Lijkt het geluid misschien ook een beetje op pingelen, zoals bij een benzinemotor?
De Xantia Break HDi van Alfred
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Neen, je zou zeggen dat er een gaatje in de uitlaat zit.
Maar ga je boven en onder de motor luisteren hoor je niets abnormaals.
Ga je rijden, dan pas hoor je dat geluid / lawaai.
Maar ga je boven en onder de motor luisteren hoor je niets abnormaals.
Ga je rijden, dan pas hoor je dat geluid / lawaai.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Hitteschildje van de uitlaat misschien wat los?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
En vraag, waar zit dat hitteschildje van de uitlaat van de HDi 110 pk motor ergens?
Anders moet de Xantia op de brug of over garageput om de mogelijkheid te hebben de onderkant degelijk te zien
en ook de beschermingsplaat eraf te halen.
Anders moet de Xantia op de brug of over garageput om de mogelijkheid te hebben de onderkant degelijk te zien
en ook de beschermingsplaat eraf te halen.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Ik zou toch denken dat het trillen van een hitteschildje heel anders klinkt dan een gaatje in de uitlaat...
Bij de 110 zit een hitteschildje om de bocht van het uitlaatspruitstuk op de turbo, daar kun je niet bij. Een tweede onder het schutboard boven de tandheugel van de stuurstangen en een derde onder de bodem van de tunnelbak. Die laatste is de grootste en kun je controleren zonder de beschermingsplaat te verwijderen, je hebt wel een brug of put nodig.
Bij de 110 zit een hitteschildje om de bocht van het uitlaatspruitstuk op de turbo, daar kun je niet bij. Een tweede onder het schutboard boven de tandheugel van de stuurstangen en een derde onder de bodem van de tunnelbak. Die laatste is de grootste en kun je controleren zonder de beschermingsplaat te verwijderen, je hebt wel een brug of put nodig.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Zou ook misschien de motorsteun / motorsteunlager zelf kunnen zijn die zo vreemd doet.
Die zit wel vastgevezen aan het koetswerk
Zag dit hier staan... https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 0/#2084894 ( helemaal bovenaan )
Die zit wel vastgevezen aan het koetswerk
Zag dit hier staan... https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 0/#2084894 ( helemaal bovenaan )
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Wat bij de '110' soms stuk gaat is het rubberblokje in de reactiestang bij de rechter motorsteun.
Dat zit onder de motorkap, aan de motorsteun, tussen de rechter veerkolom, schutboard en motorblok.
Als die stuk is kun je soms een wat metaalachtig hamerend geluid horen.
Vooral als je de motor uitzet, na de laatste slag en het stilvallen volgt dan nog een 'klink' (metaal op metaal in het rubber blokje).
Het onderdeel is heel gemakkelijk te vervangen.
Zelfs geen put, brug of krik nodig.
Dat zit onder de motorkap, aan de motorsteun, tussen de rechter veerkolom, schutboard en motorblok.
Als die stuk is kun je soms een wat metaalachtig hamerend geluid horen.
Vooral als je de motor uitzet, na de laatste slag en het stilvallen volgt dan nog een 'klink' (metaal op metaal in het rubber blokje).
Het onderdeel is heel gemakkelijk te vervangen.
Zelfs geen put, brug of krik nodig.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Dat is ook precies het probleem dat ik bij mijn Turbo CT destijds had . Het rubber kun je ook los krijgen, dan kun je het in de oude steun persen. Zo heb ik het bij mijn v6 ook gedaan. Op verzoek wil ik best nagaan welk rubber het precies is. Ik heb er een rubber van Sasic in gezet.
Dit merkte ik bij de Turbo CT dan weer niet toen dat rubber stuk was. Die maakte echt alleen herrie bij geen of weinig gas bij een bepaald toerental. En uiteraard was dat precies het toerental dat je draaide als je met een constante snelheid van 85 km/h op de teller in z'n 5 reed.