Alle tellerbakken van type2 werken correct bij elke motorisatie, zelfs diesels. Je kunt ze gewoon uitwisselen, hooguit klopt het bereik niet.
Adri moet eerst eens aangeven of de fout percentagegewijs is of een vaste offset heeft.
Waarschijnlijk is de naald verschoven op het asje. Dat kan komen als je met bijna lege accu probeert te starten, dan kunnen de wijzers hard tegen het eindpennetje aan slaan. Mogelijk is dat gebeurd met de wagen waar die bak uitkomt.
Het kan ook zijn dat een deel van de schaal een heel andere fout heeft dan een ander deel van de schaal, de fout is dan ook niet constant hetzelfde, in dat geval zijn de contactvlakjes niet schoon (tussen spoelen en printplaat). De meter is namelijk een hoekmeter en geen stappenmotor.
De V6 Break van Breeze
Re: De V6 Break van Breeze
Heb er nog geen winterbanden onder, dus kan nu absoluut niet rijden. Maar het komt er aan, z.s.m.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Dat wijst dan wel degelijk op een BDP puls - of zelfs een CANbus achtig systeem van communicatie tussen ECU en teller.
Maar dan is de 45% (hoe gemeten eigenlijk?) onverklaard.
Re: De V6 Break van Breeze
Wat is daar gebeurd in Zuid-Holland? De sneeuwstorm des doods?
Als ik naar de weerkaart kijk is het daar bij jullie +5 à 6 graden? dus geen beletsel voor zomerbanden toch?
Daarnaast: Als je echt een groot voorstander van winterbanden bent hadden ze er in november toch al onder gelegen of was de V6 al lang voorzien van een stel mooie Crossclimate's???

"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Aan de hand van een mededeling van de onvolprezen rb, had ik ooit het verband tussen snelheid en toerental uitgezet. En toen mijn V6 nog een goed werkende klokke(n)winkel had klopte dat heel behoorlijk, dus ik had er wel vertrouwen in.
Gisteren bij een GPS snelheid van eksakt 80 km/h, gaf de TT (toevallig) eksakt 3 000 omw/min aan. En dat is dus 43% teveel.
Samen met het geconstateerde toerental van ong. 1 700 omw/min bij stationair draaien, plus een hangende naald van ong. 1 000 omw/min bij dooie motor, doet bij mij een sterke overtuiging ontwaken dat Alfred gelijk heeft en dat het een vaste afwijking (vaste offset in goed NL) van de naald is. Hoe het mogelijk is dat de naald na korte tijd verder terugzakt en bij een mep op z'n kop zelfs naar nul, komt vermoedelijk omdat de spoel wel een nulstand heeft, maar door het gewicht van de naald zakt hij uiteindelijk ook terug naar de eindstop.
Het is hier +6°, de sneeuw is helemaal weg, dus ik durf straks wel een controleritje te maken.
Adri
Edit, Henk was me zoals gewoonlijk weer voor.
Dit wordt vermoedelijk de eerste winter dat ik helemaal zonder wb kan rijden.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
@Adri: Nou ja, die van mij rijdt dus ook niet hoor!
Maar dan meer vanuit de overweging dat ik hem niet in de pekel wil zetten.
Ergo, totaal verschillende beweegredenen met hetzelfde resultaat.
Groet Henk

Maar dan meer vanuit de overweging dat ik hem niet in de pekel wil zetten.
Ergo, totaal verschillende beweegredenen met hetzelfde resultaat.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Nou de schade is te overzien. Er is een permanente overschrijding van het toerental van ong. 850 omw/min over een (gemeten) snelheidsgebied tot 90 km/h. Dat betekent dus een verdraaide wijzernaald. En dat betekent weer het dashboard en de tellerbak opentrekken. Ik laat het lekker zo zitten tot de temperatuur in garage "Het Stoepje" aangenamer is geworden.
Omdat ik nu precies weet hoe die tellerbak in elkaar steekt, kan ik de volgende keer ook het voorpaneel vervangen. Bij de nieuwe bak zat daar een grote (gelijmde) scheur in het glas. Waarschijnlijk heeft iemand ooit een schroevedraaier in de gelijmde bovenrand gezet om de metertjes te kunnen bereiken, Bij voldoende schroefjes en borgpalletjes weghalen, ligt de hele bak open en bloot en is alles makkelijk te onderhouden en te vervangen.
Oh en allemaal bedankt voor het meedenken.
Adri
Omdat ik nu precies weet hoe die tellerbak in elkaar steekt, kan ik de volgende keer ook het voorpaneel vervangen. Bij de nieuwe bak zat daar een grote (gelijmde) scheur in het glas. Waarschijnlijk heeft iemand ooit een schroevedraaier in de gelijmde bovenrand gezet om de metertjes te kunnen bereiken, Bij voldoende schroefjes en borgpalletjes weghalen, ligt de hele bak open en bloot en is alles makkelijk te onderhouden en te vervangen.
Oh en allemaal bedankt voor het meedenken.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Aangezien ik bezig was met controlelampjes, viel mij het volgende op:
Bij op contact zetten gaan rechtsboven de volgende lampjes branden:
Dat zijn de klapzakken voor respectievelijk voor- en zijkant, plus de handremcontrole. Overigens als alles goed werkt gaan ze (de klapzakken) na een paar seconden uit.
In het hele blok zitten de volgend lampjes:
B2 en O1 (voorgloeien) zijn leeg, maar in O3, controlelampje riemen vast, zit een lampje met fitting.
Dit:
doet vermoeden dat ons land niet is uitgerust met zo'n werkend controlelampje. Omdat mijn Xant is gezegend met alle toeters en bellen, zal het bij mij niet aan de uitvoering liggen. Maar waarom zouden ze er dan een lampie hebben ingestopt?
Heeft iemand wel eens een werkend lampje meegemaakt?
Adri
Bij op contact zetten gaan rechtsboven de volgende lampjes branden:
Dat zijn de klapzakken voor respectievelijk voor- en zijkant, plus de handremcontrole. Overigens als alles goed werkt gaan ze (de klapzakken) na een paar seconden uit.
In het hele blok zitten de volgend lampjes:
B2 en O1 (voorgloeien) zijn leeg, maar in O3, controlelampje riemen vast, zit een lampje met fitting.
Dit:
doet vermoeden dat ons land niet is uitgerust met zo'n werkend controlelampje. Omdat mijn Xant is gezegend met alle toeters en bellen, zal het bij mij niet aan de uitvoering liggen. Maar waarom zouden ze er dan een lampie hebben ingestopt?
Heeft iemand wel eens een werkend lampje meegemaakt?
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Ik heb het hier op het oude forum wel eens over gehad en daar waren sommigen ervan overtuigd dat het nooit daadwerkelijk geleverd is. Toch heb ik twee video’s op youtube (jijbuis?) gezien van Xantia’s waarop het bleek te werken. Ook geeft service.citroën onderdeelnummers voor een gordelspanner waar het systeem in zit. Het zou ongeveer werken zoals bij een XM: het lampje gaat branden als de bestuurdersgordel niet vastzit, ongeacht of er iemand op de bestuurdersstoel zit. Voor de overige zitplaatsen werkt het systeem niet.
Ik zal zometeen eens kijken of ik de betreffende video’s kan vinden.
Ik zal zometeen eens kijken of ik de betreffende video’s kan vinden.
Re: De V6 Break van Breeze
Ik heb één van de video's teruggevonden:
https://youtu.be/ztMZAbnJ59U?t=530
De andere was van een Japanse Xantia. Volgens mij een t2 v6 Exclusive. Ik vermoed dat de video inmiddels verwijderd is, maar laat graag het tegendeel bewezen worden
.
Overigens kwam ik bij mijn Xantia een verdacht stekkertje tegen toen ik het tapijt er eens uit haalde onder de bestuurdersstoel: De zwarte stekker is waarschijnlijk een voorbereiding op stoelverwarming en lag daarom ook onder de bijrijdersstoel. Die witte lag daar niet. De kans lijkt me heel groot dat in een gordelspanner met gordelverklikker ergens een niet-contactje zit dat de twee draadjes van de witte stekker doorverbindt, als er geen gordel vastgeklikt zit. Ik heb voor de grap wel eens geprobeerd om de twee pinnen door te verbinden, maar dat haalde helaas niets uit. Ook bij mij zit er (inmiddels) een fittinkje met lampje op de plek van de gordelverklikker. Toch wel verleidelijk om dit eens aan de praat te krijgen. De gordelspanner zou bij een t1 identiek moeten zijn aan die van een XM t2
.
https://youtu.be/ztMZAbnJ59U?t=530
De andere was van een Japanse Xantia. Volgens mij een t2 v6 Exclusive. Ik vermoed dat de video inmiddels verwijderd is, maar laat graag het tegendeel bewezen worden

Overigens kwam ik bij mijn Xantia een verdacht stekkertje tegen toen ik het tapijt er eens uit haalde onder de bestuurdersstoel: De zwarte stekker is waarschijnlijk een voorbereiding op stoelverwarming en lag daarom ook onder de bijrijdersstoel. Die witte lag daar niet. De kans lijkt me heel groot dat in een gordelspanner met gordelverklikker ergens een niet-contactje zit dat de twee draadjes van de witte stekker doorverbindt, als er geen gordel vastgeklikt zit. Ik heb voor de grap wel eens geprobeerd om de twee pinnen door te verbinden, maar dat haalde helaas niets uit. Ook bij mij zit er (inmiddels) een fittinkje met lampje op de plek van de gordelverklikker. Toch wel verleidelijk om dit eens aan de praat te krijgen. De gordelspanner zou bij een t1 identiek moeten zijn aan die van een XM t2
