Ik durf er niets van te zeggen want de fabrikanten verzinnen steeds weer iets gekker. Maar ik ben er wel van overtuigd dat contactdoos voor de trekhaak gevoed zou kunnen worden uit zijn eigen bedrading. Het enige dat dan nog kan gebeuren is dat een van de computers detecteert dat de accu sneller leeg loopt dan de bedoeling is en daarvan een melding op het dashboard laat zien. Voor de chauffeursdienst van de gemeente Amsterdam waren er 7 superdure BMWs waar een track&trace kastje ingebouwd moest worden. Nadat dat was gebeurt kregen die chauffeurs die melding op hun dashboard. Maar bij een trekhaak zou de elektronica nagenoeg geen stroom hoeven trekken als de auto niet 'aan' is en dus zal zo'n probleem dan wel meevallen denk ik.Mag ik dus tussen de regels door lezend de conclusie trekken dat de constante en geschakelde + buiten dit systeem vallen?
Wat JW beschrijft is denk ik niet omdat dat zo _moet_ maar omdat dat gewoon veel handiger is dan alle signalen een voor een bedraden. Het enige nadeel is: je moet een specifiek kastje hebben voor zo ongeveer elk model auto. Uit ervaring weet ik dat autofabrikanten pertinent weigeren om informatie over de berichten te verstrekken dus moet het voor elk model auto opnieuw gereverse engineerd worden. Of is het reverse ge-engineerd?