De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Alle tellerbakken van type2 werken correct bij elke motorisatie, zelfs diesels. Je kunt ze gewoon uitwisselen, hooguit klopt het bereik niet.

Adri moet eerst eens aangeven of de fout percentagegewijs is of een vaste offset heeft.
Waarschijnlijk is de naald verschoven op het asje. Dat kan komen als je met bijna lege accu probeert te starten, dan kunnen de wijzers hard tegen het eindpennetje aan slaan. Mogelijk is dat gebeurd met de wagen waar die bak uitkomt.

Het kan ook zijn dat een deel van de schaal een heel andere fout heeft dan een ander deel van de schaal, de fout is dan ook niet constant hetzelfde, in dat geval zijn de contactvlakjes niet schoon (tussen spoelen en printplaat). De meter is namelijk een hoekmeter en geen stappenmotor.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Heb er nog geen winterbanden onder, dus kan nu absoluut niet rijden. Maar het komt er aan, z.s.m.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Alfred wrote: Sat Jan 16, 2021 10:50 pm Alle tellerbakken van type2 werken correct bij elke motorisatie, zelfs diesels. Je kunt ze gewoon uitwisselen, hooguit klopt het bereik niet.
Dat wijst dan wel degelijk op een BDP puls - of zelfs een CANbus achtig systeem van communicatie tussen ECU en teller.

Maar dan is de 45% (hoe gemeten eigenlijk?) onverklaard.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Breeze wrote: Sun Jan 17, 2021 12:07 am Heb er nog geen winterbanden onder, dus kan nu absoluut niet rijden. Maar het komt er aan, z.s.m.

Adri
Wat is daar gebeurd in Zuid-Holland? De sneeuwstorm des doods?
Als ik naar de weerkaart kijk is het daar bij jullie +5 à 6 graden? dus geen beletsel voor zomerbanden toch?
Daarnaast: Als je echt een groot voorstander van winterbanden bent hadden ze er in november toch al onder gelegen of was de V6 al lang voorzien van een stel mooie Crossclimate's??? :?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

web wrote: Sun Jan 17, 2021 9:56 amMaar dan is de 45% (hoe gemeten eigenlijk?) onverklaard.
Aan de hand van een mededeling van de onvolprezen rb, had ik ooit het verband tussen snelheid en toerental uitgezet. En toen mijn V6 nog een goed werkende klokke(n)winkel had klopte dat heel behoorlijk, dus ik had er wel vertrouwen in.

V6 Snelheid-toerental verband.jpg
V6 Snelheid-toerental verband.jpg (133.6 KiB) Viewed 2525 times

Gisteren bij een GPS snelheid van eksakt 80 km/h, gaf de TT (toevallig) eksakt 3 000 omw/min aan. En dat is dus 43% teveel.

Samen met het geconstateerde toerental van ong. 1 700 omw/min bij stationair draaien, plus een hangende naald van ong. 1 000 omw/min bij dooie motor, doet bij mij een sterke overtuiging ontwaken dat Alfred gelijk heeft en dat het een vaste afwijking (vaste offset in goed NL) van de naald is. Hoe het mogelijk is dat de naald na korte tijd verder terugzakt en bij een mep op z'n kop zelfs naar nul, komt vermoedelijk omdat de spoel wel een nulstand heeft, maar door het gewicht van de naald zakt hij uiteindelijk ook terug naar de eindstop.

Het is hier +6°, de sneeuw is helemaal weg, dus ik durf straks wel een controleritje te maken.

Adri

Edit, Henk was me zoals gewoonlijk weer voor.
Dit wordt vermoedelijk de eerste winter dat ik helemaal zonder wb kan rijden.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

@Adri: Nou ja, die van mij rijdt dus ook niet hoor! :lol:
Maar dan meer vanuit de overweging dat ik hem niet in de pekel wil zetten.
Ergo, totaal verschillende beweegredenen met hetzelfde resultaat. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Nou de schade is te overzien. Er is een permanente overschrijding van het toerental van ong. 850 omw/min over een (gemeten) snelheidsgebied tot 90 km/h. Dat betekent dus een verdraaide wijzernaald. En dat betekent weer het dashboard en de tellerbak opentrekken. Ik laat het lekker zo zitten tot de temperatuur in garage "Het Stoepje" aangenamer is geworden.

Omdat ik nu precies weet hoe die tellerbak in elkaar steekt, kan ik de volgende keer ook het voorpaneel vervangen. Bij de nieuwe bak zat daar een grote (gelijmde) scheur in het glas. Waarschijnlijk heeft iemand ooit een schroevedraaier in de gelijmde bovenrand gezet om de metertjes te kunnen bereiken, Bij voldoende schroefjes en borgpalletjes weghalen, ligt de hele bak open en bloot en is alles makkelijk te onderhouden en te vervangen.

Oh en allemaal bedankt voor het meedenken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Aangezien ik bezig was met controlelampjes, viel mij het volgende op:
Bij op contact zetten gaan rechtsboven de volgende lampjes branden:

Controlelampjes rechtsboven.jpg
Controlelampjes rechtsboven.jpg (21.09 KiB) Viewed 2492 times
Dat zijn de klapzakken voor respectievelijk voor- en zijkant, plus de handremcontrole. Overigens als alles goed werkt gaan ze (de klapzakken) na een paar seconden uit.

In het hele blok zitten de volgend lampjes:
Controlelampjes rechtsboven.jpg
Controlelampjes rechtsboven.jpg (23.68 KiB) Viewed 2492 times
B2 en O1 (voorgloeien) zijn leeg, maar in O3, controlelampje riemen vast, zit een lampje met fitting.

Dit:
Controlelampje riemen.jpg
Controlelampje riemen.jpg (70.11 KiB) Viewed 2492 times

doet vermoeden dat ons land niet is uitgerust met zo'n werkend controlelampje. Omdat mijn Xant is gezegend met alle toeters en bellen, zal het bij mij niet aan de uitvoering liggen. Maar waarom zouden ze er dan een lampie hebben ingestopt?
Heeft iemand wel eens een werkend lampje meegemaakt?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Ik heb het hier op het oude forum wel eens over gehad en daar waren sommigen ervan overtuigd dat het nooit daadwerkelijk geleverd is. Toch heb ik twee video’s op youtube (jijbuis?) gezien van Xantia’s waarop het bleek te werken. Ook geeft service.citroën onderdeelnummers voor een gordelspanner waar het systeem in zit. Het zou ongeveer werken zoals bij een XM: het lampje gaat branden als de bestuurdersgordel niet vastzit, ongeacht of er iemand op de bestuurdersstoel zit. Voor de overige zitplaatsen werkt het systeem niet.

Ik zal zometeen eens kijken of ik de betreffende video’s kan vinden.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Ik heb één van de video's teruggevonden:

https://youtu.be/ztMZAbnJ59U?t=530

De andere was van een Japanse Xantia. Volgens mij een t2 v6 Exclusive. Ik vermoed dat de video inmiddels verwijderd is, maar laat graag het tegendeel bewezen worden ;).

Overigens kwam ik bij mijn Xantia een verdacht stekkertje tegen toen ik het tapijt er eens uit haalde onder de bestuurdersstoel:
IMG_3213.JPG
IMG_3213.JPG (195.77 KiB) Viewed 2486 times
De zwarte stekker is waarschijnlijk een voorbereiding op stoelverwarming en lag daarom ook onder de bijrijdersstoel. Die witte lag daar niet. De kans lijkt me heel groot dat in een gordelspanner met gordelverklikker ergens een niet-contactje zit dat de twee draadjes van de witte stekker doorverbindt, als er geen gordel vastgeklikt zit. Ik heb voor de grap wel eens geprobeerd om de twee pinnen door te verbinden, maar dat haalde helaas niets uit. Ook bij mij zit er (inmiddels) een fittinkje met lampje op de plek van de gordelverklikker. Toch wel verleidelijk om dit eens aan de praat te krijgen. De gordelspanner zou bij een t1 identiek moeten zijn aan die van een XM t2 :problem:.
Post Reply