Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Feije »

Mwoah, als je laadt met een vermogen van 2 kW of meer, dan kun je wel stellen dat je een paar kW's pikt toch? Afgezien daarvan wordt het natuurlijk gewaardeerd als je hier joules voor gaat gebruiken. Geef je dan ook aan hoeveel mol benzine je tankt?
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Nee Feije, JW heeft gelijk. Je steelt geen kW's, want dat is vermogen. Je steelt energie dus J, of kWh. Taalkundig is het misschien nog wel akseptabel, maar strikt eenhedentechnisch moet je spreken over energie.

Adri

P.S. Als je bent geïnteresseerd in een discussie over eenheden staat op het C5 forum: https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... en#p269358
Gaat behoorlijk diep.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 363
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Breeze wrote: Wed Nov 06, 2024 7:50 pm Ah ja, ik vattum (maar heb dan ook geen E-techniek gestudeerd). Voortaan zal ik energiediefstal netjes in joule uitdrukken Image
Ik had inderdaad gedacht dat je ook daarbij wel het verschil kon onderscheiden tussen vermogen uitgedrukt in PK's (kW's) en arbeid/energie, oftewel liters/dm³'s benzine (kWh's).
Dat lukte je wel bij je ICE, bij deze PHEV moetje daar kennelijk nog even aan wennen :lol:

Groet,
JW
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Trouwens, eenheden worden in principe met kleine letters geschreven, zelfs niet-SI eenheden (uitzondering eenheden van eigennamen). Dus het is pk.

Adri

P.S. zullen we EvilTwin ook maar uitnodigen.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 363
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Met welke stroom/vermogen laad je je PHEV op via die wcd?

Met mijn wallbox thuis doe ik dat met 10 A >> 2,3 kW.
Als ik ergens op een vakantieadres m'n voiture oplaad met de losse laadkabel in een gewone wcd, doe ik dat om te beginnen met een instelling van 8 A.
Dan check ik na enige tijd op het display van de lader hoever de spanning gedaald is, en voorts of de wcd niet te warm wordt.
Blijft dat netjes binnen de perken, dan schakel ik soms om naar 10 A.

Groet,
JW
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Daar heb ik geen keus in. De netspanning is hier op dit moment 226,1 V en de Ceed wil alleen maar laden met 2,1 kW bij de aanvang en met 2,0 kW bij het einde van de laadsessie. In 4 h is de accu van 8,9 kWh weer netjes vol en dat vind ik heel aanvaardbaar. Het valt op dat het voertuig bij het rijden de accu niet helemaal wil leegtrekken, ook niet in EV stand. Bij 10 à 12% gaat de ICE ook gezellig meeduwen en laden, zodat de accu tussen 10 à 15% geladen blijft

KIA Ceed, laden 1.jpg
KIA Ceed, laden 1.jpg (239.63 KiB) Viewed 182 times
Het is nog even behelpen met een verlengsnoer (mag eigenlijk niet van meneer KIA), maar die wordt slechts heel licht opgewarmd met 2 kW. Uiteraard komt er strak een nette wcd tegen de buitenmuur van de garage. N.B. de spleet onder de garagekanteldeur is ruim genoeg voor het verlengsnoer.

KIA Ceed, laden 2.jpg
KIA Ceed, laden 2.jpg (233.17 KiB) Viewed 182 times
Je moet wel allerlei dingen afleren en anders doen. Zo vermeed ik met een ICE altijd (heel) korte ritjes, want al die agressieve en onverbrande verbrandingsresten deden pijn aan mijn werktuigbouwziel. Maar met een HEV kan je hem rustig een paar meter verder op een P-plaats zetten.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
C5hdi110
Posts: 230
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by C5hdi110 »

Gefeliciteerd met je nieuwe auto Adri, mooie en nette wagen, we zien je graag op de eerst volgende meeting, binnenkort een balletje opgooien in de app groep voor een meeting volgend jaar :)
Ik heb diverse KIA modellen, waaronder dit model als huur auto gehad, bediening is logisch en het meest belangrijke is snel te vinden om te bedienen.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Bedankt Sohail.

Hier wat ervaringen na 2 weken.

Bij het ophalen uit Hellevoetsluis had ik wat summiere aanwijzingen gekregen voor de bediening. Daardoor was het een onprettige rit. Want de rijstrookassistent wordt elke keer na het starten ingeschakeld en ik had niet in de gaten dat de adaptieve funktie van de snelheidsregelaar ook automatisch wordt geaktiveerd. Dus ik dacht dat hij gigantisch naar rechts trok en voortdurend ongewenste snelheidsveranderingen uitvoerde, vooral bij wisselen van rijstrook. Maar dat is al snel helemaal goedgekomen en ik raak al gewend aan de stumperhulpjes. Aangezien ik een instruktieboek in D heb, een auto waar alle opschriften in EN zijn en mijn moedertaal NL is, moet ik voortduren schakelen tussen 3 talen. Zo weet ik nu dat de er een Adaptieve Selheidsregelaar / Intelligente Tempomat / Smart Cruise Control in zit.
'k Denk dat ik op een kwart van het instruktieboek zit (dikte 45 mm) en de meest zotte mogelijkheden zitten er in. Er is b.v. een dimhulpje. Als je na inschakelen daarvan grootlicht aktiveert, dimt hij bij naderen van een tegenliger en achterop rijden van een voorligger. En het werkt. Er kwam een tegenligger met wat vage koplampen en hij kwam steeds dichterbij zonder dat er gedimd werd. Maar net op tijd ging hij naar dimstand.
De carrosseriebreedte is 40 mm groter dan de X en het lijkt wel of het daardoor bij smalle passages ineens eng is, waar ik met de X doorheen knalde. Maar dat zal ook wel wennen.
De fiets achterin kunnen gooien was een van de eisen, maar dat ging dus niet. Dat is ook wel logisch want hoewel mijn auto's (GS, BX, Xantia) in 40 jaar steeds groter zijn werden, zijn de wanddiktes ook steeds toegenomen. Isolatie, botsbestendige constructies en zelfs een accu, maken de inwendige breedte daardoor kleiner. Gelukkig heeft mijn dagelijkse fiets een voorwiel met uitvalnaaf, dus ik kon hem er alsnog insmijten:

IMG_7140.JPG
IMG_7140.JPG (173.65 KiB) Viewed 141 times

Hij stuurt redelijk precies en de elektrische stuurbekrachtiging vergt iets meer kracht dan bij de X. Wegliging is OK, maar ik durf nog niet dezelfde bochtsnelheden aan te houden als bij de X. Of dat komt door gewenning of door slechter wegkontakt... de tijd zal het leren. Ik wil dat niet meer op Zandvoort uitproberen, daarvoor heeft hij te weinig vermogen (130 kW gekombineerd, tegen 140 kW voor de X) en hij is ruim 100 kg zwaarder.

Na lekke band heb je alleen het bekende spuitschuim om te repareren. Het bijbehorende compressortje werkt goed, maar het is natuurlijk doodeng en duur om daarmee de meegeleverde z.g. 'fles met dichtmiddel' leeg te spuiten, temeer daar je voor elk lek in elke band een nieuwe fles met dichtmiddel moet kopen. Die fles zet je in de slang tussen compressor en ventiel, zodat het dichtmiddel wordt meegenomen door de luchtstroom. Toch maar eens kijken naar een thuiskomertje.

Het interieur is netjes, de stoelen zitten redelijk comfy met verstelbare lendesteun en hebben ook goede zijdelingse steun, meer dan bij de X. De volledig elektrische bestuurdersstoel heeft 2 geheugenstanden. Nr. 2 is natuurlijk ingesteld voor mw. Breeze, maar die vindt em voorlopig nog veuls te groot en eng. Alles is goed bereikbaar en het infotainment systeem maakt dat media en overige gegevens goed zichtbaar zijn op een groot middenscherm. De veelgebruikte funkties, zoals temperatuurregeling, volume, enz. worden bediend met knoppen, dus prima. Het koppelen aan mijn telefoon kan met Appel-dinges, maar daar moet ik nog helemaal induiken. Eerst maar eens de basisfunkties snappen.

Het E-verbruik na de eerste 300 km ligt op 10,3 kWh / 100 km. Lijkt me niet onaardig.

KIA Ceed bij molens.jpg
KIA Ceed bij molens.jpg (161.88 KiB) Viewed 141 times

Oh ja, de eerste keer krachtig de koppeling (dus rem) intrappen, instinktief bij een plotselinge noodstop, moet nog komen, maar dat dat een keer gebeurt is haast onvermijdelijk

Adri

P.s. Ik heb nog liggen van de X Break: allesdragers, honde(n)rek. Af te halen of aanpakken bij eerstvolgend P-meeting
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 363
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Klinkt niet verkeerd, en omschakelen kost wat tijd.
Dat heb ik ook ervaren na bijna 11 jaar met de C5 V6 Break gestuurd te hebben, en in de C5AC-Hy overstapte.
Maar daar was ik snel aan gewend, die overstap was ook iets kleiner omdat ik "merktrouw" bleef :lol:

Je opmerking over het E-verbruik lezend, daar heb ik zo m'n twijfels over. Zo'n extreem laag verbruik ben ik zelfs (nog) niet tegengekomen bij een pure EV, en die zijn altijd zuiniger dan een hybride.
Even rekenend: een liter benzine levert bij verbranding bijna 10 kWh energie. Rekening houdend met een rendement van een moderne benzine motor van 40%, zou dat dan neerkomen op een verbruik van 2,5 l/100 km, 1:40 dus. En dat haalt zelfs de meest fanatieke "zuinigrijder" niet, naar ik denk ;)

En dus de vraag: hoe heb jij die 10,3 kWh/100 km vastgesteld?
Ter info: ik zit, rijdend in de E-modus, gemiddeld op zo'n 25 kWh/100 km. Dat zijn kWh's die ik meet bij het laden, de verliezen tijdens dat proces zijn dus verdisconteerd.

Groet,
JW
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

'k Heb simpel het verbruikscijfer van onze Krautse Spritmonitor overgenomen: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1585456.html
Daarbij de volgende opmerkingen:
- Hoewel ik nauwelijks de ICE gebruik, in ieder geval niet bewust, draait hij af en toe toch gezellig mee. Bij het starten na een dagje stilstand loopt hij een paar minuten, aan het einde van de accu-lading (bij 10 à 12% lading) en als ik (heel af en toe) even 'pedal to the metal' beoefen. De benzinemeter staat nu op ong. 80%, dus dat zal met een tank van 35 dm3 ong. 7 dm3 bedragen. En dat moet je uiteraard ook meetellen in het verbruik.
- Het rendement van de AC-DC omvorming wordt verwaarloosd, want ik gebruik de schatting van de te laden energie, die bij de aanvang van het laden, wordt aangegeven door de boordcomputer.
- Heel sneaky, heb ik voor het gemak gerekend met 2 kW laden, terwijl de laadvoorspelling 2,1 kW aangeeft, maar die loopt wel terug naar 2,0 kW.

Dus het werkelijke verbruik zal wat hoger liggen, maar dat is geen grote toename naar ik verwacht.

Adri

Naschrift 1, 'k geloof dat ik de invloed van die paar liter peut onderschat

Naschrift 2
Ben er nog even ingedoken. Benzinemeter staat op 3/4 en de tankinhoud is 37 dm3. Dus peutverbruik over de gereden 312 km na de eerste tanking is 9,25 dm3. Omgerekend 92,5 kWh. Daarmee wordt het totale energie verbruik: 92,5 kWh (benz.) + 32 kWh (E) = 124,5 kWh. En het verbruik: 40 kWh / 100 km.
'k Hoop dat JW hierdoor wat rustiger slaapt.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Post Reply