De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Maar het lijkt er toch echt op dat er 2 verschillende instrumentenpanelen zijn voor een handgeschakelde T2 benzine. Daarbij beschouw ik de printplaat daar ook een onderdeel van. Anders kan ik niet verklaren dat mijn toerenteller teveel aanwijst.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Er is maar één artikelnummer, met daaraan gekoppeld een bepaalde specificatie, eisenpakket dus.
Het kan best zijn dat daarvan verschillende uitvoeringen bestaan, gemaakt door verschillende fabrikanten zoals Sagem en Jaeger.
Maar onderling zijn die dan gewoon uitwisselbaar.

Hetzelfde zie je bij de dynamo's van verschillende fabrikanten die onderling uitwisselbaar zijn als ze gekoppeld zijn aan hetzelfde artikelnummer.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Hij zou gelijk moeten/kunnen zijn aan een 2.0-16V/handbak, mogelijk verschil is de aan/afwezigheid van een olietemperatuurmeter:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Programmeerbaar zijn deze modules nog niet, bij een Xantia...?

Ik zou ook niet verwachten dat deze toerenteller op basis van vonkjes werkt ipv BDP, het is immers een verdelerloze ontsteking. Eén samengevoegd vonkjes-signaal zou speciaal gegenereerd moeten worden. Maarja als ze nu eenmaal de toerentellers zo zijn blijven maken kan het natuurlijk wel...
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Bij de C5 kom ik veel onderdelen tegen die op VIN besteld-, dan wel achteraf geprogrammeerd moeten worden.
Dat staat niet bij dit onderdeel, ik veronderstel dan ook dat het P&P is.

En dat het op ontstekingspulsen zou werken, waarom zou men die moeilijke route kiezen?
Simpelweg op BDP signaal, dan kan het op een 4- en een 6-cilindermotor gebruikt worden.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Dat zou je zeggen, maar er zijn natuurlijk auto's geweest die eerst hun toerenteller op ontstekingspuls hadden, en later verdelerloze motoren kregen af fabriek. Zoiets heb ik bij motorwissels in het Toyota wereldje wel meegemaakt.

Daar zat vaak een specifieke (synthetische!) toerentelleruitgang op een verdelerloze ECU met BDP, die tot lichte verbazing gewoon direct aan te sluiten was op een ouderwetse vonkenteller uit de jaren '70...

En verdraaid, met een zescilinder ging die dus doodleuk 50% te veel aangeven. Het lijkt er dus op dat de conventie van vonken tellen, langer is blijven bestaan dan strikt noodzakelijk.

Dat zegt natuurlijk niets over hoe het in de Xantia zit.

Ik kan maar één reden bedenken om het zo te doen behalve de transitie modellen die met én zonder BDP geleverd zijn: zelfs bij een viercylinder is de vonkfrequentie twee keer zo hoog dan die van de BDP. Het is met dát signaal misschien eenvoudiger om een toerenteller te maken die én snel reageert én een stabiele indicatie geeft bij zeer lage toerentallen. Bij een zescilinder liggen die nog lager dan bij vier.

Tegenwoordig gaat het natuurlijk wéér anders: toerental is nu gewoon een getal wat via de CANbus doorgegeven wordt aan de tellerbak, die daarop, met een stappenmotor, de wijzer zonder (analoge) omhaal naar de juiste waarde dirigeert.

Ik begin me dus af te vragen of de vermoede BDP tussenstap, tussen een vonkenteller en een CANbus stappenmotor, wel gemaakt is...
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

web wrote: Sat Jan 16, 2021 7:07 pmMaarja als ze nu eenmaal de toerentellers zo zijn blijven maken kan het natuurlijk wel...
Maar dit gaat eigenlijk al mis op het moment dat je een diesel met toerenteller in je auto wilt leveren :think:. Bij de Xantia zijn die er genoeg, dus ik zou toch niet verwachten dat het zo werkt. Ze zijn er zelfs zonder ECU, dus daar kan het ook niet vandaan komen.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Computerloze diesels hebben óf een toerenteller op de dynamo (lang geleden) óf een BDP sensor met twee tanden voor een 4cyl... Helemaal geen probleem hoor, om die op een vonkenteller aan te sluiten.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Moet opmerken dat diesel toerentellers sowieso altijd specifiek zijn vanwege het andere bereik, en dan ook het andere signaal niveau van de BDP vs een ECU of ontsteking puls.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Ik ben nu heel erg geneigd om een tellerblok van een diesel in m'n v6 te stoppen om te kijken wat hij ervan vindt. Iemand een tellerblok over van eentje van ~april '96 of later? Wel type 1 graag. :lol:

EDIT: Ik realiseer me nu dat ik dit vrij makkelijk zou kunnen proberen bij een XM. In de loods waar mijn Turbo CT staat, liggen genoeg tellerblokken en er staan ook genoeg XM's. De gok dat dit bij een Xantia (in ieder geval type 1) hetzelfde werkt als bij een XM durf ik wel aan. Overigens help ik Adri daar niet echt mee vrees ik ;).
Post Reply