H@ns wrote: ↑Tue May 17, 2022 2:01 am
Wat ik wel interessant vind: waarom gaan de rode Xantia’s als eerste bladderen?
Rood is een zwakke kleur …
Door reflectie van bepaalde lichtstralen en de golflengte hiervan is een rode kleur altijd in het nadeel ( deze bevatten veel UV ) dat tast de lak aan.
Dat is ook in de natuur zo, rode bloemen zijn altijd zwakker dan bv witte , voor houtwerk van een huis is rood ook niet de sterkste keuze.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Waarbij we weer op een vreemd verschijnsel stuiten wat ik hier in de buurt regelmatig zie:
Met lichtelijke overdrijving: Een fiets van 100 € wordt zorgvuldig binnen gezet, een auto van 100.000 blijft buiten staan.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Misschien een (schrale) troost Alfred, maar zo ziet mijn, ooit zo mooie, Mauritius blauwe V6 er nu uit:
Nooit geweten dat bleu mauritius zo een kwetsbare lak was. Maar goed dat mijn T1 binnen slaapt Laatst zag ik in DE nog een Xsara Picasso rijden, waarvan de lak deels was afgebladerd op de liggende delen (motorkap en dak). Eveneens een rode. Niet om aan te zien.
Mat is het nieuwe zwart toch?
Ik werd gisteren ingehaald door een matgroene, verlaagde BMW met half gebindeerde achterlichten en geheel geblindeerde ramen. Echt super mooi… Not!!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Dat mat lijkt een nieuwe trend te zijn, ja. Heel soms kom ik een auto tegen waar het mooi is geworden, maar de meeste getuigen vooral van een gebrek aan smaak en een behoefte om om de een of andere reden mee te doen met de trend.