De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Breeze wrote: Sat Nov 07, 2020 12:04 am Pas je wel op dat die compressor niet naar beneden dondert!

Adri
Die bewuste balk waarvan ik me toen afvroeg of ie de ketel kon dragen heeft er nog een functie bij! :)
Ik had nog een takeltje liggen waar ik verder niks mee deed en bedacht dat het wel handig zou zijn om die boven de deur te plaatsen om zware dingen van een aanhanger te kunnen tillen zelfs als er een auto op de brug staat.
Er was dus geen loopkat te vinden met de wieltjes zodanig klein dat ze onder de steunen van de luchtketel kunnen door rollen.
Ik vond uiteindelijk flenswieltjes van nylon (polyamide) die precies de goede buitenmaat hadden.
De gatmaat is 15mm dus ik bedacht dat dit mooi zou moeten draaien om een stukje 15mm CV pijp, de wanddikte van die pijp is 1,5mm m.a.w. daar moet precies een M12 bout in passen, had dus mazzel, het paste allenmaal precies, wieltjes zijn 29mm dik dus 4 stukjes 30mm afgezaagd, boutkoppen aan de buitenzijde vastgelast en aan de binnenzijde een platte ring met zelfborgende moer.
Image
edit: Een ander verhaal: Een pessimist als ik bestelt natuurlijk 5 wieltjes als ie er 4 nodig heeft, 1 op reserve, om dat laatste wieltje niet kwijt te raken hing ik die maar aan een bout waar de bewuste balk mee aan de kolom geschroefd zit, op dat moment zag ik die bout bewegen! de moer kon ik zo met mijn vingers los draaien! Ik heb dus gelijk ook alle andere bouten gecheckt, allemaal los!
De hele constructie is destijds met een kraan op zijn plaats gehesen:
Image
Waarschijnlijk heeft meegespeeld dat dit plaatsvond op de vrijdagochtend voordat de bouwvak begon. :(
Alle bouten waar ik bij kon heb ik inmiddels aangedraaid maar er blijven een aantal over waar nu de achterkant onbereikbaar is voor een sleutel. :(
De ideale situatie zou naar mijn idee betekenen dat onder elke boutkop en moer een sluitring zou liggen (is niet gebeurd) en dat vervolgens alle moeren met hetzelfde moment vastgezet zouden zijn, dit is helaas niet meer te herstellen. :(

groet Henk
Last edited by henkr on Sat Nov 07, 2020 1:03 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Zo op het eerste gezicht en van een afstand van 188 km, lijkt het er gezond uit te zien. Complimenten en dat voor een semi Beta!
Op de foto zie ik geen garagedeur en/of compressor. Die H-balk loopt zeker in de lengterichting van de garage?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Nee, in de lengterichting had ik immers deze al:
Image
Wellicht is het zo duidelijker:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Aha, helemaal duidelijk. V.w.b. niet vastgezette bouten en moeren, het lijkt me wel een onrustig gevoel geven. Je zou kunnen overwegen om een toegang te creëren middels het boren van een gat. Bedenk daarbij dat het lijf van een H-profiel laag belast is en wel wat materiaal kan missen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De toegankelijkheid wordt voornamelijk belemmerd door de later aangebrachte isolatie en betimmering, 1 kolom aan de woonhuiszijde is een WGU-profiel die met de open kant naar de muur staat dus de achterkant is ook ontoegankelijk voor een sleutel. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

4 dagen geleden was de offerte binnen, zoals ik al dacht een dikke 500€, per omgaande retour gestuurd en vervolgens wordt het weer heel stil! :(
Dit is een totaal onbekende wereld voor mij, als je zulke streken in de gezondheidszorg zou uithalen werd het linea recta naar de tuchtraad en dan bleef het niet bij een waarschuwing maar eerder een levenslange schorsing.
Daarna vermoedelijk nog een justitieel onderonsje met als uitkomst een paar maanden detentie wegens grove nalatigheid. :twisted: :oops:
Kennelijk zijn er grote verschillen tussen de diverse beroepsgroepen, waarbij opgemerkt dat juist de deurenbedrijven allemaal schermen met een 24/7 storingsdienst. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Maar ik had verwacht dat er een aardig en behulpzaam medeforumlid wel was gekomen, aan de hand van het schema, met een slim (cunning) plan.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Nov 12, 2020 9:59 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Ja Henk, wat moet ik hier nu op antwoorden :-)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dat ik eigenwijs ben? :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 349
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Nog even naar de documentatie gekeken die Henk gelinkt heeft.
Daarin is in hst 5 wél te zien, hoe het systeem werkt, met omkeer relais voor open en dicht.

Maar er is niet te zien hoe die relais aangestuurd worden. Dus ook niet hoe je dat eventueel kunt overbruggen om ervoor te zorgen dat de deur via een soort noodbediening elektrisch open of dicht gedaan kan worden.

Er is een echt schema nodig om daar iets over te kunnen zeggen.....

Groet,
JW
Post Reply