Het wordt hoog tijd voor een update hier.
Bart heeft de versnellingsbak gewisseld en zoals uitgebreid besproken heeft Henk de oude onderzocht. Na het plaatsen van de "nieuwe" versnellingsbak ontstond er een probleem met de koeling: die functioneerde niet goed meer. Verschillende slangen zat dicht met smurrie, geen idee wat. De radiateur was ook geblokkeerd. Die is vervangen voor een exemplaar dat ik nog had liggen van een van de gesloopte Xantia's. Daarmee werkte het koelsysteem weer wel maar de verwarming werkt nog steeds niet. Dat is in deze tijd van het jaar behoorlijk irritant.
Als het niet anders is zal de kachelradiateur ook vervangen moeten worden. Dat heb ik nog even uitgesteld omdat Bart nog een idee had om de huidige weer open te krijgen maar dat hij dat eerst wilde uitproberen bij een Xantia van een andere klant. Dat zal inmiddels wel geprobeerd zijn maar ik weet nog niet wat de uitkomst daarvan was. Ondertussen rijden we door zonder verwarming in deze.
De V6 exclusive waarmee ik dagelijks rijd blijft een zorgenkindje. Nu stinkt het binnen naar koelvloeistof, lekt ie behoorlijk olie en meen ik een verdacht geluid te horen bij het rijden. Vooral dat laatste maakt me bang voor opnieuw problemen met de automatische versnellingsbak en daarom heb ik hem in Oldemarkt achtergelaten zodat Bart er een keer naar kan kijken als hij tijd heeft.
De laatste tijd heb ik met die auto ook vaak het probleem dat de transponder in de sleutel niet gelezen wordt en dus de auto niet wil starten. 1 keer kreeg ik hem echt niet gestart en toen ben ik voor nood maar met een VW Caddy naar de klant gereden...de vernedering!

Meestal, als ik de sleutel omdraai, even wacht met starten tot het lampje met het sleutelsymbool op het dashboard uit is en dan start gaat het wel goed. Ik nam de afgelopen dagen de reservesleutel maar mee om te kunnen testen, als het weer gebeurt, of de reservesleutel nog wel werkt.
Oftewel: ligt het aan de sleutel of aan de auto? Maar pertinent weigeren zoals vorige week heeft ie sindsdien niet meer gedaan.
Het is toch wel zot dat ik nu 6 Xantia's heb waarvan geen enkele geschikt is om mee naar klanten te gaan. De enige die technisch goed is tot nu toe is de rode 1.8 maar daar moet ik met de hand schakelen (zucht) en die heeft natuurlijk die schade rechtsachter.