Maar het lijkt er toch echt op dat er 2 verschillende instrumentenpanelen zijn voor een handgeschakelde T2 benzine. Daarbij beschouw ik de printplaat daar ook een onderdeel van. Anders kan ik niet verklaren dat mijn toerenteller teveel aanwijst.
Adri
De V6 Break van Breeze
Re: De V6 Break van Breeze
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Er is maar één artikelnummer, met daaraan gekoppeld een bepaalde specificatie, eisenpakket dus.
Het kan best zijn dat daarvan verschillende uitvoeringen bestaan, gemaakt door verschillende fabrikanten zoals Sagem en Jaeger.
Maar onderling zijn die dan gewoon uitwisselbaar.
Hetzelfde zie je bij de dynamo's van verschillende fabrikanten die onderling uitwisselbaar zijn als ze gekoppeld zijn aan hetzelfde artikelnummer.
Groet,
JW
Het kan best zijn dat daarvan verschillende uitvoeringen bestaan, gemaakt door verschillende fabrikanten zoals Sagem en Jaeger.
Maar onderling zijn die dan gewoon uitwisselbaar.
Hetzelfde zie je bij de dynamo's van verschillende fabrikanten die onderling uitwisselbaar zijn als ze gekoppeld zijn aan hetzelfde artikelnummer.
Groet,
JW
Re: De V6 Break van Breeze
Hij zou gelijk moeten/kunnen zijn aan een 2.0-16V/handbak, mogelijk verschil is de aan/afwezigheid van een olietemperatuurmeter:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Programmeerbaar zijn deze modules nog niet, bij een Xantia...?
Ik zou ook niet verwachten dat deze toerenteller op basis van vonkjes werkt ipv BDP, het is immers een verdelerloze ontsteking. Eén samengevoegd vonkjes-signaal zou speciaal gegenereerd moeten worden. Maarja als ze nu eenmaal de toerentellers zo zijn blijven maken kan het natuurlijk wel...
Ik zou ook niet verwachten dat deze toerenteller op basis van vonkjes werkt ipv BDP, het is immers een verdelerloze ontsteking. Eén samengevoegd vonkjes-signaal zou speciaal gegenereerd moeten worden. Maarja als ze nu eenmaal de toerentellers zo zijn blijven maken kan het natuurlijk wel...
Re: De V6 Break van Breeze
Bij de C5 kom ik veel onderdelen tegen die op VIN besteld-, dan wel achteraf geprogrammeerd moeten worden.
Dat staat niet bij dit onderdeel, ik veronderstel dan ook dat het P&P is.
En dat het op ontstekingspulsen zou werken, waarom zou men die moeilijke route kiezen?
Simpelweg op BDP signaal, dan kan het op een 4- en een 6-cilindermotor gebruikt worden.
Groet,
JW
Dat staat niet bij dit onderdeel, ik veronderstel dan ook dat het P&P is.
En dat het op ontstekingspulsen zou werken, waarom zou men die moeilijke route kiezen?
Simpelweg op BDP signaal, dan kan het op een 4- en een 6-cilindermotor gebruikt worden.
Groet,
JW
Re: De V6 Break van Breeze
Dat zou je zeggen, maar er zijn natuurlijk auto's geweest die eerst hun toerenteller op ontstekingspuls hadden, en later verdelerloze motoren kregen af fabriek. Zoiets heb ik bij motorwissels in het Toyota wereldje wel meegemaakt.
Daar zat vaak een specifieke (synthetische!) toerentelleruitgang op een verdelerloze ECU met BDP, die tot lichte verbazing gewoon direct aan te sluiten was op een ouderwetse vonkenteller uit de jaren '70...
En verdraaid, met een zescilinder ging die dus doodleuk 50% te veel aangeven. Het lijkt er dus op dat de conventie van vonken tellen, langer is blijven bestaan dan strikt noodzakelijk.
Dat zegt natuurlijk niets over hoe het in de Xantia zit.
Ik kan maar één reden bedenken om het zo te doen behalve de transitie modellen die met én zonder BDP geleverd zijn: zelfs bij een viercylinder is de vonkfrequentie twee keer zo hoog dan die van de BDP. Het is met dát signaal misschien eenvoudiger om een toerenteller te maken die én snel reageert én een stabiele indicatie geeft bij zeer lage toerentallen. Bij een zescilinder liggen die nog lager dan bij vier.
Tegenwoordig gaat het natuurlijk wéér anders: toerental is nu gewoon een getal wat via de CANbus doorgegeven wordt aan de tellerbak, die daarop, met een stappenmotor, de wijzer zonder (analoge) omhaal naar de juiste waarde dirigeert.
Ik begin me dus af te vragen of de vermoede BDP tussenstap, tussen een vonkenteller en een CANbus stappenmotor, wel gemaakt is...
Daar zat vaak een specifieke (synthetische!) toerentelleruitgang op een verdelerloze ECU met BDP, die tot lichte verbazing gewoon direct aan te sluiten was op een ouderwetse vonkenteller uit de jaren '70...
En verdraaid, met een zescilinder ging die dus doodleuk 50% te veel aangeven. Het lijkt er dus op dat de conventie van vonken tellen, langer is blijven bestaan dan strikt noodzakelijk.
Dat zegt natuurlijk niets over hoe het in de Xantia zit.
Ik kan maar één reden bedenken om het zo te doen behalve de transitie modellen die met én zonder BDP geleverd zijn: zelfs bij een viercylinder is de vonkfrequentie twee keer zo hoog dan die van de BDP. Het is met dát signaal misschien eenvoudiger om een toerenteller te maken die én snel reageert én een stabiele indicatie geeft bij zeer lage toerentallen. Bij een zescilinder liggen die nog lager dan bij vier.
Tegenwoordig gaat het natuurlijk wéér anders: toerental is nu gewoon een getal wat via de CANbus doorgegeven wordt aan de tellerbak, die daarop, met een stappenmotor, de wijzer zonder (analoge) omhaal naar de juiste waarde dirigeert.
Ik begin me dus af te vragen of de vermoede BDP tussenstap, tussen een vonkenteller en een CANbus stappenmotor, wel gemaakt is...
Re: De V6 Break van Breeze
Maar dit gaat eigenlijk al mis op het moment dat je een diesel met toerenteller in je auto wilt leveren . Bij de Xantia zijn die er genoeg, dus ik zou toch niet verwachten dat het zo werkt. Ze zijn er zelfs zonder ECU, dus daar kan het ook niet vandaan komen.
Re: De V6 Break van Breeze
Computerloze diesels hebben óf een toerenteller op de dynamo (lang geleden) óf een BDP sensor met twee tanden voor een 4cyl... Helemaal geen probleem hoor, om die op een vonkenteller aan te sluiten.
Re: De V6 Break van Breeze
Moet opmerken dat diesel toerentellers sowieso altijd specifiek zijn vanwege het andere bereik, en dan ook het andere signaal niveau van de BDP vs een ECU of ontsteking puls.
Re: De V6 Break van Breeze
Ik ben nu heel erg geneigd om een tellerblok van een diesel in m'n v6 te stoppen om te kijken wat hij ervan vindt. Iemand een tellerblok over van eentje van ~april '96 of later? Wel type 1 graag.
EDIT: Ik realiseer me nu dat ik dit vrij makkelijk zou kunnen proberen bij een XM. In de loods waar mijn Turbo CT staat, liggen genoeg tellerblokken en er staan ook genoeg XM's. De gok dat dit bij een Xantia (in ieder geval type 1) hetzelfde werkt als bij een XM durf ik wel aan. Overigens help ik Adri daar niet echt mee vrees ik .
EDIT: Ik realiseer me nu dat ik dit vrij makkelijk zou kunnen proberen bij een XM. In de loods waar mijn Turbo CT staat, liggen genoeg tellerblokken en er staan ook genoeg XM's. De gok dat dit bij een Xantia (in ieder geval type 1) hetzelfde werkt als bij een XM durf ik wel aan. Overigens help ik Adri daar niet echt mee vrees ik .