Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen
Posted: Mon Apr 18, 2022 4:08 am
Everything about one of the best and most beautiful cars ever
http://xantiaforum.nl/
Na starten gaan alle lampjes uit. Op contact voor starten branden ze allemaal en gaan die voor ABS en oliepeil na twee, drie seconden uit.
Ja, geboortejaar. Ik ben drie weken en drie dagen ouder dan mijn Xantia.
Dat is normaal. Het lampje van de koelvloeistof gaat bij sommige modellen ook branden als je te weinig koelvloeistof hebt (bij mijn v6 wel, maar bij mijn Turbo CT niet), dus wellicht wou Citroën daarom bij iedere start controleren of het lampje werkt. Niet al je controlelampjes lichten op, ook dat is normaal.Stars_Falling_93 wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 10:36 pmGisteren viel het me op dat het lampje voor te hoge olietemperatuur ook niet brandt (die voor KVS wel)
Klopt, vlak voor je rechter voorwiel. Als je de wielkuip eruit haalt, kun je volgens mij de ruitensproeierpompjes (bij jou nog twee denk ik) wel zien zitten. Wellicht zie je die sensor dan ook.Stars_Falling_93 wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 10:36 pmHet reservoir zit ergens vrij ver in het voorscherm/bumper verstopt, toch? Dat maakt het wat moeilijker om te checken of mijne een sensor heeft.
Ik denk dat dat vrij normaal is, maar ik weet niet of er nog meer forummers zijn met een 2.0 8v met handbak (de stelling dat je waarschijnlijk de enige bent, durf ik nu niet meer aan ). Het klinkt alsof je Xantia iets meer toeren draait dan mijn Turbo CT en dat zou ik ook ongeveer verwachten. Die zat rond de 2200rpm bij 80km/h. Maar als het toerental iedere keer anders is, dan kun je misschien aan je koppeling gaan twijfelen. Ik denk alleen dat die twijfels over je koppeling dan wel door meer zaken komen dan alleen dit .Stars_Falling_93 wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 10:36 pmMijne draait ongeveer 2.500 toeren bij 80 op de snelheidsmeter en 3.000 bij 100 km/h.
Dat is dus een beetje het omgekeerde van Hydractive. Dat is geleverd, maar het lampje zit er uiteindelijk niet op. Wel grappig dat ze dat bij Citroën blijkbaar hadden voorbereid, maar het er tijdens productie nooit geleverd is.Feije wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 11:02 pmDat het venstertje voor de niveausensor er zit klopt wel, want Citroën gebruikte hetzelfde tellerblok ook voor modellen die de sensor wél hebben. Mijn tellerblok heeft zelfs een venster voor een traction control-lampje. Traction control is nooit op Xantia's geleverd... Overigens kon je de knop waarmee je het uit zou kunnen zetten wel bestellen voor een type 1. Die knop heeft gewoon een onderdeelnummer en ik heb er zelfs een keer eentje te koop zien staan.
Volgens het instructieboekje werkt het net zo als het lampje bij de XM. In mijn topic op het Citroën-forum hebben we het er ook over gehad. Ik denk dat ze op het laatste moment het roer hebben omgegooid, want het venstertje zit in het tellerblok. Het lampje wordt genoemd in het instructieboekje, maar zit er uiteindelijk niet in. Ik heb al even foto's van de achterkant van een tellerblok gegoogled en zo te zien kun je gewoon een lampvoetje zetten achter de niet gebruikte venstertjes. Dus nu wil ik dat heel graag gaan doen om te zien of het Hydractive-lampje dan ook werkt.Feije wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 11:02 pmOverigens, een controlelampje voor hydractive? Daarvan is het dan wellicht wél weer interessant om er een lampje in te monteren om te kijken wat het doet. XM's hebben wel zo'n lampje. Het lampje geeft aan dat je in de sportstand staat of dat er een storing in het systeem is. Bij een Xantia mag je dus zelf raden of het goed werkt of niet .
Gister zat ik een stukje op een 80-weg en toen draaide ze precies 2.250 bij 80 km/h. Ik ga dit een beetje in de gaten houden. De toerentallen op hoge snelheid zijn recent pas gezakt ik heb de auto nu bijna vier maanden. Het zakken van de toerentallen is trouwens gebeurd nadat ik injectiereiniger bij de laatste volle tank heb gegooid. Dat leek me wel goed om eens te doen na ruim 28 jaar. Vooral omdat ze de laatste jaren bij de vorige eigenaar heel weinig heeft gereden. De koppeling kan het niet zijn, lijkt me. Dat moet nog niet mogen bij 111.500 km en daar koppelt ze ook nog veel te goed voor. Dit weekend heb ik weer een paar snelwegritjes op het programma staan. Eens kijken wat ze doet.Feije wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 11:02 pmIk denk dat dat vrij normaal is, maar ik weet niet of er nog meer forummers zijn met een 2.0 8v met handbak (de stelling dat je waarschijnlijk de enige bent, durf ik nu niet meer aan ). Het klinkt alsof je Xantia iets meer toeren draait dan mijn Turbo CT en dat zou ik ook ongeveer verwachten. Die zat rond de 2200rpm bij 80km/h. Maar als het toerental iedere keer anders is, dan kun je misschien aan je koppeling gaan twijfelen. Ik denk alleen dat die twijfels over je koppeling dan wel door meer zaken komen dan alleen dit .Stars_Falling_93 wrote: ↑Wed Apr 20, 2022 10:36 pmMijne draait ongeveer 2.500 toeren bij 80 op de snelheidsmeter en 3.000 bij 100 km/h.
Dat kon vast geen kwaad, maar je motortoerental bij een bepaalde snelheid zou niks te maken moeten hebben met je motor zelf. Dat is een vaste verhouding die bepaald wordt door je versnellingsbak en het formaat van je wielen. Bandenspanning kan in theorie ook invloed hebben als je de snelheid op een GPS pakt. In de praktijk zou ik verwachten dat je wel met heel zachte banden moet rijden voor je verschil merkt (<1 bar).Stars_Falling_93 wrote: ↑Fri Apr 22, 2022 8:32 pm Het zakken van de toerentallen is trouwens gebeurd nadat ik injectiereiniger bij de laatste volle tank heb gegooid.