Mijn Xantia z'n interieur heeft / had zetels Alcantara/ stof, maar nu enkele jaren geleden enkel al de bestuurderszetel geheel moeten vervangen
door een gewone standaard Xantia zetel. Was volledig door de bekleding ervan gegaan.
Oude zetel had ook wel de zeer praktisch ingebouwde armsteun en de vervangende zetel heeft dat dan niet meer.
De bekleding van de achterzetels / onderzijde komt ook al los en dat zie je zeker als je deze wil inklappen.
Vreemd is dan wel dat de rugbekleding ervan nog wel steeds in perfecte staat blijft.
De Xantia Break HDi van Alfred
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Die Alcantara/stof combinatie heb ik ook, al weer een hele tijd geleden het alcantaradeel van de bestuurdersstoel laten vervangen en gelijk de rest wat laten opvullen, dit houdt zich best wel goed.
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Maar ik moet zeggen dat ik de motor van mijn Xantia best stil vind. Zeker voor een auto uit '93. Vooral passagiers die die periode bewust hebben meegemaakt hebben dat al een paar keer opgemerkt.
Na een lange rit op de achterbank zeiden mijn zusjes ook al dat de achterbank zo lekker zacht zit. Voorin zie ik passagiers vooral worstelen met waar ze hun benen moeten laten. Mensen zijn blijkbaar teveel aan auto's met een hoge zit gewend geraakt.H@ns wrote: ↑Tue Jul 26, 2022 4:08 pm Grappig detail: deze week terug met de Xantia in Eindhoven en als ik heel eerlijk ben; die stoelen zitten toch echt lekker hoor! Gisteren een ritje naar Spijkenisse en ook toen weer dat gevoel. Gewoon de standaard stoelen maar wat zit dat toch heerlijk.
Maarja echt objectief ben ik ook weer niet want op de terugreis van Frankrijk naar Eindhoven (300km) zei mijn lief “goh, deze stoelen zitten eigenlijk wel wat lekkerder dan die leren stoelen van de C5” (ph III)
Waarop ik antwoordde “sorry wat zei je schatje, ik hoorde het niet want de C5 is veel stiller “
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Alfred,Alfred wrote: ↑Sun Jul 24, 2022 1:33 pm Lbarré, dank voor de reactie. Ik heb stukjes over de dorpels laten lassen. Het probleem met de mistlampen bleek een simpel stekkertje in de linker wielkast. Daarna was de auto zonder enige opmerking goedgekeurd.
Die zilvergrijze HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 gaat de sloop in. De wagen heeft te lang stilgestaan en idd de verkeersbelasting is verhoogd, bovendien is het een EURO2 tegen EURO3 voor de andere.
Ik mag dan wel weer een jaar rijden, maar de dame ziet er uit als een lijk met doorligplekken. De lak is helemaal kapot.
Donkergrijs met bijna sneeuwwitte vegen. Motorisch en technisch mankeert er niets aan. Gisteren nog bijna 400 km gemaakt.
@Feije, jullie krijgen voor dat geld prachtige wegen. Wij hebben hier nog altijd hydropneumatische wielophanging nodig
Mvg. Alfred.
Ik heb 2 vrienden die beide een Xantia X2 1.9TD begin dit jaar op Belgisch kenteken hebben gezet, hoeveel hun dat heeft gekost weet ik niet maar beide zeggen dat dit erg mee viel.
Je kan dit trouwens online berekenen en als het een auto is die al ingeschreven is geweest in België weet je dat tot op de cent nauwkeurig.
Als je toch die HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 hebt staan zou ik toch eens goed overwegen om die toch in gebruik te nemen, dat die lang heeft stil gestaan zal wel hier en daar een probleempje geven maar die zijn op te lossen.
Dat die nu euro2 is ipv euro3 gaat erg weinig verschil maken , in de LEZ mag je toch niet meer in met beide.
Het zou echt wel zonde zijn om die Exclusief te gaan slopen,tenzij je natuurlijk uitgekeken bent op de Xantia en liever iets anders hebt.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Kris, fijn om weer wat van je te horen
Ja, een 2000-Euro2 of 2001-Euro3 maakt in België niet meer uit.
In Nederland maakt(e) dat wel groot verschil.
Eigenlijk gaat dit nergens over.
De dieselproblemen met roet kwamen door de ongeregelde mechanische rotatie-inspuitpompen. Met de stadsbussen van toen voorop.
Met computergestuurde common rail techniek (zoals de HDi) zijn die problemen enorm veel minder.
Een Euro4 mag wel in Antwerpen, een Euro3 niet. Wat zou het verschil zijn, bij 60km/u zelfde emissie als een '3' bij 50?
Dit zijn vaak beslissingen van incompetente wethouders die CO2 veel erger vinden dan kooldioxide.
En hun naam in de plaatselijke geschiedenisboekjes belangrijker vinden dan het verkrijgen van enige kennis van zaken.
Hoe ook, ik kom niet meer in die steden en ze verdienen aan mij geen cent.
De HDi-110 Break Exclusief slopen kan ik nog steeds niet over mijn hart krijgen. Er mee gaan rijden zie ik ook niet meer zitten.
Ze is nooit in België ingeschreven, er is wel een gelijkvormigheidsattest om dat te kunnen doen.
Wat er mee te doen? Ze diende voor reserve onderdelen maar ik heb nooit iets nodig gehad, behalve even de kachelventilator-unit.
Mocht je belangstelling hebben voor de hele wagen...
Mijn huidige Xantia mag weer een jaar en is verder perfect in orde, ze ziet er alleen uit als een lijk in ontbinding
Groet, Alfred.
Ja, een 2000-Euro2 of 2001-Euro3 maakt in België niet meer uit.
In Nederland maakt(e) dat wel groot verschil.
Eigenlijk gaat dit nergens over.
De dieselproblemen met roet kwamen door de ongeregelde mechanische rotatie-inspuitpompen. Met de stadsbussen van toen voorop.
Met computergestuurde common rail techniek (zoals de HDi) zijn die problemen enorm veel minder.
Een Euro4 mag wel in Antwerpen, een Euro3 niet. Wat zou het verschil zijn, bij 60km/u zelfde emissie als een '3' bij 50?
Dit zijn vaak beslissingen van incompetente wethouders die CO2 veel erger vinden dan kooldioxide.
En hun naam in de plaatselijke geschiedenisboekjes belangrijker vinden dan het verkrijgen van enige kennis van zaken.
Hoe ook, ik kom niet meer in die steden en ze verdienen aan mij geen cent.
De HDi-110 Break Exclusief slopen kan ik nog steeds niet over mijn hart krijgen. Er mee gaan rijden zie ik ook niet meer zitten.
Ze is nooit in België ingeschreven, er is wel een gelijkvormigheidsattest om dat te kunnen doen.
Wat er mee te doen? Ze diende voor reserve onderdelen maar ik heb nooit iets nodig gehad, behalve even de kachelventilator-unit.
Mocht je belangstelling hebben voor de hele wagen...
Mijn huidige Xantia mag weer een jaar en is verder perfect in orde, ze ziet er alleen uit als een lijk in ontbinding
Groet, Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Inderdaad! Het zou zonde zijn om die fijne
Dieseltjes zomaar de pers in te rijden omdat de steden en locale overheden er zo’n onoverzichtelijke puinhoop van maken qua beleid!!
En welkom terug TRXke
Dieseltjes zomaar de pers in te rijden omdat de steden en locale overheden er zo’n onoverzichtelijke puinhoop van maken qua beleid!!
En welkom terug TRXke
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Heb nu op mijn Xantia HDi een probleem en dit vooral bij het optrekken en bij langzaam rijden.
Krijg geluid alsof er in de uitlaat een gaatje zit. Alles al geheel degelijk nagekeken en echt nergens iets te zien of te vinden.
Iemand soms enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
Alleszins dank
Krijg geluid alsof er in de uitlaat een gaatje zit. Alles al geheel degelijk nagekeken en echt nergens iets te zien of te vinden.
Iemand soms enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
Alleszins dank
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Het treedt op bij (stevig) optrekken en ook bij langzaam rijden,
of bedoel je rustig optrekken en langzaam rijden?
Het gaat over de HDi-110, want de '90' is behoorlijk anders.
Mijn eerste gedachten gaan uit naar de EGR.
Dat zit tussen de cilinderkop en het schutboard.
of bedoel je rustig optrekken en langzaam rijden?
Het gaat over de HDi-110, want de '90' is behoorlijk anders.
Mijn eerste gedachten gaan uit naar de EGR.
Dat zit tussen de cilinderkop en het schutboard.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Wel treedt op bij beide, dus zowel bij stevig als bij langzaam optrekken/rijden.
Bij stationair draaien even dat geluid nog te horen en dan weg.
Is een HDi-110. Maar die EGR-klep is al jaren niet meer in dienst.
Bij stationair draaien even dat geluid nog te horen en dan weg.
Is een HDi-110. Maar die EGR-klep is al jaren niet meer in dienst.