De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Neem aan dat de gele SP15 gelijk is aan de Eurol Coolant XL en die gebruik ik al jaren, ook in de Xantia waar aanvankelijk de Total Coolelf Supra in zat.
Er wordt vermeld dat de gele vloeistof voor de nieuwste modellen is maar die zat 1n 1994 ook al in mijn nieuwe 106-1.0.
Eigenlijk geldt een beetje hetzelfde als voor motorolie, het lijkt niet erg zinvol een vloeistof te gebruiken die nog niet bestond op het moment dat de auto gemaakt werd.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Met SP15 kom ik bij bij deze KVS uit. Dat is niet die je bedoelde, denk ik?

Ik zat ook al naar Eurol te kijken, maar was vooralsnog uitgekomen op Coolant GLX. De verschillen zijn nogal onduidelijk, vind ik. Ze worden allebei geclassificeerd als G12+, alleen wordt de gele (XL) vloeistof als universeler gepresenteerd dan de rode (GLX). Of dat in een Xantia in de praktijk verschil maakt, betwijfel ik.
Feije wrote: Fri Nov 04, 2022 12:09 am Haha, Kroon heeft dus geen idee en geeft je dan maar universele. Dat zal inderdaad vast prima werken. De ANWB heeft die soort volgens mij ook bij zich.
Lijkt er wel op. De adviseur van Eurol geeft de GLX Coolant terug als beste optie en de XL als tweede optie. Die zijn in ieder geval iets specifieker.
Feije wrote: Fri Nov 04, 2022 12:09 am Lijkt me ook. Roestbruin bij koelvloeistof is in mijn ervaring wat meer oranje-achtig. En dan volstrekt ondoorzichtig. Sommige G12 is ook oranje, maar wel doorzichtig. De koelvloeistof van mijn v6 zag er écht niet uit toen ik die auto kocht. Ja, voor zover er nog koelvloeistof in zat dan. Dat was na één keer verversen ook nog lang niet schoon.
Ik had ook al na zitten denken over een spoelprocedure om het koelsysteem zo schoon mogelijk te krijgen. Voor nu ben ik uitgekomen op: aftappen, doorspoelen met de tuinslang, vullen met gedemineraliseerd water en een flush, motor laten draaien volgens flushinstructie, aftappen, nieuwe KVS erin. Dat moet volgens mij de ergste vervuiling verwijderen.
henkr wrote: Fri Nov 04, 2022 2:44 pm Eigenlijk geldt een beetje hetzelfde als voor motorolie, het lijkt niet erg zinvol een vloeistof te gebruiken die nog niet bestond op het moment dat de auto gemaakt werd.
Is het niet zo dat de winst bij motorolie zit in de verdere ontwikkeling van additieven en dergelijke, waardoor motorolie van nu beter is/langer meegaat dan die van 20, 30 jaar geleden? De meest gangbare viscositeiten zijn natuurlijk wel veranderd en daar ga je niet in mee, want daar is je motorblok niet op ontworpen.
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Fri Nov 04, 2022 3:57 pmIk had ook al na zitten denken over een spoelprocedure om het koelsysteem zo schoon mogelijk te krijgen. Voor nu ben ik uitgekomen op: aftappen, doorspoelen met de tuinslang, vullen met gedemineraliseerd water en een flush, motor laten draaien volgens flushinstructie, aftappen, nieuwe KVS erin. Dat moet volgens mij de ergste vervuiling verwijderen.
Ik heb geen idee wat daar de beste methode voor is. Bij mij lekte het er gewoon zó hard aan alle kanten uit dat het na tig keer bijvullen vanzelf een keer schoner werd. Sorry milieu, maar iedere keer dat ik iets repareerde bleek er wel weer dat een ander onderdeel ook stuk was... Die methode raad ik overigens af :(. Hij is nog steeds niet helemaal dicht, maar ik heb geen idee waar m'n koelvloeistof momenteel heen gaat. Moet iedere twee maanden zo'n beetje bijvullen. Dat was eerst iedere twee dagen...
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

:lol: Daar moest ik echt even om grinniken. Als je het aan de hand hebt is het vast een stuk minder grappig. Er zijn nu dus nergens sporen van lekkage te zien? Maar met om de twee maanden bijvullen is de lekkage ook wel klein, lijkt me.

De spoelprocedure zoals ik 'm beschreef is een pragmatische combinatie van wat ik tegenkwam na wat googlen. Er zijn mensen die spoelen door het koelsysteem telkens opnieuw te vullen met gedemineraliseerd/gedestilleerd water en weer leeg te laten lopen, maar dat lijkt me wel veel werk. Een wijziging die ik nog wel bedacht had is om ook flush toe te voegen aan de originele KVS zodat eventueel losgeweekte delen makkelijker verwijderd kunnen worden tijdens het doorspoelen met de tuinslang.

Nu eerst maar eens contact gezocht met Dr. Xantia uit Turkije. Die heeft nog slangen voor tussen radiateur en motorblok te koop. En nog even uitvinden welke slangklemmen ik het beste kan gebruiken. Ik las iets over verende klemmen waar de spanning altijd constant is om zo het krimpen en uitzetten van de slangen op te vangen. Alles wat ik daarvan tegenkom is gruwelijk duur. Wat voor klemmen gebruiken jullie bij zulke toepassingen?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Ik heb afgelopen zomer wat kleinere veerklemmen besteld voor de hydro-retourleidingen, de prijzen vielen alleszins mee.
Image
Voor koelslangen kan je vaak gewoon de oude klem weer gebruiken.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Sun Nov 06, 2022 1:20 pm:lol: Daar moest ik echt even om grinniken. Als je het aan de hand hebt is het vast een stuk minder grappig. Er zijn nu dus nergens sporen van lekkage te zien? Maar met om de twee maanden bijvullen is de lekkage ook wel klein, lijkt me.
Koelvloeistoflekkages zijn best wel kl*te om op te sporen, omdat het ook best wel gauw verdampt. Eigenlijk moet je je expansievat op druk zetten bij koude motor en dan kijken waar het lekt, maar dan vind je weer niet alles omdat sommige afdichtingen (of zelfs complete slangen) zich weer anders gedragen als ze koud zijn dan bij bedrijfstemperatuur. Mijn twee radiateurslangen waren koud bijvoorbeeld gewoon dicht, maar op bedrijfstemperatuur was de bovenste lek.

Wat slangklemmen betreft pak ik altijd gewoon maar wat van de plank eerlijk gezegd :think:. Zolang ze niet van de Action zijn gaat dat wel goed. In het geval van die twee radiateurslangen heb ik vier RVS-slangklemmen besteld bij dezelfde lui. Verende klemmen heb ik zelf nooit gebruikt, maar het idee klinkt wel erg cool!
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dank beiden! Dat geeft mijn onervarenheid genoeg houvast om te weten dat ik het niet verkeerd ga doen.
henkr wrote: Sun Nov 06, 2022 5:34 pmVoor koelslangen kan je vaak gewoon de oude klem weer gebruiken.
Bij mij zitten er nu bandveerklemmen op. Afgezien van het feit dat ik niet zo heel enthousiast wordt van het gegeven dat deze klemmen een speciale tang nodig hebben, zijn de klemmen ook bijna 30 jaar oud. Dan heb ik toch zoiets van: doe maar vier nieuwe.
Feije wrote: Sun Nov 06, 2022 6:05 pmVerende klemmen heb ik zelf nooit gebruikt, maar het idee klinkt wel erg cool!
Ik kwam ze onder andere hier tegen. De prijs is wat minder cool.

Vooral als slangen alleen lek zijn bij koude of warme motor lijkt me moeilijk op te sporen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Je kan ook nog de Clic-R klemmen overwegen, ook daarvoor heb je een speciale tang nodig maar het is een ding waar goed over nagedacht is m.b.t. de continuïteit van de kracht op het rubber van de betreffende slang.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Het duurde even, maar de radiateurslangen zijn aangekomen vanuit Turkije. Aankomende week ga ik de koelvloeistof maar eens verversen.

Natuurlijk vlak voor de APK nog een extra dingetje ontdekt. Eind van de ochtend vertrok ik voor familiebezoek en vlak na vertrek zag ik dat het motorstoringslampje bleef branden. In een zijstraat even geparkeerd en geluisterd naar vreemde geluiden. Opnieuw starten, want misschien is het een slecht contact. Lampje bleef branden, maar ik merkte ook niks vreemds aan de motorloop, dus op het gemak richting de familie gegaan.

Vanmiddag een uitgebreidere blik onder de motorkap geworpen. He, oliesporen rond het luchtfilterhuis. Oliepeil staat halverwege. Da's niet goed. Ik denk dat de kleppendekselpakking het aan het begeven is. Thuis maar eens kijken of ik dat haalbaar vind om te doen. Maar ik neig ernaar om het bij de APK te laten oplossen, ook vanwege de steeds minder aangename sleuteltemperaturen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Vandaag iets meer op m'n gemak de boel nog eens bekeken. Het motorstoringslampje is na die ene rit uitgebleven, misschien zat er een stekker net niet lekker of zo.

Gisteren voor de terugreis een half litertje olie bijgevuld zodat het peilniveau weer op max staat en ik een idee kan krijgen hoe hard het lekt. Vandaag nog even goed gekeken en wat fotootjes gemaakt. Het is niet supergoed te zien op de foto's, maar op het randje waar bougiekabels bovenlangs gaan ligt een laagje olie.

Image

Image

Image

Komt dit bij de kleppendekselpakking vandaan? Want eigenlijk had ik de oliesporen dan verwacht onder het randje waar de olie nu op ligt.Maar ik weet niet waar het anders vandaan zou moeten komen. Jullie ideeën?
Post Reply