Page 12 of 26
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jun 20, 2022 9:51 am
by henkr
Dan is Duitsland dus heel wat soepeler, eigenlijk niet te geloven dat je met een auto die je meer dan 24 jaar van de Fransen gekocht hebt er niet meer welkom bent, de boodschap is dus: "koop maar iets anders"
Antwoord: O.K! gaan we doen!
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jun 20, 2022 10:59 am
by JW-C5
Met die T1 ben je in Frankrijk nog gewoon welkom.
Maar niet overal, op elk moment. En dat zijn maar weinig momenten en plekken.
Groet,
JW
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jun 20, 2022 11:24 am
by henkr
Met excuses aan TS
Zolang mijn 94'er 106-1.0 zelfs amper in staat is een eentje achter die 0,0 % CO te scoren en nog steeds de mogelijkheid biedt een verbruik te realiseren van 1:20 en geen olie verbruikt zie ik het probleem nog niet echt glashelder.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Mon Jun 20, 2022 12:26 pm
by Stars_Falling_93
Tato wrote: ↑Sat Jun 18, 2022 5:43 pmIn Frankrijk is die combinatie verboden!
Volgens Franse wetgeving zou ik volgens mij geen eens gele koplampen mogen hebben. De Fransen hebben na het afschaffen van de verplichting voor gele koplampen er gelijk een verbod op ingvoerd dat gold vanaf dat moment. Dat zou betekenen dat mijn Xantia überhaupt geen gele lichten mag hebben, als ze een Frans kenteken zou hebben.
In NL moet de kleur geel of wit zijn en moet de kleur per soort verlichting gelijk zijn. Dus in principe mag je volgens de Nederlandse wet wit dimlicht en geel grootlicht hebben.
H@ns wrote: ↑Sun Jun 19, 2022 2:11 pmMaar voor een T1 is het in Frankrijk sowieso zoeken naar steden en gebieden waar je nog mag komen. Alles van voor bouwjaar 1998 krijgt geen milieu sticker meer.
Voor aanschaf had ik wel gekeken of ik de Nederlandse milieuzones in mocht. Naar aanleiding hiervan ben ik eens gaan kijken naar buitenlandse milieuzones bij de ANWB en mijn conclusie is dat de milieuzones in België het beroerdst zijn. Vooral omdat Vlaanderen, Wallonië en Brussel hun eigen regels hebben.
henkr wrote: ↑Mon Jun 20, 2022 9:51 amDan is Duitsland dus heel wat soepeler, eigenlijk niet te geloven dat je met een auto die je meer dan 24 jaar van de Fransen gekocht hebt er niet meer welkom bent, de boodschap is dus: "koop maar iets anders"
Antwoord: O.K! gaan we doen!
In Duitsland krijgt mijn auto gewoon de sticker met de groene 4. De sticker met het Duitse kenteken zat nog op de voorruit toen ik 'r kocht. Wat betreft iets anders kopen: ik wacht wel tot ik vrijstelling krijg op basis van leeftijd. Krijg ik die niet, kom ik niet. Ga ik wel ergens anders vakantie vieren.
Maar met de benzineprijzen van dit moment voel ik weinig behoefte om per auto op vakantie te gaan. Vliegen kost je waarschijnlijk minder, dus tot zover de milieuwinst.
henkr wrote: ↑Mon Jun 20, 2022 11:24 amZolang mijn 94'er 106-1.0 zelfs amper in staat is een eentje achter die 0,0 % CO te scoren en nog steeds de mogelijkheid biedt een verbruik te realiseren van 1:20 en geen olie verbruikt zie ik het probleem nog niet echt glashelder.
Tja, toegang tot milieuzones op basis van emissietesten zou logischer zijn. Maar daar is blijkbaar nog niemand opgekomen of men vindt het te ingewikkeld. Milieuzones voor oude diesels vind ik eigenlijk de enige logische algemene norm, omdat oude diesels aantoonbaar allemaal veel vervuilender zijn.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sat Jul 09, 2022 11:13 pm
by Stars_Falling_93
Terwijl ik bezig was met de lichten bekeek ik het setje reservelampen ook eens nader. Origineel Citroën, maar bedoeld voor een BX of bepaalde types AX. Qua lamptypes maar van zeer beperkte toegevoegde waarde voor een Xantia. De vorige eigenaar had een BX voordat hij deze Xantia kocht. Hij zal het setje reservelampen wel meegenomen hebben naar zijn nieuwe auto zonder zich het verschil te realiseren. Zijn er BX- of AX-rijders hier die daar eventueel interesse voor hebben?
Vorig weekend kwam ik erachter dat de achteruitschakelaar opnieuw geen sjoege geeft. In de Haynes staat een manier om de schakelaar te testen, dus dat maar eens doen om zeker te weten dat het daaraan ligt.
Verder wilde ik nog een achterklepservo van een type 2 monteren, zodat ik niet meer dat zenuwachtige 'phieeuuwph' geluid heb, maar gewoon een mooie klak. Dat past echter voor geen meter in de achterklep. De nieuwe servo is kleiner, dus het stangetje waarmee het slot wordt bedient is te kort vanaf de originele plaats. Maar ook qua schroefgaten past het niet goed; bij een type 2 staan ze iets dichter bij elkaar dan bij een type 1.
Ik had hier of op CiFo gelezen van iemand die een servo type 2 in zijn type 1 had gedaan zonder al teveel problemen dus ik ging er vanuit dat het wel zou passen. Blijkbaar niet dus. Zijn anderen hier tegenaan gelopen? Ik zit er nu aan te denken om twee gaatjes bij te boren in de achterklep of de nieuwe servo op een andere manier op de juiste plek te bevestigen.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 1:52 am
by Feije
Huh!? Ik heb inderdaad een type 2-servo in mijn type 1 zitten, maar dat klinkt ook helemaal niet anders. Het is alleen maar een “klak” bij mij. Wellicht hebben late t1’s al een t2-servo, aangezien mijn v6 van ‘97 is. Ik heb het ook alleen maar gewisseld omdat ik graag een dicht knopje in mijn achterklep wou (het slot werkte toch niet meer).
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 2:06 pm
by Stars_Falling_93
Als je de latere servo hebt klopt het dat die als klak klinkt. Volgens de
database die ik gebruik zit de latere servo erin vanaf ORGA 7308.
Het knopje of slot is los te vervangen van de servo als ik de tekeningen goed bekijk.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 3:52 pm
by Feije
Klopt, maar volgens mij heb ik destijds gewoon het hele ding vervangen. Het ORGA-nr van die Xantia is 7365, dus daar zat dan inderdaad af-fabriek al het latere type in. Voor mijn Turbo CT geldt dat ook (7325). Die klinkt dan ook precies hetzelfde.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 7:33 pm
by Stars_Falling_93
Ah kijk, dat verklaart. Ik ga de post die ik eerder noemde nog eens opzoeken. Daar werd de latere servo ook in een 1A geschroefd. Mogelijk is diegene nog te bereiken en kan ik uitvinden of die tegen hetzelfde probleem aanliep als ik.
Vanmiddag even de tijd genomen om het deurrubber van de deur linksvoor te vervangen. Daardoor gingen we van dit:
Naar dit:
Het beschadigde rubber dichtte nog prima af. Dat wil zeggen, ik heb geen druppel binnen gezien tijdens stormen en zware regenbuien. Maar dit is toch wat netter.
Ook nog even gekeken naar de achteruitrijschakelaar, maar ik vond 'm iets te ver verstopt zitten in de motorruimte voor een snelle test. Later deze week maar wat meer tijd voor vrij maken. Wel nog even de zekering gecheckt en wat mij de vorige keer niet opviel, zag ik nu wel. De zekering voor de achterlichten (nr. 3) is oké, maar ziet er heel anders uit dan de rest.
Nu ben ik verre van een expert, dus is er iemand die kan zeggen of dit iets uitmaakt? Iets verderop in de zekeringskast zit eenzelfde soort zekering, maar dat is op de plek van de elektrische stoelen (die mijn auto niet heeft).
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Posted: Sun Jul 10, 2022 11:11 pm
by Breeze
De ampèrage is het enige belangrijke aan een zekering. Uiterlijk is onbelangrijk.
Adri