan de loop zou komen de dynamo/spanningsregelaar dit leuk gaat vinden, over schade aan verdere elektronische componenten durf ik niet eens te denken. :(

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 11:16 am
by JW-C5
Bij meting bleek die oude accu nog 12,6V te leveren, nadat hij een uur afgekoppeld was geweest.
Maar de capaciteit bleek nog maar iets van 9% te zijn, da´s wat weinig....... :shock:

Groet,
JW

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 2:02 pm
by JW-C5
Inmiddels heeft BJG uitvoerig gereageerd in mijn draadje op C5Forum.
Daarin vertelt hij dat die 50% slaat op percentage van de oorspronkelijke maximale startstroom die de accu kan leveren, in mijn geval is dat 50% van 680A.

Groet,
JW

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 2:46 pm
by henkr
Die 680 komt me bekend voor! heb ik ook in de Xantia, toevallig een Varta E11?

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 3:26 pm
by JW-C5
Die oude was een Fulmen, 74Ah, 680A.
De nieuwe is een 70 Ah STECO, 640A.

Groet,
JW

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 3:31 pm
by henkr
Fulmen werd vaak als eerste montage geleverd, best goed spul, die ging bij mijn 106-1.0 12jaar mee.
Had je V6 ook nog steeds de eerste accu?

Groet Henk

Re: Accu laden

Posted: Sun Sep 20, 2020 3:44 pm
by JW-C5
Nee, die Fulmen was de tweede. Hij is er in november 2012 ingegaan, bij een wintercheck.

De auto is in juli 2007 gefabriceerd, daar is toen een nieuwe accu ingezet, veronderstel ik ;)

Groet,
JW