Clio
Re: Clio
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ook hier de bekende Renault constructie toegepast zal zijn m.b.t. de linker aandrijfas die zijn tripoïd feitelijk in de bak heeft zitten, De ATF staat dus tot zekere hoogte in de ashoes die niet meedraait. Het lagertje met keerring in de hoes is redelijk berucht, blijven vaak wat zweten of zelfs lekken.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Clio
Als dat inderdaad dezelfde constructie en uitvoering is als bij de MB3, dan kun je er haast op wachten totdat het daar begint te lekken.
Bij de Saxo ook gehad, lekkage die zover ging dat de bak min of meer droog kwam te staan. Hij wilde niet meer inschakelen na het starten.....
Gelukkig geen inwendige schade, na reparatie van de ashoes en netjes op peil brengen liep 'ie weer als vanouds
Groet,
JW
Bij de Saxo ook gehad, lekkage die zover ging dat de bak min of meer droog kwam te staan. Hij wilde niet meer inschakelen na het starten.....
Gelukkig geen inwendige schade, na reparatie van de ashoes en netjes op peil brengen liep 'ie weer als vanouds
Groet,
JW
Re: Clio
Ook beleefd, de lasnaad in de hoes stond schuin en die naad scheurde open dus bijna alle olie liep er uit, sindsdien monteer ik de naad in de hoes zo goed mogelijk horizontaal. De vervangingshoezen van bijv. Spidan krijg je nooit 100% dicht, altijd zweten langs de keerring.
Op de tweede 106 vorig jaar een compleet nieuwe SKF aandrijfas gemonteerd, die blijft kurkdroog.
Op de tweede 106 vorig jaar een compleet nieuwe SKF aandrijfas gemonteerd, die blijft kurkdroog.
"La meilleure voiture française jamais construite"
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Clio
Die bak begin ik nu te twijfelen, ik denk dat de Twingo de MB3 bak had en de Clio inderdaad de AD4 met 4 versnellingen. Ding was uit 1994, maar reed als een kart, gooi en smijt bakkie.
Nog interesse in een Renault sportstuur, komt uit een Megane 16V, origineel Renault, leer bekleed. Mag weg voor een habbekrats. Kan via PM.
Succes en groeten, Ben.
Nog interesse in een Renault sportstuur, komt uit een Megane 16V, origineel Renault, leer bekleed. Mag weg voor een habbekrats. Kan via PM.
Succes en groeten, Ben.
Re: Clio
Nee, dat is bij deze niet zo. Er steken 2 homokineethelften uit de bak die verder helemaal star zijn. De andere helft van de homokineet zit aan de aandrijfas. Ik bedenk me nu: het is dus eigenlijk geen homokineet denk ik, maar een soort kruiskoppeling.henkr wrote: ↑Mon Jun 01, 2020 3:47 pm Ik ga er eigenlijk vanuit dat ook hier de bekende Renault constructie toegepast zal zijn m.b.t. de linker aandrijfas die zijn tripoïd feitelijk in de bak heeft zitten, De ATF staat dus tot zekere hoogte in de ashoes die niet meedraait. Het lagertje met keerring in de hoes is redelijk berucht, blijven vaak wat zweten of zelfs lekken.
Het differentieel is gescheiden van de bak kennelijk want daar moet andere olie in die in principe ook niet ververst hoeft te worden. Dus als de constructie al zo was zoals jij beschrijft dan zou er nog geen ATF in staan.
Overigens blijkt de bak inderdaad nog steeds te lekken langs de oliedruksensor. Dus ik ga maar op zoek naar een andere oliedruksensor.
Kun je daar een foto van laten zien? Er zit nu ook een soort sportstuur in dat ik liever zou vervangen door iets minder sjonnie-achtigs.Nog interesse in een Renault sportstuur, komt uit een Megane 16V, origineel Renault, leer bekleed. Mag weg voor een habbekrats. Kan via PM.
Re: Clio
Wellicht was mijn omschrijving wat onduidelijk maar zo ziet de constructie bij de MB3 bak er uit:
De tripoïd koppeling aan de binnenzijde van de aandrijfas met 3 naaldlagers (die moet er dus af bij het vervangen van de hoes):
En hier het corresponderende deel in het diferentieelhuis:
Na montage ziet het er in eerste instantie best wel weer netjes uit
De tripoïd koppeling aan de binnenzijde van de aandrijfas met 3 naaldlagers (die moet er dus af bij het vervangen van de hoes):
En hier het corresponderende deel in het diferentieelhuis:
Na montage ziet het er in eerste instantie best wel weer netjes uit
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Clio
Ik weet niet zoveel van sleutelen aan auto's maar toevallig wist ik precies wat je bedoelde omdat die Renault 11 die ik gehad heb het inderdaad ook op die manier had. Waarschijnlijk was dat wel ook een MB3 bak want het was wel een bak met 3 versnellingen.
Ik zal vanavond even een foto posten van de AD4 bak, dan kun je zien hoe het daar zit.
Ik zal vanavond even een foto posten van de AD4 bak, dan kun je zien hoe het daar zit.
Re: Clio
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ansmission
Wat heeft dat er nou mee te maken? Nou, het schijnen zusjes te zijn.
Wat heeft dat er nou mee te maken? Nou, het schijnen zusjes te zijn.
Re: Clio
Dat is inderdaad een totaal andere configuratie, er vanuit gaand dat de bak ook links zit bevindt de dynamo zich dus achter de motor?
En waarachtig nog een echte verdelerkap, tijd geleden dat ik die in een auto gezien heb.
En waarachtig nog een echte verdelerkap, tijd geleden dat ik die in een auto gezien heb.
"La meilleure voiture française jamais construite"