De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Dat maakt de keuze juist zo moeilijk, het behoeft denk ik weinig betoog dat als tijdens het aandraaien met een momentsleutel de laatste ⅛ slagen schoksgewijs en met een hoop kabaal gepaard gaan je niet goed of zoals Stars_Falling_93 zelf zou zeggen suboptimaal bezig bent.
Nou heb ik eigenlijk nog mazzel dat er hier bij de meeste auto's alleen staal in de buurt is, in contact met alu kan het nog beroerder uitpakken.
Bij die bewuste Tiguan hebben we de laatste keer besloten de bouten heel licht in te spuiten met vaseline, dat is een bedroevend slecht smeermiddel maar helpt wel tegen oxidatie.
Een andere mogelijkheid is de auto 's winters binnen te laten staan, het liefst in een verwarmde garage.
Nou heb ik eigenlijk nog mazzel dat er hier bij de meeste auto's alleen staal in de buurt is, in contact met alu kan het nog beroerder uitpakken.
Bij die bewuste Tiguan hebben we de laatste keer besloten de bouten heel licht in te spuiten met vaseline, dat is een bedroevend slecht smeermiddel maar helpt wel tegen oxidatie.
Een andere mogelijkheid is de auto 's winters binnen te laten staan, het liefst in een verwarmde garage.
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Ik kan me herinneren al eens iets over dat onderzoek te hebben gelezen. Was voor mij in ieder geval genoeg aanleiding om geen vet op wielbouten te doen. Het aanhaalmoment van 90Nm in de Haynes is waarschijnlijk ook bedoeld voor stalen velgen; het merendeel van de Xantia's werd daarop geleverd.
Aan de andere kant heb ik gisteren niks negatiefs gemerkt tijdens mijn compensatieritje met het linker voorwiel op 90Nm. Mijn momentsleutel gaat tot 110Nm, dus de boel vastzetten op 120Nm wordt enigszins gecompliceerd.
Aan de andere kant heb ik gisteren niks negatiefs gemerkt tijdens mijn compensatieritje met het linker voorwiel op 90Nm. Mijn momentsleutel gaat tot 110Nm, dus de boel vastzetten op 120Nm wordt enigszins gecompliceerd.
Zodra ik er echter kwam dat ik slotbouten had, dacht ik al dat dat een keer problemen zou opleveren. Zeker met dit design. En dat kwam nog eerder uit dan ik dacht. In 1993 hadden die bouten misschien nog zin voor Belfast-velgen, maar nu allang niet meer en zijn ze vooral irritant.henkr wrote: ↑Sun Aug 21, 2022 6:16 pmEigenlijk zijn het ook ondingen die slotbouten, ik heb een heel gemene twin-hammer luchtsleutel waarmee echt iedere wielbout eraf vliegt maar durf hem niet op zo'n iel verloopstukje van een slotbout te zetten.
Die gaan dus gewoon nog met een klassieke kruissleutel.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Afspraak met de garage staat. Vanwege de lagere bezetting door de vakantie pas over twee weken. Het kan gelukkig even wachten. Dus dat moet dan maar.
In de tussentijd maar eens aan de slag met de lakstift. Een poosje terug heb ik geïnvesteerd in het een en ander aan poets- en polijstspullen. Maar voor ik daarmee aan de gang ga, moeten eerst een paar beschadiginkjes bijgetipt worden.
In de tussentijd maar eens aan de slag met de lakstift. Een poosje terug heb ik geïnvesteerd in het een en ander aan poets- en polijstspullen. Maar voor ik daarmee aan de gang ga, moeten eerst een paar beschadiginkjes bijgetipt worden.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Afgelopen woensdag bij de garage geweest voor de slotbouten. Toen ze het verloopstukje met het afgebroken stukje zagen, werd er wel even getwijfeld. Maar uiteindelijk toch maar geprobeerd om de vier slotbouten ermee los te krijgen. En ze kwamen alle vier los! Ik heb de slotbouten mee naar huis genomen als monument voor stomme oplossingen voor problemen die niet bestaan.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Voordat mijn Xantia ter APK gaat wil ik nog de koelvloeistof gaan wisselen. Dat is al heel lang niet meer gebeurd, aangezien ik er niks van terug kan vinden in de stapel rekeningen. Alleen ergens een waarschuwing dat de KVS maar meer beschermde tot -15.
Nu zat ik even rond te neuzen welke KVS ik het best kan gebruiken, maar loop daar een beetje in vast. Het instructieboekje spreekt alleen over "een door Citroën voorgeschreven koelvloeistof", dus daar word je niet heel veel wijzer van. De Haynes is iets duidelijker en heeft het over "ethylene glycol-based antifreeze and soft water". Nu vind ik bij de verschillende leveranciers wel koelvloeistoffen die daar op gebaseerd zijn, maar vaak ook nog verschillende variaties van een en hetzelfde merk.
Wat voor koelvloeistof kan ik het best gebruiken? En welke KVS gebruiken jullie?
Nu zat ik even rond te neuzen welke KVS ik het best kan gebruiken, maar loop daar een beetje in vast. Het instructieboekje spreekt alleen over "een door Citroën voorgeschreven koelvloeistof", dus daar word je niet heel veel wijzer van. De Haynes is iets duidelijker en heeft het over "ethylene glycol-based antifreeze and soft water". Nu vind ik bij de verschillende leveranciers wel koelvloeistoffen die daar op gebaseerd zijn, maar vaak ook nog verschillende variaties van een en hetzelfde merk.
Wat voor koelvloeistof kan ik het best gebruiken? En welke KVS gebruiken jullie?
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Ik denk dat je er niet zo snel mee de mist ingaat. De aanduidingen van Volkswagen worden veel gebruikt, dat zijn G11, G12 en G13. Met oude types G12 moest je nog oppassen dat je ze niet in een auto gooide die G11 had gebruikt, want dat kon gaan klonteren als het ging mengen. Op het oude forum las je daar in wat oudere draadjes wel eens horrorverhalen over. De wat modernere G12+ kun je bijna overal in gooien. Die heb ik altijd gebruikt en dat is nooit misgegaan. Maar je kunt volgens mij ook gerust blauwe G11-kvs gebruiken. Dat heb ik vaak genoeg gezien in Xantia's. Alleen groene kvs raad ik af. Dan komt er een moment dat je onder je auto kijkt en denkt van "Hé, er ligt een plasje en het is groen. Maar is het nou koelvloeistof of LHM?"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Aha, dat maakt de Gxx-aanduidingen wat duidelijker. Ik zag dat het nog verder gaat richting G12++ en G13. Ik denk dat ik voor een van de modernere rood/roze KVS ga. Ik was van plan om de boel goed uit te spoelen, aangezien ik geen idee heb hoelang de huidige KVS er al in zit. Met het spoelen wordt het risico dat de oude en nieuwe KVS elkaar niet verdragen geminimaliseerd.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Het is even geleden dat ik me daarin verdiepte, maar die kun je volgens mij niet zomaar in een Xantia gooien. Volgens deze site gaan G12++ en G13 niet zo lekker samen met koperen onderdelen. Ik weet niet wat voor radiateur jij in je Xantia hebt, maar bij mijn Xantia's waren ze af-fabriek beide van koper (eentje is dat inmiddels niet meer ).Stars_Falling_93 wrote: ↑Thu Nov 03, 2022 11:04 pmIk zag dat het nog verder gaat richting G12++ en G13.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Goed punt! Het ziet er niet uit alsof er ooit een nieuwe radiateur in mijn auto is gezet. Het zinnetje op de door jou gelinkte site over de bruine kleur die ontstaat bij het mengen van G11 en G12 roept herkenning op. In het expansievat zie ik vooral ondoorzichtige KVS waarvan de kleur nog het dichtst bij bruin komt. In de rekeningen zie ik dat er bij het vervangen van de waterpomp in april 2020 3L KVS is bijgevuld. Goede kans dat dat tot de bruine kleur heeft geleid.
De productadviseur van Kroon geeft op basis van mijn kenteken deze KVS terug. In een tabelletje hier komt deze terug als meest universele KVS. Kroon speelt het dus op veilig, want die hebben ook nog gewoon G11 in hun assortiment. Maar met het oog op de koperen radiateur moet je dus niet verder gaan dan G12+.
De productadviseur van Kroon geeft op basis van mijn kenteken deze KVS terug. In een tabelletje hier komt deze terug als meest universele KVS. Kroon speelt het dus op veilig, want die hebben ook nog gewoon G11 in hun assortiment. Maar met het oog op de koperen radiateur moet je dus niet verder gaan dan G12+.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Haha, Kroon heeft dus geen idee en geeft je dan maar universele. Dat zal inderdaad vast prima werken. De ANWB heeft die soort volgens mij ook bij zich.
Lijkt me ook. Roestbruin bij koelvloeistof is in mijn ervaring wat meer oranje-achtig. En dan volstrekt ondoorzichtig. Sommige G12 is ook oranje, maar wel doorzichtig. De koelvloeistof van mijn v6 zag er écht niet uit toen ik die auto kocht. Ja, voor zover er nog koelvloeistof in zat dan. Dat was na één keer verversen ook nog lang niet schoon.Stars_Falling_93 wrote: ↑Thu Nov 03, 2022 11:46 pmGoede kans dat dat tot de bruine kleur heeft geleid.
Last edited by Feije on Fri Nov 04, 2022 2:56 pm, edited 1 time in total.