De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
JW-C5

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: geen achteruitrijlichten

Post by JW-C5 »

Stars_Falling_93 wrote: Thu Jun 09, 2022 8:45 pm Ik vind het ook vreemd dat het blijkbaar net geen volwaardige reservewielen zijn, maar ook niet iets wat we tegenwoordig als thuiskomer zouden kwalificeren. Aangezien de velg van mijn reservewiel gewoon 15 inch is zoals de rest van de wielen, heb ik besloten dat daar t.z.t. 195/55 R15 om komt te liggen zodat het een volwaardig reservewiel is.
JW-C5 wrote: Thu Jun 09, 2022 7:59 pmAls iemand een VIN heeft van een vroege '93-er, kan ik kijken of ik langs die weg nog wat anders kan vinden.
Ik zal mijn VIN even naar je PB'en. ORGA 6069 is wel vroeg genoeg, toch? Van wat ik heb gezien bij mijn eigen auto qua kleine afwijkingen en hier lees over vroege T1's met thuiskomers zouden die ook wel eens dingetjes van het begin van productie kunnen zijn.
Via je VIN: toen jouw Xant de fabriek verliet was 'ie uitgerust met 6J15 Belfast velgen met daaromheen 195/55-15 banden.
En er zat een stalen 6J15 reservewiel bij, daar zou je dan dezelfde maat band om verwachten.
Maar bij de band van het reservewiel staat "STLN WIEL + NIET STD BAND". Dat zou dus een andere maat kunnen zijn dan wat er onder de auto zit.

Ik heb ook nog een VIN van een andere '93-er 2.0i, met ORGA 6101 (juli '93). Daar zitten 5 stalen velgen onder/bij, in de maat 5.5J-14 met daaromheen 185/65-14 banden onder de auto. Ook hier weer die opmerking over de band om het reservewiel

En onder een 1.8i uit juli '93 blijken 5 stuks 5.5J14 velgen te liggen, met daaromheen 175/70-14 banden. Met ook die opmerking over de band om het reservewiel.

In geen van deze gevallen kom ik een thuiskomertje tegen op een smalle velg.

Groet,
JW
Stars_Falling_93

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: geen achteruitrijlichten

Post by Stars_Falling_93 »

Dat klopt. Mijn Xantia heeft nog altijd Belfast-velgen met 195/55 R15 banden. Visueel zou ik zeggen dat de reservevelg 6J15 is. Dat heb ik niet gecheckt toen ik het wiel vanonder de auto had.

Opmerkelijk geheel. Blijkbaar werd die bandenmaat als niet standaard geregistreerd, terwijl die wel als voorgeschreven in het instructieboekje staat. Maar het verbaast me niet helemaal; ik ben al vaker zulk soort onregelmatigheden tegengekomen.
Stars_Falling_93

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Afgelopen weekend heb ik iets gedaan wat ik al sinds de aanschaf wil. Gele koplampen! :idea:

Ik weet dat het qua tijdperk en periode niet helemaal klopt, maar ik vind het te gaaf om niet te doen. Met behulp van de tutorials op het oude Xantia-forum (die waren nog terug te halen m.b.v. de archive-site) aan de gang gegaan.

Image
Je moet even weten hoe het moet, maar dan heb je grill en koplampen zo naast de auto liggen.

Image
En daarna de kapjes in de lampen gemonteerd. Het op maat vijlen van de ringen die tussen kapje en fitting gaan om de boel op z'n plek te houden was het meeste werk.

Image
Maar dan heb je na montage zelfs die gele gloed bij uitgeschakelde koplampen. Gelijk ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het vuil op normaal onbereikbare plaatsen weg te halen (achterkant grill en onder de koplampen).

Ze is wat mij betreft nog een stukje mooier geworden.
Menno

Post by Menno »

Mooi !

Ga je de mistlampen ook doen ?

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
henkr

Post by henkr »

Menno wrote: Sat Jun 18, 2022 8:25 am Mooi !

Dat was ik ooit ook van plan dus ik vraag bij de dealer (want waar zullen ze dat nou beter weten) wat voor lampen er in zitten, het antwoord was duidelijk, dat was H3.
Dus ik H3'tjes gekocht en bij de eerste gelegenheid dat de bumper er af moest bij een ander bedrijf(voor een lekke condensor) stond ik daar mooi voor Jan met de korte achternaam met mijn H3's toen de H1'tjes er uit kwamen.
Pas veel later toen ik de bumper eraf had om opnieuw te laten spuiten kon ik mijn kans waarnemen en de gele H1's er in zetten, dat was inmiddels wel een slordige 10 jaar later. :(
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Feije

Post by Feije »

De dealer is even in de war geweest denk ik. Bij een type 1 zijn de mistlampen wel degelijk H3. Maar dit was toch wel erg lullig :|.
Stars_Falling_93

Ik dacht al. Opmerkelijk hoeveel details er zijn veranderd tijdens de productie.
Menno wrote: Sat Jun 18, 2022 8:25 amMooi !

Dank je! Ben ik wel van plan, maar omdat mistlampen maar weinig gebruikt worden, staat dat niet heel hoog op mijn lijstje. Eerst even gecheckt of gele koplampen en witte mistlampen wettelijk zijn toegestaan en gelukkig is dat het geval.
Tato

Post by Tato »

In Frankrijk is die combinatie verboden! :o
Grtz,

Maurice
henkr

Post by henkr »

Feije wrote: Sat Jun 18, 2022 11:59 am De dealer is even in de war geweest denk ik. Bij een type 1 zijn de mistlampen wel degelijk H3. Maar dit was toch wel erg lullig :|.
Voor deze dealer (Oosterhof Grijpskerk) kan je beter de momenten memoreren dat ie niet in de war was. :oops: :evil: :twisted:
"La meilleure voiture française jamais construite"
H@ns

Post by H@ns »

Tato wrote: Sat Jun 18, 2022 5:43 pm In Frankrijk is die combinatie verboden! :o
Voor auto’s met Frans kenteken ja. ;)

Maar voor een T1 is het in Frankrijk sowieso zoeken naar steden en gebieden waar je nog mag komen. Alles van voor bouwjaar 1998 krijgt geen milieu sticker meer.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply