Page 3 of 17

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 2:04 pm
by JW-C5
Volgens mij is er (nog) niks mis met je geheugen, maar klopt die januari 1964 wel?
Volgens het overzicht in eerder genoemde link is alleen vanaf de herfst 1964 dat "balanswieltje" gemonteerd:
ID19F-FR
bouwperiode: 9/1964-8/1965
boring: 78 mm
slag: 100 mm
inhoud: 1911 cc
kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
gemonteerd in; ID19P
De eerdere versie van deze motor had 'm niet, is daar te lezen.

Of is er soms een andere motor in gezet, en heb jij niet meer de oorspronkelijk geleverde?

Groet,
JW

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 3:17 pm
by henkr
het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ik heb destijds (1981) de eerste eigenaar enige keren ontmoet, een gepensioneerde architect die zijn werkzame leven in Parijs doorgebracht had en zich nadien in de Côte d'Or gevestigd had.
De auto had toen nog maar 80.000 gelopen en hij had er nooit bijzondere dingen mee beleefd dus een motorwissel lijkt heel onwaarschijnlijk.
Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat onze RDW standaard januari1964 ingevuld heeft.
Helaas heb ik toen geen kopie van de Carte Grise gemaakt.

Groet Henk

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 6:22 pm
by JW-C5
Dat laatste zou het geval geweest kunnen zijn.
En dan heb je een iets jongere auto dan je dacht :lol:

Groet,
JW

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 11:24 pm
by Wibo
Het toepassen van deze trillingsdemper is inderdaad alleen bij een lange slag motor gebruikt. De code die het blok kreeg was DW. De DS-DW (introductie handschakeling) verscheen in november 1963. Ik ben zelf in het bezit van een DS 19 1964, deze is uitgerust met deze trillingsdemper Ik heb zelf de indruk dat met een trilllinsdemper de motor rustiger loopt.
Ik heb niet kunnen achterhalen tot welk bouwjaar de trillingsdemper is toegepast. Op z'n laatst in ieder geval 1965. (introductie korte slag motor met 5x gelagerde krukas).

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sun Aug 18, 2019 12:11 am
by Alfred
Hier gaat het om deze trillingsdemper.
Poelie.JPG
Poelie.JPG (188.64 KiB) Viewed 4081 times
Op een DW10 ATED motor ;)

Mvg. Alfred.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sun Aug 18, 2019 11:35 am
by henkr
Ja! Die trillingsdemper is wezenlijk anders, de massa kan over een veel groter bereik draaien, zodanig dat het eigenlijk veel overeenkomst vertoont met een dubbelmassa vliegwiel.
Zelfs de levensduur klopt dan wel, bij VAG motoren zijn ze ook allemaal met 150K kaduuk.
De beweging van de massa van de demper op een benzinemotor is heel gering, ik denk zelfs amper meetbaar.

Groet Henk

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sun Aug 18, 2019 2:48 pm
by Alfred
In mijn eerdere post vroeg ik me af 'wie' in de aandrijflijn de bron is van de trillingen en 'wie' er tegen beschermd moet worden.
Vanuit de gedachten dat demping alleen diende voor de levensduur van de draaiende delen.

Na het vervangen (nu dus de vierde), denk ik het antwoord gevonden te hebben.
De demper lijkt vooral voor het rijcomfort aangebracht te zijn. Nu de trillingen weer opgevangen worden loopt de motor merkbaar stiller.
Vooraf was bij laag toerental soms een lichte dreun in de cabine, die is weer geheel verdwenen.

Mvg. Alfred.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sun Aug 18, 2019 5:58 pm
by Breeze
Dat is mooi. Zo worden we wijzer met elkaars hulp.

Adri

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Fri Oct 18, 2019 9:09 pm
by Alfred
Met dank aan Ivo van Chyparse zijn vandaag alle bollen weer op de juiste druk gebracht.
Om de kosten hoef je een bezoek aan hun niet te laten, en op de terugreis weet je weer precies waarom je de Xantia koestert :D

Mvg. Alfred.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Fri Jan 24, 2020 1:31 pm
by Alfred
De airco werkt niet meer.

Symptomen:
Bij indrukken airco-knop gaat groene ledje branden, maar de airco werkt niet.
De fans gaan niet draaien, ook niet in de ontwasem-stand.
De aanjager werkt wel normaal.
De zekeringen in dit circuit F5 en F16 zijn oke.
Zit er nog een zekering onder de motorkap?

Toen de airco net was 'overleden' stond het groen ledje in de aircoknop zwak te flikkeren met de knop uitgeschakeld.
Na enkele dagen verdween dit effect.
Ik kon geen relatie met trillingen, motortoerental of andere zaken vinden.

Herkent iemand dit, of heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?


Mvg. Alfred.