Bedankt Sohail.
Hier wat ervaringen na 2 weken.
Bij het ophalen uit Hellevoetsluis had ik wat summiere aanwijzingen gekregen voor de bediening. Daardoor was het een onprettige rit. Want de rijstrookassistent wordt elke keer na het starten ingeschakeld en ik had niet in de gaten dat de adaptieve funktie van de snelheidsregelaar ook automatisch wordt geaktiveerd. Dus ik dacht dat hij gigantisch naar rechts trok en voortdurend ongewenste snelheidsveranderingen uitvoerde, vooral bij wisselen van rijstrook. Maar dat is al snel helemaal goedgekomen en ik raak al gewend aan de stumperhulpjes. Aangezien ik een instruktieboek in D heb, een auto waar alle opschriften in EN zijn en mijn moedertaal NL is, moet ik voortduren schakelen tussen 3 talen. Zo weet ik nu dat de er een Adaptieve Selheidsregelaar / Intelligente Tempomat / Smart Cruise Control in zit.
'k Denk dat ik op een kwart van het instruktieboek zit (dikte 45 mm) en de meest zotte mogelijkheden zitten er in. Er is b.v. een dimhulpje. Als je na inschakelen daarvan grootlicht aktiveert, dimt hij bij naderen van een tegenliger en achterop rijden van een voorligger. En het werkt. Er kwam een tegenligger met wat vage koplampen en hij kwam steeds dichterbij zonder dat er gedimd werd. Maar net op tijd ging hij naar dimstand.
De carrosseriebreedte is 40 mm groter dan de X en het lijkt wel of het daardoor bij smalle passages ineens eng is, waar ik met de X doorheen knalde. Maar dat zal ook wel wennen.
De fiets achterin kunnen gooien was een van de eisen, maar dat ging dus niet. Dat is ook wel logisch want hoewel mijn auto's (GS, BX, Xantia) in 40 jaar steeds groter zijn werden, zijn de wanddiktes ook steeds toegenomen. Isolatie, botsbestendige constructies en zelfs een accu, maken de inwendige breedte daardoor kleiner. Gelukkig heeft mijn dagelijkse fiets een voorwiel met uitvalnaaf, dus ik kon hem er alsnog insmijten:
- IMG_7140.JPG (173.65 KiB) Viewed 146 times
Hij stuurt redelijk precies en de elektrische stuurbekrachtiging vergt iets meer kracht dan bij de X. Wegliging is OK, maar ik durf nog niet dezelfde bochtsnelheden aan te houden als bij de X. Of dat komt door gewenning of door slechter wegkontakt... de tijd zal het leren. Ik wil dat niet meer op Zandvoort uitproberen, daarvoor heeft hij te weinig vermogen (130 kW gekombineerd, tegen 140 kW voor de X) en hij is ruim 100 kg zwaarder.
Na lekke band heb je alleen het bekende spuitschuim om te repareren. Het bijbehorende compressortje werkt goed, maar het is natuurlijk doodeng en duur om daarmee de meegeleverde z.g. 'fles met dichtmiddel' leeg te spuiten, temeer daar je voor elk lek in elke band een nieuwe fles met dichtmiddel moet kopen. Die fles zet je in de slang tussen compressor en ventiel, zodat het dichtmiddel wordt meegenomen door de luchtstroom. Toch maar eens kijken naar een thuiskomertje.
Het interieur is netjes, de stoelen zitten redelijk comfy met verstelbare lendesteun en hebben ook goede zijdelingse steun, meer dan bij de X. De volledig elektrische bestuurdersstoel heeft 2 geheugenstanden. Nr. 2 is natuurlijk ingesteld voor mw. Breeze, maar die vindt em voorlopig nog veuls te groot en eng. Alles is goed bereikbaar en het infotainment systeem maakt dat media en overige gegevens goed zichtbaar zijn op een groot middenscherm. De veelgebruikte funkties, zoals temperatuurregeling, volume, enz. worden bediend met knoppen, dus prima. Het koppelen aan mijn telefoon kan met Appel-dinges, maar daar moet ik nog helemaal induiken. Eerst maar eens de basisfunkties snappen.
Het E-verbruik na de eerste 300 km ligt op 10,3 kWh / 100 km. Lijkt me niet onaardig.
- KIA Ceed bij molens.jpg (161.88 KiB) Viewed 146 times
Oh ja, de eerste keer krachtig de koppeling (dus rem) intrappen, instinktief bij een plotselinge noodstop, moet nog komen, maar dat dat een keer gebeurt is haast onvermijdelijk
Adri
P.s. Ik heb nog liggen van de X Break: allesdragers, honde(n)rek. Af te halen of aanpakken bij eerstvolgend P-meeting