De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Mag ik dus tussen de regels door lezend de conclusie trekken dat de constante en geschakelde + buiten dit systeem vallen?
Ik durf er niets van te zeggen want de fabrikanten verzinnen steeds weer iets gekker. Maar ik ben er wel van overtuigd dat contactdoos voor de trekhaak gevoed zou kunnen worden uit zijn eigen bedrading. Het enige dat dan nog kan gebeuren is dat een van de computers detecteert dat de accu sneller leeg loopt dan de bedoeling is en daarvan een melding op het dashboard laat zien. Voor de chauffeursdienst van de gemeente Amsterdam waren er 7 superdure BMWs waar een track&trace kastje ingebouwd moest worden. Nadat dat was gebeurt kregen die chauffeurs die melding op hun dashboard. Maar bij een trekhaak zou de elektronica nagenoeg geen stroom hoeven trekken als de auto niet 'aan' is en dus zal zo'n probleem dan wel meevallen denk ik.

Wat JW beschrijft is denk ik niet omdat dat zo _moet_ maar omdat dat gewoon veel handiger is dan alle signalen een voor een bedraden. Het enige nadeel is: je moet een specifiek kastje hebben voor zo ongeveer elk model auto. Uit ervaring weet ik dat autofabrikanten pertinent weigeren om informatie over de berichten te verstrekken dus moet het voor elk model auto opnieuw gereverse engineerd worden. Of is het reverse ge-engineerd?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De geschakelde plus zal geen stroom blijven trekken, die is in principe voor de caravan-koelkast en dient dus vrij snel na het tot stilstand komen uitgeschakeld te worden.
Via de constante plus wordt de caravan accu gevoed en daar kan natuurlijk bijvoorbeeld direct na een zware "mover-exercitie" een aanzienlijke
stroom gaan lopen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

bthomas wrote: Sun Feb 21, 2021 4:18 pm...dus moet het voor elk model auto opnieuw gereverse engineerd worden. Of is het reverse ge-engineerd?
Gereverse engineerd, omdat het een modern werkwoord is en je dat als zwak werkwoord moet beschouwen ;).

Los daarvan: interessante materie waarvan ik eigenlijk blij ben dat ik het voorlopig nog niet helemaal hoef te doorgronden... Al begrijp ik het verhaal van Bert wel ;).
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Via de constante plus wordt de caravan accu gevoed en daar kan natuurlijk bijvoorbeeld direct na een zware "mover-exercitie" een aanzienlijke
stroom gaan lopen.
Ja, maar dan is het ook niet gek dat je die melding krijgt op je dashboard. Ik bedoelde het meer in de zin van de denkbeeldige elektronica van zo'n trekhaakaansluiting.
User avatar
JW-C5
Posts: 349
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

bthomas wrote: Sun Feb 21, 2021 4:18 pm

Wat JW beschrijft is denk ik niet omdat dat zo _moet_ maar omdat dat gewoon veel handiger is dan alle signalen een voor een bedraden. Het enige nadeel is: je moet een specifiek kastje hebben voor zo ongeveer elk model auto. Uit ervaring weet ik dat autofabrikanten pertinent weigeren om informatie over de berichten te verstrekken dus moet het voor elk model auto opnieuw gereverse engineerd worden. Of is het reverse ge-engineerd?
Bij de C5 Phase 1, tot in 2004 geleverd, kon je de trekhaak nog op de klassieke manier aansluiten, door af te takken dus.
Die had nog geen Full-CAN.

Maar bij de PH2 met Full-CAN, geleverd vanaf 2004 tot 2007, ging dat niet meer, daar was dat emulatiekastje nodig. En dat kastje was inderdaad specifiek voor die auto.
Of daar ook reverse-engineered kastjes voor bestaan hebben, niet officiële dus maar door een handige engineer in elkaar gesleuteld, weet ik niet. Op het C5 Forum ben ik ze nooit tegengekomen.
Wat op het C5 Forum ook duidelijk geworden is, is dat proberen dat kastje te omzeilen en op de klassieke manier aftakkingen maken, onherroepelijk storingen tot gevolg had.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zo! die staat weer even in zijn "hok".
Image
Hij is er deze keer op eigen kracht gekomen!
Het stokje over de portierramen is ter oriëntatie, een DS/ID is altijd stukken breder dan je denkt.
Nu tijd voor iets anders:
Image
Eerst maar eens de jaarlijkse D-riem inspectie. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Alvorens de AL4 bak van de. Xantia te verversen eerst even door het Lexiamenu gewandeld om i.i.g. de zekerheid te hebben dat het onderdeel "vloeistoftemperatuur automaatbak in beeld te krijgen is (essentieel bij niveaubepaling)

Onderweg kom ik ook "storingen lezen" tegen, altijd interessant natuurlijk om te zien of er ergens iets mis is.

Auto staat dus op contact en er verschijnt een melding in de trant van: "contactsleutel/transponder defect, geen verbinding"

Vervolgens draai ik de contactsleutel verder, motor slaat gelijk aan en begint zoals altijd braaf stationair te lopen.

De vraag is dus: wat moet je in vredesnaam met zo'n kennelijk niet ter zake doende melding en zijn andere meldingen dan nog wel betrouwbaar? :?
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Goeie vraag. Ik weet het antwoord ook niet maar storingen uitlezen kan ook betrekking hebben op storingen uitlezen die zich in het verleden een keer hebben voorgedaan.
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Dat staat er dan ook bij. Het is dan een tijdelijke storing die ooit eens is opgeslagen. Een permanente storing zit er nog steeds in. Je hebt ook nog storingen die in een blauw lettertype verschijnen, maar ik weet niet dat waar precies mee bedoeld wordt.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik weet het, zoals deze, is tijdelijk maar komt vaak weer terug:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply