Page 13 of 26
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 11:26 pm
by Feije
Inderdaad. De enige conclusie die je eruit kunt trekken is dat die zekeringen een keer vervangen zijn. Waarom ze vervangen zijn, blijft giswerk. Tenzij je in de onderhoudshistorie duikt natuurlijk
.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jul 11, 2022 9:43 pm
by Stars_Falling_93
Breeze wrote: ↑Sun Jul 10, 2022 11:11 pmDe ampèrage is het enige belangrijke aan een zekering. Uiterlijk is onbelangrijk.
Volgens mijn instructieboekje moet het 15A zijn, maar de Haynes zegt 10A. Ik vertrouw dan meer op die laatste, want ik heb gemerkt dat er in mijn instructieboekje wel meer staat dat anders is in de praktijk.
Feije wrote: ↑Sun Jul 10, 2022 11:26 pmInderdaad. De enige conclusie die je eruit kunt trekken is dat die zekeringen een keer vervangen zijn. Waarom ze vervangen zijn, blijft giswerk. Tenzij je in de onderhoudshistorie duikt natuurlijk
.
Daarin is niks te vinden over vervangen zekeringen. Maar historie voor 2008 heb ik niet, dus het kan altijd nog in de vijftien jaar tussen 1993 en 2008 zijn gebeurd.
Mijn vraag kwam ook voort uit het feit dat een zoektocht door Google Afbeeldingen alleen maar foto's van zekeringen opleverde zoals er in de rest van de zekeringkast zitten. En aangezien de enige andere zekering op een plek zit die in mijn auto niet gebruikt wordt, dacht ik: misschien is het een brugdingetje of zo om een circuit toch sluitend te kunnen maken. Enfin, goed om te weten dat het afwijkende uiterlijk in orde is.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jul 11, 2022 11:09 pm
by Feije
Stars_Falling_93 wrote: ↑Mon Jul 11, 2022 9:43 pmVolgens mijn instructieboekje moet het 15A zijn, maar de Haynes zegt 10A. Ik vertrouw dan meer op die laatste, want ik heb gemerkt dat er in mijn instructieboekje wel meer staat dat anders is in de praktijk.
Wat voor code staat er achterop je instructieboekje? Bij mij is het iets van NL-3007/2, wat inhoudt dat het de tweede uitgave (in Nederland) is van 1997. Ampèrages van zekeringen kunnen heel goed per modeljaar verschillen. In de eerste uitgave van '97 staat het v6-blok nog niet. Daarom heb ik er een nieuwere in gelegd (en ook omdat de originele uit elkaar viel). Het was me daarvóór al opgevallen dat mijn motormanagement met 10A is gezekerd in plaats van 5A zoals in het instructieboekje stond. Die zekering zag er ook anders uit dan de andere. In de nieuwere uitgave, waar ook de v6 in stond, werd die wel als 10A-zekering aangegeven. Kennelijk trekt het motormanagement van een v6 (iets) meer dan 5 ampère.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Tue Jul 12, 2022 3:29 pm
by Stars_Falling_93
Bij mij staat er X1-D-3004/2 achterop. Als die zekering van 10A er niet in zou horen, maar een van 15A, dan zou de zekering van 10A toch al lang geklapt zijn omdat die te krap bemeten is?
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Tue Jul 12, 2022 8:45 pm
by Stars_Falling_93
Vanmiddag de achteruitrijschakelaar doorgemeten en het lijkt erop dat de schakelaar gewoon zijn werk doet. Ik had de multimeter op de piepstand gezet en na deze aangesloten te hebben op de schakelaar gaf deze duidelijke piepsignalen als ik de achteruit inschakelde. Toen ik de stekker terug monteerde en naar de achterlichten liep deden de achteruitrijlichten het ineens weer!
Stekker er weer af en nog eens meten. Schakelaar doet keurig wat 'ie moet doen en de multimeter sloeg aan het piepen als ik de pook in de achteruitpositie manoeuvreerde. De hoeveelheid Ohms zijn wel wat laag: 0,1. Mijn conclusies zijn nu dat, of de schakelaar bezig is met overlijden, of er zit ergens een kabelkreuk die ervoor zorgt dat de achteruitrijlichten het maar af en toe doen. Het laatste vind ik het minst aantrekkelijke idee, die kabel loopt tenslotte de hele auto door. Maar ik vrees dat het wel die kant opgaat. Of is het mogelijk dat de schakelaar maar half werkt?
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Tue Jul 12, 2022 10:10 pm
by Feije
Dat laatste zou ik me wel kunnen voorstellen, als die schakelaar bijvoorbeeld intern wat smoezelig is. Ik heb alleen even niet scherp voor de geest hoe zo’n schakelaar eruit ziet (het deel wat in de bak zit tenminste) en of daar iets aan schoon te maken valt.
Mocht je toch uitgaan van een draadbreuk: kijk eens of de lichten het ook doen met de kofferklep open. Goeie kans dat een eventuele draadbreuk in de slurf daarnaartoe zit.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Wed Jul 13, 2022 3:51 pm
by Stars_Falling_93
Het wordt nog minder helder. Gisteravond ging ik nog even een rondje rijden. Alvorens te vertrekken dacht ik: eens kijken of de andere lichten op de klep het wel allemaal doen. Om zo de waarschijnlijkheid van een draadbreuk in de slurf tussen koets en achterklep te testen. Dus mistlichten, achterlichten en achteruitrijlichten aan en wat schetst mijn verbazing? Ze deden het allemaal! Inclusief achteruitrijlichten. Gelijk de klep open gezet om te kijken of dat verschil opleverde, maar alles bleef het keurig doen. Vervolgens maar vertrokken.
Halverwege het rondje nog eens gekeken en weer deden ze het allemaal. Bij thuiskomst nog een keer gekeken. Als het een slecht contact is, kan het immers door trillen veranderen.
Wat me nog te binnen schoot is dat ik best veel speling voelde als de stekker op de achteruitrijschakelaar zat. Dus misschien zijn de contactjes in de schakelaar te ruim en zit daar het contactprobleem. Ik ga dit goed in de gaten houden. En als ik binnenkort de bakolie ga vervangen ga ik de stekker aan een nader onderzoek onderwerpen en er misschien ook maar een nieuwe schakelaar in zetten.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Fri Jul 29, 2022 5:37 pm
by Stars_Falling_93
Vanmiddag lekker een paar uurtjes geworsteld met Lorraine. Het rechter knipperlicht op het voorscherm had een barst, dus beide knipperlichten vervangen door exemplaren van TYC.
Daarnaast waren de accupoolklemmen toe aan vervanging. De bouten waren zo ver in de oude gedraaid dat de klemmen niet meer fatsoenlijk vast te zetten waren. Ze zaten nog wel geklemd, maar je kon ze zo lostrekken. De makkelijke route zou zijn om de kabel na de klem door te knippen en de nieuwe eraan te zetten. Maar omdat de kabels nogal kort zijn, heb ik de oude klemmen eraf gesloopt. Is een leuk klusje...
Foto's volgens vanavond. Eerst even uitrusten en eten.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 31, 2022 8:53 pm
by Stars_Falling_93
Tot zover mijn tijdsplanning. Maar goed, foto's dus.
De operatie met de knipperlichten was vanwege dit knipperlicht. Niet heel opvallend, maar als je het eenmaal had gezien, bleef je het zien.
De nieuwe van TYC zijn iets donkerder zoals hier te zien is. Maar dat combineert erg goed met de rookglas achterlichten.
En hier de reden waarom de accupoolklemmen aan vervanging toe waren.
De bouten hadden zich zover in het lood gevreten dat ze niet meer aan te draaien waren. Op de achtergrond de ravage waarin de oude klemmen van de auto afkwamen. De ijzerzaag erin zetten was de enige optie om ze los te krijgen.
Geinig detail dat ik zag op mijn oude knipperlichten. Naast de chevrons van Citroën en de leeuw van Peugeot is ook het logo van Talbot in het plastic geperst. Dat bestond in 1993 nog net als onderdeel van PSA.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Aug 01, 2022 7:58 pm
by H@ns
Inderdaad volgens mijn hebben ze het eind ‘93 afgestoten. Mijn broer had vroeger zo’n Talbot. Best leuke auto’s